Gönderen Konu: Hiz sabitleme  (Okunma sayısı 4471 defa)

honda2002

  • İleti: 2664
Hiz sabitleme
« : Aralık 22, 2011, 09:16:13 ÖÖ »
Merak ettigim bir konu var.

Arac ile cruise kontrol le seyrederken rampa asagi inislerde arac hizi sabit tutmak adina fren yapiyor degil mi?
Bu esnada muhtemelen fren lambalari da (frene basmadigimiz halde) yaniyor degil mi?

Eger boyle ise;
1- uzun yolda rampa asagi inislerde surekli fren lambalari yanan arac suruculerine cok acemi olduklarini dusunerek kizmayacagim. Sonucta konfor adina hizi sabitlemisler arac fren lambalarini yakiyor.

2- hiz sabitlemeyi daha az kullanacagim, sonucta hizi sabitlemek adina hizlanan araci frenleyip tuketimi artiriyor, ayrica fren balatalari gereksiz yere isiniyor ve cabuk asiniyor.



Grafink

  • İleti: 939
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #1 : Aralık 22, 2011, 09:23:20 ÖÖ »
Benim araç tam otomatik, fren ypatığını ilk defa sizden duydum, bildiğimden değil ama, hiç fren olayını hissetmedim ki sabitleyiciyi özellikle rampa inişleride kullanıyorum. süper yakıt ekonomisi sağlıyor ( 1.8 HB tam otomatik, İzmir- Çeşme git gel yakıt tüketim ortalamam 5.7-6.1 arası) Benim gözüme frene kıyasla çarpan şey hep devir saatiydi. Anladığım kadarı ile hız olayını daha çok motor devri ile idare ediyor. bu yüzden atıyorum 110 da ise ayarınız bu yokuş inerken 115'e çıkabiliyor fakat bu hız fren gibi anında değilde yavaş yavaş tekrar 110'a geliyor. Ama dediğim gibi bu gözleme dayalı bilgi, teknik kısmını siz dikkat çekene kadar merak etmedim hiç  :)

ilkercom

  • Hasan İlker Çom
  • İleti: 1441
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #2 : Aralık 22, 2011, 09:28:49 ÖÖ »
Fren yapmaz. hatta çok eğimli yollarda araç bayağı hızlanıyor. O yanan fren lambaları boşa atıp frene basan acemiler :D

Ben uzunda sürekli cruise kullanırım. Balıkesir istanbul arası 4,8 litre ortalama yaptım. Gemlikte filan sağlam rampa çıkışlar olduğunu düşünürsek güzel değer :D

2432

  • İleti: 905
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #3 : Aralık 22, 2011, 09:46:00 ÖÖ »
asla fren yapmaz. civic otomatikte vitesle oynuyor rampa çıkarken vites düşüyor ancak rampa inerken elinle vitesi artırmaya dokunursan hızdan yana sıkıntı çıkmıyor ,hızında artış oluyor.
düşündüğün mantıkla düz vites araçlarda hız sabitleyici rampa çıkarken gaza yüklenmeli ancak tersine hızın kesiliyor ve bir süre sonra (rampa uzunsa) vitesi düşürmen gerekiyor

civic46

  • İleti: 888
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #4 : Aralık 22, 2011, 09:56:04 ÖÖ »
fren yapmaz inişlerde devir eğime göre artar

2008 elegance

  • İleti: 465
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #5 : Aralık 22, 2011, 10:54:18 ÖÖ »
bencede fren yapmaz sadece gazı keser. hava karanlık iken rampa aşağı bunu deneyebiliriz. arkadan gelen araç yoksa yani onun farları arka camımıza ışık vermez ise aracımız eğer fren yapıyorsa üçüncü fren lambasının ışığı arka cama yansıyor, oradan anlayabiliriz.

ilkercom

  • Hasan İlker Çom
  • İleti: 1441
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #6 : Aralık 22, 2011, 11:27:14 ÖÖ »
VSa devreye girmedikçe kendi kendine fren yapmaz denemeye gerek yok. Motor freni diye bişey var.

Grafink

  • İleti: 939
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #7 : Aralık 22, 2011, 12:21:20 ÖS »
Benim de gözlemim böyle, şanzımanı uygun hale getirere motor freni ile hızı azaltıyor araç. Fren yapsa illaki hissederdim.

poseidon999

  • İleti: 2855
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #8 : Aralık 22, 2011, 12:50:55 ÖS »
Cruise kontrol fren yapmaz.
yukarıda arkadaşların da dediği gibi vites düşürerek aracı yavaşlatır.

HONDAHAN

  • İleti: 2100
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #9 : Aralık 22, 2011, 04:37:03 ÖS »
Cruise fren yapmaz, arkadaşların hepsine katılmakla beraber şunu da eklemek isterim ; inişlerde kompresör yapması için cruiseda olmasına da gerek yok, ayağınızı gazdan çekin yine yapar. ( O / V 'ler )

06FAT68

  • İleti: 2306
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #10 : Aralık 22, 2011, 10:05:34 ÖS »
arkadaşlar 2.4 accord sabitlediğim hızdan yaklaşık 10km üstüne çıktığında fren yaptımı bilmiyorum ama bir uğultu geldi birde baktım araç tekrar sabit hıza geri geldi kadran düşmeye başladı bizzat yaşadım ve bu demek oluyorki aracın hızı azaldığına göre ve rampa aşağı fren yağtığından başka bir şey gelmiyor aklıma aynı şekilde rampa çıkarkende 3e kadar düştüğünü biliyorum
accordlarda akıllı eğim sistemii var hatta ben yaylada otuyorum inişlerde gaz kullanmadığım yerlerde araç devri 1100 falan düşüyor sanki boşa atıyor frene dokunduğum andada motor freni devreye giriyor ama nedendir bilmiyorum aklıma akıllı eğim sisteminden başka birşey gelmiyor

HONDAHAN

  • İleti: 2100
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #11 : Aralık 23, 2011, 07:42:08 ÖÖ »
Sabitlediğiniz hızın 10 km üstüne nasıl çıkıyor yaa eminmisiniz ? Çok rampa denk gelse hadi çıksın çıksın 3-5 km üstüne çıksın, 10 km çok fazla !

civic2011

  • İleti: 218
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #12 : Aralık 23, 2011, 07:45:36 ÖÖ »
Sabitlediğiniz hızın 10 km üstüne nasıl çıkıyor yaa eminmisiniz ? Çok rampa denk gelse hadi çıksın çıksın 3-5 km üstüne çıksın, 10 km çok fazla !

aynen katılıyorum sabitlediginiz hızın 3-5 km üstüne çıkabiliyor rampa aşagı yada yukarı çıkarken vede aşagı inerken motor freni yapar gibi ses geliyor sanki araç kompresöre binip hız kesiyor ve yol düzleşince aynı hıza tekrar sabitliyor

2008 elegance

  • İleti: 465
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #13 : Aralık 23, 2011, 09:23:04 ÖÖ »
VSa devreye girmedikçe kendi kendine fren yapmaz denemeye gerek yok. Motor freni diye bişey var.
yinede isteyen deneyebilir.

ilkercom

  • Hasan İlker Çom
  • İleti: 1441
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #14 : Aralık 23, 2011, 10:47:40 ÖÖ »
Bende çok dik yokuş inerken allah ne verdiyse hızlanıyor. boşa atmış kadar hızlanmasa da bayağı gidiyor. 110 ile giderken 140 a kadar çıktığı oldu. Boşta olsa 180 e kadar çıkardı.

Grafink

  • İleti: 939
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #15 : Aralık 23, 2011, 10:56:08 ÖÖ »
hocam seninki manuel olduğundandır :D 8-10 km fark yaptığı oluyor aslında olmuyor değil ama  rampa çıkıp hemen ardından inince oluyor, Çıkarken  1.8 motor zaten allah ne verdiyse bi şaha kalkıyor... Rampa çıkıcam ama hızı kesmicem diye  öyle bi kükremeye başlıyor ki,  hemen arkasından  inerken o aldığı gazla bu farklar oluşabiliyor... ama senin değerler olsa olsa manuel yüzünden olur bence :D Manuelde cruise kullanmak ta bi meziyet...
« Son Düzenleme: Aralık 23, 2011, 10:58:28 ÖÖ Gönderen: Grafink »

jaggalagalaga

  • İleti: 424
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #16 : Aralık 23, 2011, 11:42:50 ÖÖ »
rampa hızı etkileyecek derecede dik ise ben zaten direk off konumuna getiriyorum ayağım gaza basmadan iniyorum sonra yol düzelince tekrar sabitliyorum

ilkercom

  • Hasan İlker Çom
  • İleti: 1441
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #17 : Aralık 23, 2011, 11:58:27 ÖÖ »
Rampa inişlerde genelde crusie ile iniyorum. Daha ekonomik oluyor. Genelde cruise gaz vermeden gidiyor. Çok hafif ise zaten cruise açmayınca çok yavaşlıyor.

Diğer yandan rampa sonunda yavaşlamam gerekicekse vitesi boşa atmadan kompresyonla süzülüyorum.
Uzun yolda sürekli düzlükte gitsem 3,5 4 litre civarı yaktırırm :D

Grafink

  • İleti: 939
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #18 : Aralık 23, 2011, 02:33:42 ÖS »
:) o da manuelden bence. ben en düşük 5.4 gibi bir rakam hatırlıyorum izmir dikili arası seyrederken. Altını bilmem XD

rampa hızı etkileyecek derecede dik ise ben zaten direk off konumuna getiriyorum ayağım gaza basmadan iniyorum sonra yol düzelince tekrar sabitliyorum

Üstad bende öyle yapıyordum ama Cruise'i off konuma getirmezsen, çalıştırmaya devam edersen, rampa bittikten sonra tekrar gaz vermene gerek kalmıyor, bu da görülür şekilde, ortalama tüketime fayda sağlıyor. yani "Cut off" yapmaktan daha yararlı inişlerde cruise,
« Son Düzenleme: Aralık 23, 2011, 02:35:38 ÖS Gönderen: Grafink »

ilkercom

  • Hasan İlker Çom
  • İleti: 1441
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #19 : Aralık 23, 2011, 02:43:26 ÖS »
:) o da manuelden bence. ben en düşük 5.4 gibi bir rakam hatırlıyorum izmir dikili arası seyrederken. Altını bilmem XD

rampa hızı etkileyecek derecede dik ise ben zaten direk off konumuna getiriyorum ayağım gaza basmadan iniyorum sonra yol düzelince tekrar sabitliyorum

Üstad bende öyle yapıyordum ama Cruise'i off konuma getirmezsen, çalıştırmaya devam edersen, rampa bittikten sonra tekrar gaz vermene gerek kalmıyor, bu da görülür şekilde, ortalama tüketime fayda sağlıyor. yani "Cut off" yapmaktan daha yararlı inişlerde cruise,

Kesinlikle. Neticede inişte kabettiğin Hızı ( ya da enerjiyi) düzlükte geri kazanman lazım.

Bizim araçların aslında ekonomi olarak çok giderleri var.

Benim bu konu ile ilgili çalışmam çok. Hatta bir kısmını sana bahsettim.

Mesela aracı 100 kilo hafifletebilsem 3 litre altına inerim gibime geliyor. Şöyle 2,5 kiloluk jantlar. 195 lastikler olsa :D Bagaz zaten yok. Hafif koltuklar takılı :D

tahirarit

  • İleti: 117
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #20 : Aralık 23, 2011, 02:48:09 ÖS »
Hız sabitlediginde araç yokuş aşagı inerken FREN YAPMAZ. Araç motor freni yapar, hızı sabit tutmak adına... 80 'e sabitledin aracı, yokuşun egimine göre araç motor freni yapacaktır. Dikkatini çekerim, motor freni diyorum, normal fren degil. Yokuş inerken bu araç 80 'den 90 'a da çıkabilir, çünkü motor frenide bir yere kadar...

Sonuç olarak, araç hız sabitlemede yokuş aşagı inerken balata freni yapmaz, fren lambaların yanmaz... Eğer vitesin tam otomatikse motor freni yapar, yeri gelir vites bile küçültebilir, sabitledigin hıza ulaşmak için.
« Son Düzenleme: Aralık 23, 2011, 02:49:49 ÖS Gönderen: tahirarit »

06FAT68

  • İleti: 2306
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #21 : Aralık 23, 2011, 04:39:11 ÖS »
peki rampa aşağı inerken hızım 110 sabit iken devir atıyorum 2100dd   120 ye yaklaştığında devir 2250dd sonra araç kopresyon yapması için devirin artıp motor frenine geçmesi lazım dimi benim bildiğim motor freni böyle oluyor devir artar
ama 120ye yaklaştığında araç devri 22500 den tekrar 2100dd düştüğünü ve motor freni yaptığıyla ne alaka motor frenini yapsa devirim artması gerekmez mi?

buyrun burdan yakın

jaggalagalaga

  • İleti: 424
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #22 : Aralık 23, 2011, 05:15:12 ÖS »
:) o da manuelden bence. ben en düşük 5.4 gibi bir rakam hatırlıyorum izmir dikili arası seyrederken. Altını bilmem XD

rampa hızı etkileyecek derecede dik ise ben zaten direk off konumuna getiriyorum ayağım gaza basmadan iniyorum sonra yol düzelince tekrar sabitliyorum

Üstad bende öyle yapıyordum ama Cruise'i off konuma getirmezsen, çalıştırmaya devam edersen, rampa bittikten sonra tekrar gaz vermene gerek kalmıyor, bu da görülür şekilde, ortalama tüketime fayda sağlıyor. yani "Cut off" yapmaktan daha yararlı inişlerde cruise,
haklısın birader o açıdan düşünmemiştim

astra_21

  • İleti: 689
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #23 : Aralık 24, 2011, 06:08:03 ÖÖ »
o fren olayı mercedes v.s. lerde var diye biliyorum yokuş aşağıda gitsen hızı sabit tutmak için.bendekisi yokuş aşağı boşta gibi hızlanıp düzlüğe çıktığında sabitleiğin hıza kadar düşüp kaldığı yerden gaz vermeye başlıyor fren lambasınında yandığını sanmıyorum :)
« Son Düzenleme: Aralık 24, 2011, 06:10:14 ÖÖ Gönderen: astra_21 »

astra_21

  • İleti: 689
Ynt: Hiz sabitleme
« Yanıtla #24 : Aralık 24, 2011, 06:09:16 ÖÖ »
Hız sabitlediginde araç yokuş aşagı inerken FREN YAPMAZ. Araç motor freni yapar, hızı sabit tutmak adına... 80 'e sabitledin aracı, yokuşun egimine göre araç motor freni yapacaktır. Dikkatini çekerim, motor freni diyorum, normal fren degil. Yokuş inerken bu araç 80 'den 90 'a da çıkabilir, çünkü motor frenide bir yere kadar...

Sonuç olarak, araç hız sabitlemede yokuş aşagı inerken balata freni yapmaz, fren lambaların yanmaz... Eğer vitesin tam otomatikse motor freni yapar, yeri gelir vites bile küçültebilir, sabitledigin hıza ulaşmak için.

bi programda izlemiştim mercedesin bi modeliydi arkadaşın dediği gibi fren yapıyordu araç hızlanmasın diye var yani böyle bir olay.