Gönderen Konu: Klima Sistemi-Kompresör  (Okunma sayısı 4482 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
Klima Sistemi-Kompresör
« : Ocak 19, 2010, 11:23:03 ÖS »
1-)Yapısı
Kompresör klima gazının basıncını yükseltmek için tasarlanmış bir pompadır. Stroklu
(pistonlu) veya dönel kanatçıklı (paletli) tip olabilmektedir. Kompresör evaparatörde
buharlaşarak ortam havasının ısısını çekmiş olan soğutucu akışkanın emilerek kondensere
basılmasını sağlar.

 Paletli tip kompresör; kanatçıklı tip olup, odacığı içeren bir gövde ile gövde
ekseninden kaçık yataklanmış bir göbek ve göbek tarafından döndürülen 4 adet
paletten oluşmaktadır.
 Pistonlu tip kompresör; salgı plakası, piston, debriyaj balatası, bazı modellerde
lastik formlu eleman, kayış kasnağı, gövde ve kapaklardan oluşur.

2-)Çalışması
Aletli kompresör hareketini krank mili kasnağından bir oluklu kayış ve manyetik
kavraşmalı kasnak yardımıyla alır. Klima sistemi çalışmadığı zaman manyetik kavrama
devre dışı bırakılarak kompresörün boş yere dönmesi ve krank milinden güç çekmesi önlenir.
Gövdedeki odacığın şekli, dönen paletlerin daima odacığın iç yüzeyi ile temasta
olmasını sağlar. Böylece, dönme sırasında paletler arasındaki boşluk değeri sürekli
değişmiş olur. Biri önde, diğeri de arkada olmak üzere, muhafazaya iki kapak tesbit
edilmiştir. Gaz, ön kapaktaki giriş yeri ile içeri alınır. Gövdedeki kanal ve düşük basınç
odacığı boyunca ilerler. Paletlerin dönüşü ile sıkıştırılan gaz, yüksek basınç odacığındaki
çıkış kanalı boyunca itilir. Çıkış kanalının önünde bulunan valf, kompresör durduğunda
yüksek basınçlı gazın geri gitmesini engeller.
Kompresör gövdesinin üzerinde bulunan emniyet termal kontağı; elektromanyetik
kavrama ile seri bağlı olup, sıkıştırılan gazın sıcaklığı 180 °C gibi tehlikeli boyuta
ulaştığında, elektromanyetik kavramayı devre dışı bırakır. 120 °C sıcaklıkta ise tekrar
devreye alır.
Pistonlu tip kompresör, salgı plakası prensibiyle çalışır. Salgı plakasının eğiklik
durumu değişir, bununla strok hacmi belirlenir ve böylece soğutma gücü belirlenmiş olur.
Bazı modellerde kompresör çalışırken; oluklu kayış kasnağı ve balata, lastik formlu elemanla
birbirine kuvvetlice bağlıdır. Kompresör, oluklu kayış tahrikiyle klima sistemi kapalıyken de
çalışmaya devam eder. Bu elektromanyetik kavrama yerine kullanılan farklı bir tasarımdır.

3-)Bakımı ve Kontrolleri
Kompresör, soğutma gazı ile birlikte sistemde dolaşan özel bir yağ ile yağlanır.
Yağlamada kullanılan yağ, yüksek basınç odacığı içerisinde bulunur. Kompresör değiştirilecek
ise yeni kompresörde yeterli miktarda yağ bulunmaktadır. Bu nedenle; kompresörü yerine
takmadan önce, sistem içinde kalan miktara bağlı olarak bir miktar yağı boşaltmak gerekir.
Sistem içinde kalan yağ şöyle tespit edilebilir:
 Değiştirilmesi gereken kompresörün çıkışına monte edilen yağ ayırıcı aygıt
çıkartılarak kompresördeki yağ bir ölçü kabına tamamen boşaltılır.
 Yeni kompresörden de yağ ayırıcı aygıt ayırılır ve kompresörün içindeki yağ
iyice süzülerek başka bir ölçü kabına boşaltılır.
 Her iki ölçü kabında bulunan yağ miktarı arasındaki fark, sistemde kalmış olan
yağ miktarını verir.
 Sistemde kalan bu fazla yağın ayrılması gerekir. Çünkü sistemde kalan fazla
yağ soğutma verimini önemli ölçüde azaltır.
Kompresör yağı havadaki nemi çeker, bu nedenle yağ ve sökülmüş elemanlar uzun süre
açıkta bırakılmamalıdır. Sistem parçalarının değiştirilmesi durumunda her parça için katalogda
belirtilen miktar kadar yağ eklenmelidir. Yeni alınan kompresörler; nem ve pisliklerin girmesini
engellemek için, nitrojenle basınçlanmış olarak satılmaktadırlar. Bu nedenle; montaj
esnasında giriş ve çıkış tapaları yavaşça çıkarılarak, kompresörün kapağı yukarıyı gösterecek
şekilde tutulmasına dikkat edilmelidir.

4-)Elektro-manyetik Kavramalı Kasnak

Yapısı
Elektromanyetik- kavrama kompresörün motorla bağlantısını sağlamak veya ayırmak
için kullanılır. Elektro-manyetik kavrama; kavrama kasnağı, lastik kavramalı göbek (baskı
plakası), selonoidler (stator ve stator bobini) ile kompresör şaftından oluşmaktır.

Çalışması
Kompresör kasnağı motorun çalışması ile birlikte dönmeye başlar. Ancak, kompresör
hareketini motordan almasına rağmen kasnak kompresörün hareket veren miline
kavraştırılmadığı müddetçe çalışmaz. Bu halde klima sistemi devrede değildir ve kopresörün
kasnağı yataklar üzerinde boşa döner. Kasnak üzerindeki dönme hareketi kompresöre
manyetik kavrama düzeneği ile iletilir. Klima çalıştırıldığında elektro-manyetik kavramanın
içerisindeki stator sargılarına elektrik akımı gönderilir ve güçlü bir manyetik kuvvet oluşur,
bu manyetik kuvvet ile baskı plakası çekilerek kasnak ile mil mekanik olarak bağlanırlar, bu
durumda hareket kasnaktan kompresöre iletilir. Lastik formlu eleman elektro-manyetik
kavramadan farklı şekilde çalışır.

Bakımı ve Kontrolleri
Kompresör yerinden söküldüğünde;
 Elektro-manyetik kavramayla bağlantılı termik şalterin elektriki kontrolleri
yapılır.
 Elektro-manyetik kavrama sökülmüşse tüm tespit bilezikleri yenilenir.
 Göbek ve kavrama arasındaki boşluk katalog değerine göre ayarlanır ve grubu
kompresör miline bağlayan cıvata tork değerinde sıkılır.



Umarım faydası olur :)
ALINTI DEĞİLDİR
« Son Düzenleme: Ocak 19, 2010, 11:24:16 ÖS Gönderen: aRas »