Gönderen Konu: HYBRID MOTORLAR VE GELİŞİM SÜRECİ  (Okunma sayısı 4892 defa)

erischman

  • Ziyaretçi
HYBRID MOTORLAR VE GELİŞİM SÜRECİ
« : Ekim 28, 2006, 09:24:54 ÖÖ »
Hybrid nedir?

Alternatif enerji ile çalışan araç yaratma amacıyla 1997 yılında seri üretime başlanan birinci nesil hibridlerde bulunan elektrik motoru, benzinli motorun devrinin düştüğü noktada devreye girerek yakıt tüketimini azaltıyor. Sistem sayesinde, özellikle sıkışık trafikte tüketilen yakıt ve egzoz gazları sıfırlanıyor.

Daha sonra geliştirilen Hybrid teknolojilerinde ise güçlendirilen akım sayesinde, elektrik motorunun daha yüksek devirlerde de devreye girerek yakıt tüketimini yüzde 30’lara varan oranda aşağıya çekmesi sağlandı. Bunun yanı sıra bazı üretici firmalar benzinli hibridlerin yanı sıra, dizel hibridler üzerine de çalışmayla başladı. Bu teknoloji henüz yaygınlaşmasa da örneğin Toyota firmasının geliştirdiği dizel Hybrid motorlara sahip bazı araçların Japonya’da satışına başlandı. Hybrid motorlar yakıt tüketimi ve çevreci özelliklerinin yanı sıra, yüksek performansları ile de dikkat çekiyor. 1.6 litrelik Hybrid bir motorun kullanıldığı araçlardan sağlanan performans, 1.7 litrelik benzinli bir motora yakın seviyelerde.

1997 yılında ilk Hybrid araç Toyota Prius satışa çıktı ve o yıl 18.000 adet sattı. Şu an halen sayışta Honda'nın üç modeli Accord, Civic ve "Be cool" filmindeki Insight modeli galerilerde bulunuyor. Ford Escape, SUV modeli ayrıca bir başka Hybrid araç olarak tüketicilere sunulmuş durumda.Toyota Pirus'un motoru aracı çalıştırdığınızda ve hızınız 25 km/s kadar hızlandırdığınızda hiç benzin harcamıyor. Hızınız artmaya başladığı zaman ise, benzinli motor devreye giriyor ve aracınız hem elektrik hem de benzinli motor sayesinde ilerliyor. Aracınız belli bir hıza ulaştığı ve her iki motor tarafından desteklendiğinde eğer frene basarsanız buradan kaybedeceğiniz enerji fazlası elektrik motorlarının şarj olmasını sağlıyor. Bu da arabanızı cep telefonu gibi şarja koymaktan kurtarıyor sizi. Pirus'u diğer bir Toyota ile karşılaştırmak gerekirse, Pirus'un ulaştığı hızlanma değerleri standart bir araçtan farklı değil. 0-100 km 11 saniyenin altında ulaşılıyor.Toyota Corolla 1.6 otomatik vites bir otomobilde bu değer ise 11.8 saniyedir. Pirus ulaşa bileceği en son hız 170 km/h'dır. Corolla da ise bu değer,175 km/h'dir. Asıl fark ise toplam benzin sarfiyatı bölümünde ortaya çıkıyor. Pirus'un 100 km 4.5L yakarken Corolla'da bu değer ortalama 7.9 dur. Tabii şehir içinde kullandığınızı düşürsek bu değer 10.6'ya çıkıyor. Pirus da ise şehir içi değer 5.1'e çıkıyor.Çevre kirliliğine karşı düşük emisyonlu araçların teşvik edildiği günümüzde bu bakımdan da Pirus'un avantajlı olduğunu söyleyebiliriz. Bu yüzden de 2005 yılında yılın otomobili seçilen Pirus bu unvanı fazlası ile hak ediyor.Toyota yetkilileri ile konuştuğumuzda ise Türkiye'ye bu aracın ne zaman geleceğini kendilerinin de bilmediğini söylediler.

Hybrid elektrikli araçların, tüm dünyada 2030 yılı itibariyle yeni araç taleplerinin yüzde 50'lik bir bölümünü karşılaması bekleniyor. Getz Hybrid' in tüketimi, içten yanmalı motora sahip olan Getz' e göre yüzde 50 daha az ve 18 kilometrede sadece 1 litrelik tüketimi bulunuyor. Hybrid sistemde benzinli motor, bataryadaki enerjiyi kullanarak elektrikli motor tarafından çalıştırılıyor. Ancak aracın hareket etmesini, benzinli ve elektrikli motorlar beraber sağlıyor. Araç hareket ederken benzinli motor, bataryayı şarj etmek amacıyla tekerlekleri ve elektrikli motoru kullanıyor. Fren yaparken de elektrikli motor bir jeneratör görevini üstlenerek elektrik enerjisini üretiyor ve aracın bataryasında depoluyor. Araç durduğunda ya da şehir içinde trafik ışıklarında beklerken benzinli motorun çalışması otomatik olarak duruyor. Ancak yeniden gaza yüklenildiğinde elektrikli motor sayesinde çalışmaya başlıyor ve harekete geçiyor. Bu motorlarla 161 km/s' lik maksimum hıza ulaşan Getz Hybrid, 12.7 saniyede de 0-100 km/s hızlanmasını gerçekleştiriyor.