Konu netleşmiş galiba
Bende şöyle diyorum eğer yokuş çok dikse viteste inmek mantıklı ama hafif bi rampa var aracı vitese alınca belli bi süre sonra araç yavaşlıyor ve gaza basma ihtiyacı hissediliyor ve basıncada tabi fazla yakar ama rampa hafifse at boşa hiç gaza basma öylece git
Dogru tabi, burda is hesaba girer. Viteste iken egimin yetersiz olmasindan oturu devir duserken arac sifir harcama ile gider, ancak cok dustugunde enjektorler otomatik isemeye baslar ve o vakitten sonra viteste olmussunuz yada bosta olmussunuz fark etmez arac yakacagini yakmaya baslar. Simdi madem oyle basit bir denklem haline getirelim bunlari.
(Viteste devir azalirken sifir harcama ile kat edilen mesafe + egimin devaminda bosa atip ya da devirin dusmesinden oturu otomatik iseme sonucu olusan harcama ile kat edilen mesafe) bize o egim boyunca yaptigimiz toplam harcamayi gosterecektir. Bu toplam harcamaya X dersek:
X'i azaltmak icin yapilabilecek TEORIK OLARAK en mantikli hareket, olabildigince viteste kalip, artik dusen hiz yuzunden en kucuk viteste bile otomatik iseme baslayana kadar viteste kalmak (kisaca eldeki kinetik ve potansiyel enerjiyi olabildigince verimli kullanmak), daha sonrasinda araci bosa alip sadece tekerleklerin kasayi o anki geri kalan potansiyel enerji ile kaydirmasina izin vermek (bu asamada hala bir miktar kinetik enerjimiz var ancak bu otomatik isemeyi engelleyemedigi icin, artik bunu kullanmaya calismak yerine aktarma organlarindaki enerji kayiplarini sifira indirmek daha mantikli oluyor) ve bu sayede egimi minimum yakit tuketimi ile kat etmek olacaktir.
Ancak, surus egim bittigi zaman son bulmayacagi icin, tuketimi boyle dar entervalli bir sekilde parcalara bolup incelemek, saglikli bir sonuc vermeyecektir. Resimin butununu gormek lazim. Yani:
Yukaridaki ornekle egimi minimum yakit tuketimi ile kat ettik, ancak egim sonundaki hizimiz ile egim basindaki hizimiz arasinda olusan farki goz ardi ettik. Misal olarak 100km/s ile egime baslayip 20km/s ile egimi bitirdigimizde minimum yakit tuketimini basariyor olabilir. Ancak bu kosullari saglamak hem akan trafikte imkansiz olacaktir cunku diger araclar sizin gibi yapmaycaktir
Hemde varsaylim yol bos ve siz yukaridaki sistemle egimi bitirdiniz ve anlik hiziniz 20km/s, peki siz yolun geri kalanini bu 20km/s ile mi kat edeceksiniz? Yine var sayalim yol bos ve 20km/s ile devam edeceksiniz inat degil mi
Bu seferde 20km/s ile yolun geri kalanini kat edip harcayacaginiz yakit miktari, cekisin cok daha iyi oldugu devirlerde ve dolayisi ile daha buyuk viteslerde ve hizlarda gittiginiz zamanki harcayacaginiz toplam harcamadan daha fazla olacaktir.
Yani:
Muhim olan optimum'u yakalamaktir, anlik kazanclar (bu ornekte egim suresi boyunca yapilan kazanc anlik kazanctir), size toplam kat edeceginiz yolda her zaman fayda saglamayabilir. O yuzden benim onerim belirli bir surus ritmini yakalayip, mumkun oldugunca o ritmi korumaya calismanizdir. Bunun yaninda yakittan tasarruf etmek icin yukari egimli bir yolda hizlanmaya calismak yerine olan hizi korumak ve ilk cikacak asagi egimli yolda hedeflediginiz hiziniza geri donmeye calismak tuketimde ciddi farklar yaratacaktir.
Ani hizlanmalar size her daim fazla yakit tuketimi olarak donecektir, unutmayin bi yerden kazanirken bir yerden kaybedersiniz, ani hizlanmada sureden kazanip yakittan kaybedersiniz.
Frene basmak yakit kaybidir, evet yanlis okumadiniz, frene her bastiginizda bir miktar fazladan yakiti kaybettiginizi unutmayin. Cunku frene basmak yerine o hizda devam etseydiniz daha cok yol kat edecektiniz
Ancak bu demek degildir ki frene sakin basmayin gidin ondekine carpin
Sadece takip mesafenizi iyi koruyun hatta normalin biraz uzerinde bir takip mesafesi ile seyir edin ki ondeki trafik gecici hiz kaybi yasadigi zaman, bunu kompanse edebilecek tampon'unuz daha uzun olsun. *(frene basmadan ondeki trafigin eski hizina geri donmesini bekleyebileceginiz zaman miktarina kisaca tampon dedim)
Pedallara altinda sanki yumurta varmis gibi basin, sert hareketlerden her zaman kacinin, yumusak ve sabirli bir surus karakteristigi olusturun.
Aracinizin vites oranlarina ve motor karakterine gore sifir egimli bir ortamda minimum yakitla sabit gidebildigi maximum hizini iyi bilin, aracinizi taniyin ve bu degere yakin degerler arasinda surusunuzu gerceklestirin.
Bunlar aklima gelen yakit tuketimini azaltmaya dair yapilabilecek en baz aksyonlar. Benzin 3.66 oldu, etrafinizdaki araclarla oynasmadan once bir kez daha dusunun yapacaginiz ekstra harcamaya degecek mi alacaginiz haz diye, bu kisisel tercih oldugu icin deger diyorsaniz basacaksiniz zaten
Amacim manipulasyon asla degil, basin ya da basmayin demiyorum yanlis anlasilma olmasin (sanki ben basmiyorum yeri gelince
sadece deger mi deymez mi bunu dusundurtmek, suursuzca "hilmi abi bak nasi bozucam simdi bebeyi" diip gaz pedalina asilmadan once bir kez dusunulmesini saglamak
Iyi surusler dilerim.