Gönderen Konu: Triger kayışına dikkat!  (Okunma sayısı 26894 defa)

ALG

  • İleti: 6376
    • THT
Triger kayışına dikkat!
« : Ocak 22, 2010, 12:23:30 ÖS »
Triger kayışına dikkat!



Küçük kontrollerle büyük masraflara yol açan 'triger kayışı' sendromundan kurtulabilirsiniz

Üreticilerin motor teknolojilerine yönelik yatırımları her geçen gün daha da artıyor. Daha küçük hacimli ünitelerden yüksek güç alınıyor, yakıt tüketimi değerleri azalıyor daha da önemlisi kullanım maliyetleri geriye çekiliyor.
Peki gittikçe hassaslaşan bu ünitenin zayıf yönleri yok mu? İşte bu tartışmanın baş rolünü hiç kuşkusuz triger kayışı oynuyor.
Motorun çalışması için emme ve egzoz supaplarının belirli zamanlarda açılıp kapanması gerekiyor. Bunu sağlayan parça da eksantrik (kam) mili. Ancak eksantrik milinin bu işi yapabilmesi için dönme hareketini gerçekleştirmesi şart. İşte bu noktada devreye triger kayışı ya da zinciri giriyor. Marş motorunun volan yoluyla krank milini çevirmeye başlamasıyla, eksantrik mili de bu iki parça arasındaki bağlantıyı sağlayan kayış ya da zincir sayesinde dönmeye başlıyor. Bu nedenle pek çok araç sahibi önem vermese de aslında bu kayış ya da zincir hayati bir sorumluluk üstleniyor.
Otomobil üreticileri geçmiş yıllarda krank miliyle eksantrik mili arasındaki bağlantıyı zincirle sağlıyorlardı. Hatta bu parçanın sağlam olmasından ötürü hala pek çok üretici tarafından tercih ediliyor. Tek handikapsa zincirin sesli çalışması ve dönemsel olarak gerginliğinin ayarlanma gereksinimine ihtiyaç duyması. Triger kayışıysa hem ekonomik oluşu hem de sessiz motor yaratma peşindeki üreticilerin ihtiyaçlarına cevap vermesinden ötürü tercih ediliyor. Aslında triger kayışı çabuk aşınan veya kolay kopabilen bir parça değil. İçeriğinde cam elyafı bulunan lastik kayış çok ince olmasına rağmen yaklaşık 2 ton ağırlık taşıyabiliyor. Bu onun sağlamlığını vurgulamak açısından önemli. Ayrıca yağlama gerektirmemesi, hafif olması triger kayışının önemli avantajları. Ama bu avantajlarına karşın triger kayışının ufak bir kusuru bulunuyor. Hiç bir tıkırtı veya ses oluşturmadan ansızın kopabilmesi.
Triger kayışı kopacağı ana kadar sorunsuzca görevini yere getiriyor. Fakat iflası kısa sürede gerçekleşiyor ve onarılması güç hazarlar yaratıyor. Triger kayışı da fren balatası veya lastikler gibi aşınan bir parça. Kayış döndüğü yuvayla sürekli sürtünme halinde olduğu için zaman içinde aşınıyor ve gevşeyebiliyor. Triger kayışının motora zarar vermesi için kopması değil tek bir dişli bile atlaması yeterli olabiliyor. Yeteri kadar gergin olmayan kayış, hiçbir işaret vermeden üç dört diş birden atlıyor. Bunun neticesinde silindir boşluğundan çıkması gereken supaplar orada kalıyor ve pistonlar supaplara çarparak eğilmelerine sebep oluyor. Sonuçsa motor kabininden gelen büyük bir patlama sesi ve yolda kalan bir otomobil...
Sonuçta motor kullanılmaz hale gelebiliyor. Kullanılmaz hale gelen motor için tek çareyse rektifiye... Supap ve pistonların biri birlerine çarpmasının sebebi sadece triger kayışının kopması değil. Aynı zamanda triger kayışının gergi rulmanı da önemli bir parça. Bu rulman bozulduğunda, yani dağıldığında, triger kayışı boşa çıkıyor ve eksantrik mili görevini yapamıyor. Bunun için triger kayışı kontrol edilirken ya da değiştirilirken kesinlikle gergi rulmanı da kontrol edilmeli ve gerekiyorsa değiştirilmeli.
Üreticiler gün geçtikçe triger kayışına yeni yeni görevler de ekliyorlar. Örneğin su pompası da triger kayışına bağlanıyor. Bu da triger kayışının daha uzun üretilmesini gerektiriyor. Triger kayışı daha uzun olunca daha çok parçaya temas ediyor. Bu da gevşeme ve aşınma süresini kısaltıyor. Teknolojideki büyük gelişmelere rağmen, günümüzde hala triger kayışının gerginliği ve aşınma durumunu belirten bir uyarı sistemi bulunmuyor. Sadece gözle yapılacak bazı kontroller belirgin problemleri hemen görmenizi ve tedbir almanızı sağlayabilir.

Triger kayışı nasıl kontrol edilir?
Triger kayışının üretici firmanın belirlediği ölçüde gergin olması gerekiyor. Ayrıca kayışın aşınmamış olmasına da dikkat etmek gerekiyor. Kontrol için öncelikle kapağı çıkarmak gerekiyor. Bunun için motorun iki kez çalıştırılıp stop edilmesi şart. Eksantrik milineyse kesinlikle dokunulmamalı. Kontrol esnasında triger kayışının yanlarında ve sırtında yırtık olup olmadığına bakın. Ayrıca kayışın üstünde yağ olup olmadığını, dişlerde eksilme olup olmadığını mutlaka dikkat edin.


alıntıdır.
« Son Düzenleme: Ocak 22, 2010, 12:28:46 ÖS Gönderen: ALG »



KADiFE

  • İleti: 572
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #1 : Şubat 03, 2010, 04:18:37 ÖÖ »
Guzel paylasim tesekkur ederim ,
peki bu tiriger kayisi en fazla kac bin km dayanir,

EMİRVE

  • İleti: 102
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #2 : Şubat 03, 2010, 12:57:04 ÖS »
Ben triger kayışının ömrünü 4 yıl ya da 90 bin km diye biliyorum...

AL-BAYRAK

  • İleti: 3316
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #3 : Şubat 03, 2010, 01:23:38 ÖS »
güzel paylaşımmm

statik

  • İleti: 1121
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #4 : Şubat 03, 2010, 02:03:52 ÖS »
Ya benim triger ne halde acaba unutkanlığım zirvede bu sene :(

fsunnetci

  • İleti: 820
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #5 : Şubat 03, 2010, 02:47:51 ÖS »
Yeni hondalarda Triger kayışı derdi yok ama eskileri bilmiyorum :) ilk değişim 80bin km'dir ama 100Binde değişenler var :) daha sonraki yıllarda 80bin Km periyodu 60 bine düşüyor devirli araçlarda..Toyota 1999 yılndan sonra Tiger kayışlarını zincire çevirdi Honda biraz geriden takip ediyor kardeş firmasını :)

mar1lyn

  • İleti: 727
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #6 : Şubat 03, 2010, 02:56:31 ÖS »
çocukken  bnm eski hgt de kopmuştu ve stop etmişti araç bende alkolün verdiği sinirle ve 
tecrübesizliğin verdiği düşüncesizlikle  nasıl olur diye defalarca marşa basmıştım
herşey birbirine girmişti motorda :S
dikkat etmek lazm

MaximuS

  • İleti: 308
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #7 : Şubat 03, 2010, 03:10:15 ÖS »
güzel paylaşım...
servisime sordum "kaç binde geleyim triger için?" diye,
"daha 25 binin var, rahat rahat bin" dedi.
aracım75 binde. 2005 vtecII ES

honda121

  • İleti: 747
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #8 : Şubat 04, 2010, 12:39:29 ÖÖ »
Benimde 80 bin oldu 05 model. Aslında geldi sayılır zamanı, 5 yıl yada 100 bin ...

MaximuS

  • İleti: 308
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #9 : Şubat 04, 2010, 12:54:50 ÖÖ »
ben daha bekliycem...

FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #10 : Şubat 04, 2010, 07:13:55 ÖÖ »
Bizde tam bugun bu konu uzerindeydik, araci aldigimdan beri degismedim arac 161.000'de ve ne durumda bilmiyorum, en yakin zamanda degismem sart, her seferinde aklimda ama kahretsinki ekonomik durumlar yuzunden degisemiyorum..Insallah bugun yarin degisecegim, hatta isten cikiste kontrol ettirmeyi dusunuyorum..

fsunnetci

  • İleti: 820
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #11 : Şubat 04, 2010, 01:44:55 ÖS »
Bizde tam bugun bu konu uzerindeydik, araci aldigimdan beri degismedim arac 161.000'de ve ne durumda bilmiyorum, en yakin zamanda degismem sart, her seferinde aklimda ama kahretsinki ekonomik durumlar yuzunden degisemiyorum..Insallah bugun yarin degisecegim, hatta isten cikiste kontrol ettirmeyi dusunuyorum..
nan  araban kayış kopartıp sente atlarsa görürsün maddi sıkıntı asıl o zmn başlar :) git bari sadece kayışı değiştir tutcağı 80-90tl işcilik dahil.

fsunnetci

  • İleti: 820
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #12 : Şubat 04, 2010, 01:46:19 ÖS »
çocukken  bnm eski hgt de kopmuştu ve stop etmişti araç bende alkolün verdiği sinirle ve 
tecrübesizliğin verdiği düşüncesizlikle  nasıl olur diye defalarca marşa basmıştım
herşey birbirine girmişti motorda :S
dikkat etmek lazm
>%6rol >%6rol oy oy  o motorun ne hale geldiğini düşünmek bile istemiyorum <nohapy

caner2

  • İleti: 622
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #13 : Şubat 04, 2010, 01:52:23 ÖS »
güzel paylaşım olmuş :) hem arkadaşlarında unuttuğu triger kayışları akıllarına gelmiş oldu bu konu ile :)

mar1lyn

  • İleti: 727
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #14 : Şubat 04, 2010, 03:35:01 ÖS »
çocukken  bnm eski hgt de kopmuştu ve stop etmişti araç bende alkolün verdiği sinirle ve 
tecrübesizliğin verdiği düşüncesizlikle  nasıl olur diye defalarca marşa basmıştım
herşey birbirine girmişti motorda :S
dikkat etmek lazm
>%6rol >%6rol oy oy  o motorun ne hale geldiğini düşünmek bile istemiyorum <nohapy


ewet belki şaşıracaksınız
çocukken  bnm eski hgt de kopmuştu ve stop etmişti araç bende alkolün verdiği sinirle ve 
tecrübesizliğin verdiği düşüncesizlikle  nasıl olur diye defalarca marşa basmıştım
herşey birbirine girmişti motorda :S
dikkat etmek lazm
>%6rol >%6rol oy oy  o motorun ne hale geldiğini düşünmek bile istemiyorum <nohapy


ewet pistona giren sübap excalibur misali idi ozmanlar kameralı telefonum olmadığından çekmemiştim foto :S
malesef o donemler hararet yapınca araba ustune hortumla su tutuyodum ahahahahahah:)
ne demişler bilmemek değil öğrenmemek ayıp :)
ama çok şey bilmemkte iyi değil pimpirikli oluyo insan ay yağ basıncımmı düştü??
 yağ yararetimmi yukseldi ??
vuruntumu war
sentemi atlak
zenginmi
fakirmi
o ses de ne ??
kapımı çaldı ?
ahahahah:)
bazen keşke hiçbişi bilmeseydim modifiye hastalığına hiç bulaşmasaydım diorm :)

ama şu bi gerçekki kayış çok para deil 2. al aldıiseniz insanın yüzüne takıtım diye yalan soleyenler bile gordum o 3 kuruş malzeme parasını cebe atmak için
buyüzden satın alın gidin ustanıza verin başındada durun işin sonuna kadar en temizi olsun
olduda koparsa yolda giderken şıkdie stop ederse araba once kaputu açıp bi kayışı kontrol edin
benm zamanında yaptıım enayiliği yapmayın :)
saygılar :)

FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #15 : Şubat 04, 2010, 04:16:52 ÖS »
Bizde tam bugun bu konu uzerindeydik, araci aldigimdan beri degismedim arac 161.000'de ve ne durumda bilmiyorum, en yakin zamanda degismem sart, her seferinde aklimda ama kahretsinki ekonomik durumlar yuzunden degisemiyorum..Insallah bugun yarin degisecegim, hatta isten cikiste kontrol ettirmeyi dusunuyorum..
nan  araban kayış kopartıp sente atlarsa görürsün maddi sıkıntı asıl o zmn başlar :) git bari sadece kayışı değiştir tutcağı 80-90tl işcilik dahil.

Fatih abi cok haklisin onerebilecegin bir yer var mi taktiralim triger setini?

ENIS

  • İleti: 18
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #16 : Şubat 04, 2010, 04:36:52 ÖS »
Yeni hondalarda triger derdi yok demişsiniz,
nasıl yani?


enginturan

  • Engin
  • İleti: 1268
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #17 : Şubat 04, 2010, 04:43:53 ÖS »
arkadaşımda 2001 model 1.6ies vardı 85000 km de 1 ay oluyor satalı satmadan bir kaç gün önce triger seti komple değişti km dolmamıştı ama yıldan dolayı artık değişmesi gerekiyordu eski çıkan kayış sıfır gibiydi usta değiştirmesek daha çok gider çatlak çizik erime hiçbirşey yok dedi. bu triger kayışı için söylenenler honda lar için olmayabilir belki :)

ENIS

  • İleti: 18
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #18 : Şubat 04, 2010, 04:53:11 ÖS »
biliyorum!!!!!!!!!!!11

mar1lyn

  • İleti: 727
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #19 : Şubat 04, 2010, 04:56:25 ÖS »
hgt de 135 000de koptu hiç değişmemişti :) bu mantıkla hondada 200 000 gitmeis lazım ki ters bi mantık
herşeyi zamanında değişmek faydalıdır görüntüsünün bir önemi yok sizden çıkan kayışlarında durumu ne olursa olsun isteyin kesin ve çöpe atın başka canlar yanmasın
ben zamanında 250 tl verdm del sol değişsinler diye
değiştik dediler ben başka biyerde açtım değişmemiş
dedim dedğimemiş takan ustayla beni yüzyüze getirdiler  
adam önümde çocuklarının ustune yemin etti ama değişmemişti  ne yapabilirsiniz bişi yapılamaz
gittim bitakım daha aldım başka birine onumde deiştirttim
şmdi kafanızda soru işareti kalacaına zamanında değişin ve gözünüzün önünde olsun bu iş

FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #20 : Şubat 04, 2010, 05:01:34 ÖS »
hgt de 135 000de koptu hiç değişmemişti :) bu mantıkla hondada 200 000 gitmeis lazım ki ters bi mantık
herşeyi zamanında değişmek faydalıdır görüntüsünün bir önemi yok sizden çıkan kayışlarında durumu ne olursa olsun isteyin kesin ve çöpe atın başka canlar yanmasın
ben zamanında 250 tl verdm del sol değişsinler diye
değiştik dediler ben başka biyerde açtım değişmemiş
dedim dedğimemiş takan ustayla beni yüzyüze getirdiler  
adam önümde çocuklarının ustune yemin etti ama değişmemişti  ne yapabilirsiniz bişi yapılamaz
gittim bitakım daha aldım başka birine onumde deiştirttim
şmdi kafanızda soru işareti kalacaına zamanında değişin ve gözünüzün önünde olsun bu iş


Ahmet abi bu isi profesyonel olarak yapan biri var mi benim aracinkini degiselim?

mar1lyn

  • İleti: 727
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #21 : Şubat 04, 2010, 05:21:13 ÖS »
hgt de 135 000de koptu hiç değişmemişti :) bu mantıkla hondada 200 000 gitmeis lazım ki ters bi mantık
herşeyi zamanında değişmek faydalıdır görüntüsünün bir önemi yok sizden çıkan kayışlarında durumu ne olursa olsun isteyin kesin ve çöpe atın başka canlar yanmasın
ben zamanında 250 tl verdm del sol değişsinler diye
değiştik dediler ben başka biyerde açtım değişmemiş
dedim dedğimemiş takan ustayla beni yüzyüze getirdiler  
adam önümde çocuklarının ustune yemin etti ama değişmemişti  ne yapabilirsiniz bişi yapılamaz
gittim bitakım daha aldım başka birine onumde deiştirttim
şmdi kafanızda soru işareti kalacaına zamanında değişin ve gözünüzün önünde olsun bu iş


Ahmet abi bu isi profesyonel olarak yapan biri var mi benim aracinkini degiselim?

war war 05552725455 bu bnm numara
yaptıracaın zaman ara istersen dostm
yonlendiririm ben seni

FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #22 : Şubat 04, 2010, 05:25:59 ÖS »
hgt de 135 000de koptu hiç değişmemişti :) bu mantıkla hondada 200 000 gitmeis lazım ki ters bi mantık
herşeyi zamanında değişmek faydalıdır görüntüsünün bir önemi yok sizden çıkan kayışlarında durumu ne olursa olsun isteyin kesin ve çöpe atın başka canlar yanmasın
ben zamanında 250 tl verdm del sol değişsinler diye
değiştik dediler ben başka biyerde açtım değişmemiş
dedim dedğimemiş takan ustayla beni yüzyüze getirdiler  
adam önümde çocuklarının ustune yemin etti ama değişmemişti  ne yapabilirsiniz bişi yapılamaz
gittim bitakım daha aldım başka birine onumde deiştirttim
şmdi kafanızda soru işareti kalacaına zamanında değişin ve gözünüzün önünde olsun bu iş


Ahmet abi bu isi profesyonel olarak yapan biri var mi benim aracinkini degiselim?

war war 05552725455 bu bnm numara
yaptıracaın zaman ara istersen dostm
yonlendiririm ben seni

abi sagol, tahmini iscilik ucreti ne alinir komple set degisimi icin?

mar1lyn

  • İleti: 727
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #23 : Şubat 05, 2010, 11:23:37 ÖÖ »
walla bilmiorm dostum bnm kayış takılırken motor komple yapılıodu kaç para verdik hatırlamıorm
ama sorarım boş bi zamanında gideriz çok bişi almazlar zamanım olrsa bende gelirimbizde el atarız :)
en azından kapağı falan temizleriz vs ...

FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Triger kayışına dikkat!
« Yanıtla #24 : Şubat 05, 2010, 02:34:48 ÖS »
walla bilmiorm dostum bnm kayış takılırken motor komple yapılıodu kaç para verdik hatırlamıorm
ama sorarım boş bi zamanında gideriz çok bişi almazlar zamanım olrsa bende gelirimbizde el atarız :)
en azından kapağı falan temizleriz vs ...

Ahmet abi haber bekliyorum o zaman senden halledelim su isi.. :)