Gönderen Konu: VİRAJ HAKİMİYETİ  (Okunma sayısı 1801 defa)

HONDA

  • Ziyaretçi
VİRAJ HAKİMİYETİ
« : Ekim 20, 2005, 10:23:23 ÖÖ »
Doğru Viraj Alımında Geçerli 2 Genel Kural

Viraj alımında geçerli ilk kural "yavaş gir - hızlanarak çık" şeklinde açıklayabileceğimiz ve yapılan genel hatanın tersine otomobili virajın alımı sırasında değil, daha viraja girmeden yavaşlatmayı hedefleyen kuraldır. "Önce dış -sonra iç- tekrar dış" olarak adlandırabileceğimiz ikinci kural ise virajı dönülmesi mümkün en geniş açıyla dönebilmemizi ve dolayısıyla otomobilin yere daha fazla tutunmasına yardımcı olmayı amaçlar. Bu her iki kural da doğru viraj almanın mantığını anlatmak için yazılmıştır ve sizle birlikte diğer araçların da seyir halinde olduğu normal trafikte uygulanması son derece tehlikeli sonuçlar doğurabilir.

Yapılan Hatalar

Viraj alımında genellikle yapılan en önemli hata, viraja otomobilin yere tutunma sınırlarını zorlayacak bir hızla girip daha sonra viraj içinde fren kullanma mecburiyetinde kalmaktır. Eğer dikkatli bir sürücü iseniz diğer araçlarla birlikte viraja girdiğinizde çoğu sürücünün hızını ayarlayamamaktan ötürü neredeyse viraj çıkışına kadar fren lambalarının yandığına şahit olmuşsunuzdur. Bunun, şüphesiz ki viraj alımında uyulması gereken belli kuralları uygulamamaktan kaynaklanan nedenleri vardır.

Virajları Doğru Almak

Viraj alınırken yolun ne genişlikteki bölümünün kullanılacağı bir çok dış etkene bağlıdır. Viraj içinde karşı yönden gelen olup olmadığını görmemizi engelleyen ağaç vb. görüş engelleyici birtakım etkenler ya da yolun şehir içi veya şehirlerarası bir yol olup olmadığı gibi.. Ancak, her koşulun uygun olduğu varsayımından hareketle doğru viraj alımını şu şekilde açıklayabiliriz:
Doğru viraj alımında sürüş çizgisi "önce dış -sonra iç- tekrar dış" şeklinde olmalıdır.Viraja dıştan, yani sağa dönen virajlarda yolun soluna yanaşarak, sola dönen virajlarda ise yolun sağına yanaşarak dönmek esastır.
Otomobili viraj içerisinde yavaşlatmak yerine, gerektiği kadar vitesle birlikte hız düşürülerek otomobilin lastikleri yere tam olarak tutunabilecek şekilde viraja mümkün olduğunca dıştan girilir. Yani, otomobil viraja daha girmeden yavaşlatılması tamamlanmış olmalı ve bu hız, şekilde "apex" olarak gösterilen virajın orta noktasındaki hız dahil, virajın tümündeki en düşük hız olmalıdır. Fren ancak viraja giriş noktasından önce otomobili yavaşlatma maksadıyla kullanılmalıdır, viraj içinde frene basılmaz.
Fren noktasından itibaren otomobil virajın içine yönlendirilerek apex’e kadar kontrollü bir şekilde gaz verilir (hız belirli bir miktarda artırılır). Orta noktada (apex’te) otomobile uygulanan merkezkaç kuvveti maksimumdadır. Bu nokta aynı zamanda virajın en içten dönüldüğü noktadır.
Virajın en iç konumunda bulunulan apex’te virajın uzak olan dış noktası hedeflenerek otomobil gaza oturtulur. Ancak gaz verirken otomobili kasmak ve lastikleri zorlamak yerine hem motorun daha çabuk hızlanması hem de lastiklerin soğuyabilmesi için bir an evvel düzelterek aracı gerektiği kadar dışa bırakmak gerekmektedir.



hakangunister

  • İleti: 6838
    • www.osgun.com.tr
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #1 : Kasım 29, 2010, 03:14:00 ÖS »
20 Ekim 2005 in konusunu hortlatıyorum :d  :d   :d

Çoğu şöförün bilmediği önemli bir konu...

LION

  • İleti: 854
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #2 : Kasım 29, 2010, 03:22:15 ÖS »
teşekkürler ;)

civic46

  • İleti: 888
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #3 : Kasım 29, 2010, 03:24:03 ÖS »
+1000 güzel konu

gokhan81

  • İleti: 24
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #4 : Aralık 06, 2010, 05:22:28 ÖS »
Hiç Bişey yapamıyosanız Denge Kolu Taktırın ;)

zeybek

  • İleti: 354
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #5 : Aralık 06, 2010, 06:34:52 ÖS »
yararlı bi paylaşım...

HONDAcvc

  • İleti: 436
Ynt: VİRAJ HAKİMİYETİ
« Yanıtla #6 : Şubat 02, 2011, 10:39:45 ÖÖ »
verdiğin bilgiler için teşekkürler...