Gönderen Konu: Sol Ayak Freni- vov :)  (Okunma sayısı 5575 defa)

couragepapillon

  • İleti: 1047
Sol Ayak Freni- vov :)
« : Ocak 05, 2009, 12:09:13 ÖÖ »
Sol Ayak Freni
Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir. Sıklıkla katılım sürücüleri tarafından kullanılmaktadır. Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır. Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır.
Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek.
Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak
Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak..

DİKKAT !
Şu unutulmamalıdır ki bir katılımçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür. Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur. Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır. Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır.
Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir. (Bu çok önemli değil..:-))
Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır. Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir.
Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir. Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır.

İLK UYGULAMA
Evet bu kadar yeter.. Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli.. Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin.. İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz.. Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir.
Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir. (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!!:-))
Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır. Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir. Bu teknik sıklıkla katılımlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır.
Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır. Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür. Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir. Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir. Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir. Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür. Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir.

PRATİK ÇALIŞMA
Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi.. Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin. Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın. Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız. Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir.
Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı.. Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın. Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz. Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz.
Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız. O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz.
İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır. Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız. Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın. Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır. Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır. Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır.
İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz.
Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz. Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin. Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz.


alıntıdır



altunparmak

  • İleti: 2138
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #1 : Ocak 05, 2009, 12:12:28 ÖÖ »
paylasım için tşkkk. erenim :))

couragepapillon

  • İleti: 1047
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #2 : Ocak 05, 2009, 12:17:59 ÖÖ »
ne demek kadirim :)

valla ne kadar onaylamasamda, kendi arabama kıyıp yapmasamda pederin arabada cıvır cıvır yanlıyorum( tabi trafiğe kapalı yerlerde :D:D (şimdi demezsem bunu kzıar biri) )

sanki bana arka çekişli vectra gibi geliyor  sol ayağımla...

altunparmak

  • İleti: 2138
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #3 : Ocak 05, 2009, 12:19:52 ÖÖ »

ne demek kadirim :)

valla ne kadar onaylamasamda, kendi arabama kıyıp yapmasamda pederin arabada cıvır cıvır yanlıyorum( tabi trafiğe kapalı yerlerde :D:D (şimdi demezsem bunu kzıar biri) )

sanki bana arka çekişli vectra gibi geliyor  sol ayağımla...
aynen kardesım
trafige kapalı alan derken mesa ogünku kalktıgımız yerden bahsedıyosun galıba :)) :))

.ilhan

  • İleti: 397
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #4 : Ocak 05, 2009, 12:21:29 ÖÖ »
Eren paylasım için tşk ler eline saglık

couragepapillon

  • İleti: 1047
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #5 : Ocak 05, 2009, 12:23:00 ÖÖ »


ne demek kadirim :)

valla ne kadar onaylamasamda, kendi arabama kıyıp yapmasamda pederin arabada cıvır cıvır yanlıyorum( tabi trafiğe kapalı yerlerde :D:D (şimdi demezsem bunu kzıar biri) )

sanki bana arka çekişli vectra gibi geliyor  sol ayağımla...
aynen kardesım
trafige kapalı alan derken mesa ogünku kalktıgımız yerden bahsedıyosun galıba :)) :))


aynen kadirim tam o bölgelerde felan :=) sen beni anlıyosun yaa :D

---------------------------------

ne demek ilhancım ;)

34 DF 9999

  • İleti: 1577
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #6 : Ocak 05, 2009, 02:11:12 ÖÖ »
paylaşım için teşekkurler....

RattleSnake

  • İleti: 2760
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #7 : Ocak 05, 2009, 02:24:11 ÖÖ »
paylaşım için teşekkürler

nikky

  • İleti: 1463
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #8 : Ocak 05, 2009, 02:24:17 ÖÖ »

kendi arabama kıyıp yapmasamda pederin arabada cıvır cıvır yanlıyorum


eren sagol paylasım icin ;)

valla bende kıyamıyorum hic :P

firstcevher

  • İleti: 3756
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #9 : Ocak 05, 2009, 02:35:05 ÖÖ »
pylşm için tşkler erenim ;)

BigSaint

  • İleti: 549
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #10 : Ocak 05, 2009, 02:36:32 ÖÖ »
paylaşım için teşekkürler

Mahir TÜRKMEN

  • İleti: 5958
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #11 : Ocak 05, 2009, 03:25:35 ÖÖ »
Pylşm için tşkkrler

burak reis

  • Ziyaretçi
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #12 : Ocak 05, 2009, 08:11:24 ÖÖ »
paylaşım için tşk...

EXELANCE

  • İleti: 1044
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #13 : Ocak 05, 2009, 08:24:08 ÖS »
bunuben yaklasık 4 sene once yapıyodum alısınca cok guzel ama alısmadan yapmaya kalkmayın sonucları kotu olabilir .Bu haraketi iyice calısmadan yuksek hızlarda denemeyin yada el freni kulanarakta viraj ları daha rahat done bilirsiniz tabi arabaya hakim ise niz yoksa savurma olasılığı çok yuksektir
« Son Düzenleme: Ocak 05, 2009, 08:25:00 ÖS Gönderen: EXELANCE »

couragepapillon

  • İleti: 1047
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #14 : Ocak 05, 2009, 08:46:17 ÖS »
@EXELANCE çok güzel demiş.
eklemek istediğim sol ayak frenini veua el frenini bu şekilde sakın ama sakın lastikleri ıslatıp( bi su birikintisine girip) kuru yolda denemeyin.

ya lastikler kuruyken kuru yolda deneyin ya lastikler ıslakken ıslak yolda deneyin.

bikeresinde köşeyi döncem "kıç atıp", yolda su birikintisine girdim daha iyi kayar diye. herneyse çektim el frenini döndüm artık sağ tekerin kuruduğundan mıdır yoksa başka bişeymidir bilmem sağ teker sol tekere göre kayma direnci gösterdi. 2 teker üstüne kalktı araba az daha devriliyordum ucuz atlattım.

(viraj sol tarafaydı)

caner

  • İleti: 70
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #15 : Ocak 06, 2009, 12:06:22 ÖÖ »
güsel bilgi paylaşım için teşekkürler arkalarda kanpana olan araçlarlada uygulanabilir mi bu ?

couragepapillon

  • İleti: 1047
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #16 : Ocak 06, 2009, 01:34:16 ÖÖ »
bizim arkın c3 ü var önler disk arkalar kanpana fren ve uyguluyabiliyor ;)

cevdet

  • İleti: 139
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #17 : Ocak 06, 2009, 01:57:09 ÖÖ »
paylaşım için tşk...

EXELANCE

  • İleti: 1044
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #18 : Ocak 07, 2009, 12:20:25 ÖS »
kampana larda fark olmaz cunku onler her zaman daha erken tutarlar

whitehan

  • İleti: 2572
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #19 : Ocak 07, 2009, 01:53:59 ÖS »
yararlı bılgı tesekk..

BLACK ORANGE

  • İleti: 3425
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #20 : Ocak 07, 2009, 02:51:28 ÖS »
erenim paylaşım için teşekkürler kardeşim...

modified_club

  • Ziyaretçi
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #21 : Ocak 31, 2009, 01:46:37 ÖÖ »
bnmkindede el freni yok ayak freni var pedallı

dewir

  • İleti: 1874
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #22 : Ocak 31, 2009, 02:04:27 ÖÖ »
evet sol yak  freni bencede mükemmel  ama ben bunu  daha çok  arka tampona yapışıp yol isteyenlerde kullanıyorum  aniden  sol ayak fren yapıyorsun  araç öne doğru  yüklendiği için  arkadakide ani fren  yaptığını  düşünüyor ama senin ne süratin nede devrin  düşüyor aynı  sürat devam  eeee arkadaki  freni kitliyo  ondan  sonra o  korkuyla sağda sağdan  60  la devam  ediyo  o korku ona 2 ay yetiyo zaten  :):):):):):):)

couragepapillon

  • İleti: 1047
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #23 : Ocak 31, 2009, 02:25:50 ÖÖ »
@dewir sizinki de ilginç bir yöntem ::)

dewir

  • İleti: 1874
Ynt: Sol Ayak Freni- vov :)
« Yanıtla #24 : Ocak 31, 2009, 02:55:34 ÖÖ »

@dewir sizinki de ilginç bir yöntem ::)


evet ama çok etkili :):):):) tabi seninde uyardığın gibi ayarı kaçırırsan  tehlikeli  sol ayakta pedalı  hissetmek birazdaha  zor oluyo