Gönderen Konu: VTECLER HAKKINDA BİR YAZI BULDUM SİZİNLE PAYLAŞMAK İSTEDİM  (Okunma sayısı 947 defa)

34 AT 4065

  • İleti: 110
Değişken zamanlı subab kontrol sistemidir. Amacı o anki devire göre subabları en verimli şekilde ayarlamaktır. Böylece düşük devirlerde az yakarken yüksek devirlerde ise iyi bir performans sergiler. Motor devri yükseldikçe kayar pimli egzantrik daha büyük bir kam yolu ile bağlanır. Dolayısı ile oksijen ile yakıt atomlarının daha iyi eşleşmesi sağlanır.

Doch Vtec ;
Honda motorların daha verimli çalışması için geliştirilmiş doch motorlara takılan vtec tir. Çalışma prensibi oldukça kolaydır. iki çeşit kam mili vardır. biri içte diğeri dışta. Moturun vtec açması olarak bilinen bir olay da budur. 5850 devirde elektronik sistem aracılığı ile dıştaki değil içteki kamlar tam olarak harakete geçerler. Buda maksimum tork ve arabaya kazandırılabilcek maksimum ivme olarak geri döner. Ancak güzelliğin bir bedeli oldugu gibi vtec açtıgınızda da yakıtınız oldukça artacaktır.
Sohc Vtec;
Sohc vtec motorlar da doch vteclere yapı olarak çok benzer ancak shoc vteclerin motora uygulanması daha kolaydır. Shoc Vtec motor ile Doch Vtec motor arasındaki fark shoc vtek in egzos subablarının zamanlarını değiştirmemesidir. Shoc Vtec te külbitör ler 3 kolludur ve yüksek hızlarda tek kol gibi haraket etmeye başlarlar. Buda demektirki emme manifoldlarından bir anda daha fazla hava emilip motorun içine basılılabilenecek anlamına gelir. Yakıt olarak düşündüğümüzde de birim zamanda daha fazla yakıt yakılmış olacak yine aynı şekilde yüksek devirlerde yakıtımızı oldukça arttıracak bir yöntem. Ancak arabanın ivmesini de aynı oranda arttıracaktır.
Vtec E;
Honda Vtec E motorlar hondanın ekonomi için ürettiği vtec modelleridir. Vtec e nin amacı motora yakıt bakımından oldukça fakir bir karışım göndermektedir. Vtec e lerde hava/yakıt karışımı 20/1 dir. Ancak normal bir motora bukadar fakir bir karışımı direk emme monifoldlarından çekip gönderdiğimizde araba oldukça hantal kalır. Honda bunu da göz önünde bulundurarak aslında Vtec e nin de anlamını getiren fikri üretmiş. Gelen hava ile yakıtı güzel bir şekilde karıştırdıktan sonra motora yolluyor. Buda yakıt atomlarının oksijen atomları ile birleşme katsaysını arttırıyor. Buda yakıtı daha kaliteli hale getirmiş ve motorda daha iyi bir yanma gerçekleşmiş oluyor. Sonuç olarak az yakıt iyi karışım iyi performans.

Kademeli Vtec;
Kademeli Vtec 3 ayrı kademeden oluşur. Shock-Vtec ve Vtec-e sistemlerinin birleşimidir. Normalde shock vtecli 1.5 litrelik honda motoru 92 beygir güç üretebilirken kademeli Vtec motor 1.5 litrelik motor ile 128 beygir güç üretir. Kademeli vtec in çalışma prensibi 2500 devire kadar külbitmrlerden bağımsız tek emme subabı ile çalışır. 2500 devirden 5850 devire kadar Vtec-e devreye girer. Ekonomik bir performans sunar. 5850 den sonra ise halk arasında motorun vtec açması olarak bilinen olay gerçekleşir. 5850 devirden sonra 2 yağ kanalı birden yağ basınçlar buda kam profilini kilitler ve emme manifoldları yüksek lift ile daha çok açık kalır ve daha çok hava emilimi sağlanmış olunur.
i-Vtec;
i-vtec honda motorlar hondanın en son icadıdır. i-vtecler kedemeli vteclerin üzerine 1 kademe daha eklenmiş halidir. buda gazın köklenmesi yani en sonuna kadar basılması durumunda aktif olur ve kaputun içerisi full çalışır. hava emme monifoldları maksimum açık olur. hava yakıt karışımı oldukça zengindir. Ve kademeli vteclerde 12 subab çalışırken i-vtec motorlarda 16 subab çalışma moduna geçilir.
Sonuç olarak Vtec kullanmak güzel. Heleki o sesi hiçbir motorda yok. Çok farklı ufak ama çok güçlü bir sistem. Mercedes in kompressoründen daha etkili bir sistem Vtec ancak yakıt düşmanı 
Diğer markaların değişken zamankı subab kontrol sistemlerine verdikleri isimler;
Toyota VVT-i
BMW Vanos
Rover VVC

MERCEDESİN KOMPRESSÖRÜNDEN DAHA ETKİLİMŞ WAY BE