Gönderen Konu: Süspansiyon Sisteminin Görevleri  (Okunma sayısı 4863 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
Süspansiyon Sisteminin Görevleri
« : Ocak 20, 2010, 10:43:05 ÖS »
Araç gövdesi ile tekerlekler arasına yerleştirilen süspansiyon sistemi, yolun
yapısından kaynaklanan titreşimleri sönümlemek üzere tasarlanmıştır. Süspansiyon sistemi
sürüşkonforu ve güvenliği açısından ihtiyaç duyulan bir sistemdir.Direksiyon sistemi, ön düzen geometrisi ve tekerleklerle bir bütünlük içerisnde çalışır.

Otomobilin yol tutuşyetenekleri sürüşgüvenliğinin sağlanmasındaki en önemli
faktördür. Otomobilin yerle bağlantısıve yol tutuşu birçok parçanın birlikte çalışmasıyla
sağlanır. Yürüyen aksam, direksiyon sistemi, süspansiyon sistemi, fren sistemi ve tekerlekler
belli bir düzen ile karosere bağlıdır. Süspansiyon sistemi otomobilin ağırlığınıtaşıdığıgibi
lastiklerin yola tutunmasınıda sağlamalıdır. Otomobilin yol tutuşu hayati önem taşır; çünkü
aracın aktif güvenliği, dengesi ve konforu bu sistemin sağlıklıçalışmasına bağlıdır

Süspansiyon sisteminin görevleri şunlardır
 Sürüşesnasında lastikler ile birlikte çalışarak yolcularıveya taşınan yükü korumak
ve sürüşkonforunu iyileştirmek amacıyla yol yüzeyinin yapısından kaynaklanan
titreşimleri, salınımlarıve ani şoklarısönümleyerek yumuşatır. Aynızamanda şasi
ve kaportayıda korumuşolur.
 Yol yüzeyi ile tekerlekler arasındaki sürtünmeye bağlıolarak ortaya çıkan sürüşve
fren kuvvetlerini gövdeye aktarır.
 Akslar üzerinde gövdeyi taşır ve gövde ile tekerlekler arasındaki uygun geometrik
ilişkiyi sağlar.
 Yol ile tekerlekler arasında temasıkaybetmeden güvenli dönüşyapmayısağlar.
 Seyir halindeki bir araca yoldan ve havadan birçok kuvvet etki etmektedir

Sallantı
Aracın ağırlık merkezine göre ön ve arkasının aşağıyukarıhareket etmesidir. Bu
sallantıözellikle, aracın pürüzlü ve kasisli, çok çukurlu stabilize yollarda kullanıldığı
durumlarda meydana gelir.

Yan Yatma
Bozuk bir yolda araç döndüğünde veya hareket halinde iken aracın bir tarafındaki yay
kısalırken diğeri uzamaya başlar. Bunu sonucunda aracın gövdesi bir taraftan diğer tarafa
yanal hareketler yapar.

Zıplama
Aracın tümüyle aşağıyukarıhareketidir. Düzgün olmayan yollarda yüksek hızlarda
araç kullanıldığızaman meydana gelir. Yaylar yumuşak olduğunda da zıplama da artar.

Gezme
Aracın ağırlık merkezine bağlıolarak eksenel merkezden sağa ya da sola hareketidir.



ALINTI DEĞİLDİR !