Gönderen Konu: Sol Ayak Freni....  (Okunma sayısı 4911 defa)

L3v3nT

  • İleti: 1481
Sol Ayak Freni....
« : Mart 19, 2009, 02:55:14 ÖÖ »
Arkadaslar bilgileri tazeleyelim bilmeyenler de ögrenmiş olsun sol ayak freni nedir ne işe yarar;

Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir. Sıklıkla katılım sürücüleri tarafından kullanılmaktadır. Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır. Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır.
Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek.
Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak
Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak..

DİKKAT !
Şu unutulmamalıdır ki bir katılımçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür. Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur. Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır. Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır.
Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir. (Bu çok önemli değil.. :) )
Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır. Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir.
Tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir. Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır.

İLK UYGULAMA
Evet bu kadar yeter.. Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli.. Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin.. İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz.. Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir.
Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir. (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!! :) )
Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır. Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir. Bu teknik sıklıkla katılımlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır.
Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır. Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür. Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir. Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir. Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir. Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür. Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir.

PRATİK ÇALIŞMA
Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi.. Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin. Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın. Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız. Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir.
Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı.. Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın. Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz. Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz.
Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız. O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz.
İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır. Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız. Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın. Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır. Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır. Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır.
İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz.
Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz. Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin. Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz.

NOT: Eger 12 nisan buluşmasın da katılımacak arkadaslar bu uygulamayı usta bir şekilde yaparlarsa pist sürelerinde ciddi bir kısalma olacagına ben garanti veriyorum. ;)

12 Nisan buluşması demişken buyrun ;) Güncel olsun... :d
http://www.teamhondaturkey.com/forum/organizasyonlar_bulusmalar_yarismalar_ve_yayinlar/teamhondaturkey_time_trial_days_vol1-t23592.0.html



06HKN10

  • Ziyaretçi
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #1 : Mart 19, 2009, 03:00:31 ÖÖ »
TeşekkürLer

hilmi

  • İleti: 100
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #2 : Mart 19, 2009, 04:11:52 ÖÖ »
teşekkür ederim bilgiler için..

asmaz

  • İleti: 1908
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #3 : Mart 19, 2009, 06:13:50 ÖÖ »
leventcim cok saolasında bak söyleyim simdiden sol ayak frene yaparken o araba içinde olma bence:D

dewir

  • İleti: 1874
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #4 : Mart 19, 2009, 11:50:35 ÖÖ »
sol ayak freni sadece bir işe yarar arkandaki tampona dayandığı zaman  sol fren yaparsın arkadaki 3 saat kendine gelemez :):):):):):)

L3v3nT

  • İleti: 1481
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #5 : Mart 19, 2009, 11:44:47 ÖS »
Rica ederim arkadaslar ;)

firstcevher

  • İleti: 3756
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #6 : Mart 20, 2009, 02:25:28 ÖÖ »
ben bi kere yaptım arkamdaki taksici giriyordu bana :D

Paylaşım için tşkler kanqa aklımda ;) batu ile denicez temde bakalım hangimiz tıkılıcaz :P

asmaz

  • İleti: 1908
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #7 : Mart 20, 2009, 07:16:49 ÖÖ »
ben bi kere yaptım arkamdaki taksici giriyordu bana :D

Paylaşım için tşkler kanqa aklımda ;) batu ile denicez temde bakalım hangimiz tıkılıcaz :P
ahuahuha ne zaman cıkıyoruz?=)

Cumhur

  • İleti: 987
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #8 : Mart 20, 2009, 08:15:04 ÖÖ »
Ön tekerler frenleme yaparken gaza basılıyor bu arabayı zorlamıyormu yada bir problem olmasın hem gaz hem fren?

EXELANCE

  • İleti: 1044
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #9 : Mart 20, 2009, 08:42:49 ÖÖ »
arkadaslar arabayı zorlamıyor bizim kast etimiz frenaj kazık freni değil sol ayanızı sadece fren pedalının uzerine koyup yavasca basıyosunuz once arkalar kavradığı için virajı kolaylıkla done biliyosunuz aynı seyi el freni kulanarakta yapabilirsiniz

Cumhur

  • İleti: 987
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #10 : Mart 20, 2009, 08:44:48 ÖÖ »
sadeece 4 disk olan araşlarda oluyor bu sanırım ? sadece önde disk olan araçlarda arkaya sadece el freni etkiliyor gailba.


BLACK ORANGE

  • İleti: 3425
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #12 : Mart 20, 2009, 11:11:51 ÖS »
leventim kardeşim emeğine sağlık bi keresinde ben de sol ayak frenini kullanmıştım. ben bile camdan çıkıyodum. ben bile yani... :):);):)

dewir

  • İleti: 1874
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #13 : Mart 21, 2009, 01:22:49 ÖÖ »
evet arkadaşlar bunu yaparken çok dikkatli olmnız lazım gerçekten çok tehlikeli bir hareket hatta mümkünse trafiğe kapalı bir alanda  bolca alıştırma yapmanız lazım sol ayak debriyaza kökleme basmaya alıştığı için frende pek dengeli basamıyo garibim biraz fazla kaçırırsanız freni büyük tehlikeler doğurabilir amman dikkat

asmaz

  • İleti: 1908
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #14 : Mart 21, 2009, 11:22:22 ÖÖ »
ben denedim valla direksiyona yapıstım=)

fikito

  • İleti: 2739
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #15 : Mart 21, 2009, 12:48:36 ÖS »
valla ben artık ögrendim ama ataköyde lastik izlerimin olmadıgını yer kalmadı :P yok gerçekten çok faydalı size bir öneride bulunim abiler haddim olmayarak ayagınızın sadece uç kısmıyla basarsanız oluyor ben kullanıyorum öneririm :)

asmaz

  • İleti: 1908
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #16 : Mart 21, 2009, 08:31:01 ÖS »
alısması gerekli...ayakta ayar denen bişey yok az basamıyorum=)

Adem YILMAZ

  • İleti: 416
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #17 : Mart 22, 2009, 08:56:48 ÖS »
bu derecede fren kullanımı benim örnek aldıgım abilerimden iskender abim...(kulakları cınlasın) 90  lı yıllarda uzmanıydı...:)))(İSKENDER ATAKAN) lancıa wrc türkiye ralli şampiyonu

L3v3nT

  • İleti: 1481
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #18 : Mart 22, 2009, 09:03:52 ÖS »
Arkadaslar dediğim gibi bunu yapabilmek için (mümkünse trafiğe kapalı alanda) bol bol çalışmak gerekir, Sol ayagımız hassaslaşana kadar bunu tekrar tekrar çalışmak gerekir ve tekrar söylüyorum lütfen trafige kapalı alanda deneyin ;) İlk denemelerinizde frenaj sert olması normal çünkü ayak hassasiyetni kaybetmiş ama alışınca inanılmaz faydalı olcagını göreceksiniz,Ralli parkurlarında nerdeyse her viraj da bu teknik kullanılır, Ayak alışınca günlük hayatta da kullanmanın çok faydalı olcagını göreceksiniz.... ;)

modified_club

  • Ziyaretçi
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #19 : Nisan 05, 2009, 03:29:36 ÖS »
paylaşım için saol

CLoWeReNN

  • İleti: 65
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #20 : Nisan 30, 2009, 11:53:39 ÖÖ »
LewenT dıkkatımı cektıde boyLer ısLer hep senden cıkıo mıLLetı patLattırıcan :d

digalo

  • İleti: 1155
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #21 : Temmuz 20, 2009, 11:16:02 ÖS »
tecrübelerini bizimle paylaştığın için teşekkür ederim.

L3v3nT

  • İleti: 1481
Ynt: Sol Ayak Freni....
« Yanıtla #22 : Temmuz 21, 2009, 05:24:52 ÖS »
LewenT dıkkatımı cektıde boyLer ısLer hep senden cıkıo mıLLetı patLattırıcan :d

Zuhahaaa :d Ben uyardım ama trafiğe kapalı alanda deneyin diye ;) şaka biryana da sakat bişey ayak alışmadan trafikde denemesin kimse ;) amman haa allah korusun...