Gönderen Konu: AŞIRI HIZ VE SONUÇLARI  (Okunma sayısı 3372 defa)

HONDA

  • Ziyaretçi
AŞIRI HIZ VE SONUÇLARI
« : Kasım 08, 2005, 01:51:32 ÖS »
AŞIRI HIZ VE SONUÇLARI

Hızın Sürücü ve Yolcuların Ölüm ve Yaralanmasındaki Etkisi:
Araştırmalar, 30 km/h hızda çarpmanın araç içerisindekilerin vücuduna etkisinin 1.kattan düşmeye, 90 Km/h hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eş olduğunu göstermektedir.Çarpışma şiddetini, araçtaki emniyet kemeri, hava yastıkları gibi pasif emniyet sistemleri; en aza indirmeyi hedefler.Yine araştırmalar; bırakın yüksek hızları, 80 Km/h hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme olasılığının, 30 Km/h
hızdaki araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.
Unutmayın ! Otomobil sürücüsü iseniz, devlet yollarında azami hızınız 90 Km/h’tir Ancak bu hız; hava, yol ve trafik koşullarına göre azaltılmalıdır.

Hızın, Yayaların Ölümlerine Etkisi
Trafikte yayalar, korunmasız yol kullanıcısı şeklinde tanımlanır. Yayalar her zaman, trafiğin yüksek risk altındaki unsurlarıdır.Bu nedenle, her hangi bir kazaya maruz kaldıklarında, sürekli ölüm riskiyle karşı karşıyadırlar.Şehir içindeki hız limiti 50 Km/h’tir. Bırakın yüksek
hızları, bu hızda bile çarpılan bir yayanın ölüm olasılığı % 50’dir. Yani yaşama şansı=ölüm ihtimalidir.Araştırmalar; 32 Km/h hızla çarpılan yayaların % 5’nin yaşamlarını yitirdiğini, hızın 64 Km/h’e çıkarıldığında ise ölüm riskinin her 100 yayadan 85’nin öldüğünü göstermektedir.Şehir içinde sürücülere getirilen 50 Km/h’lik sınırlama tesadüf değildir. Hatta Avrupa Birliği üyesi ülkelerde, okullar gibi yüksek riskli bölgelerde,hız limitleri 30 Km/h’e indirilmektedir.

Hız ve Sürücünün Görme Yeteneği Arasındaki İlişki:
Hız arttıkça, sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi zayıflar. Bugörme
ve algılama zaafı, deneyimli-deneyimsiz, genç-yaşlı tüm sürücüler için geçerlidir.Göz, 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Gözlerimiz bu alandaki tüm hareketleri, renk ve ışık değişimlerini kontrol edebilir.Ancak, araç kullanırken görme açısı hız ile ters orantılı olarak daralır. Örneğin 35 Km/h hızda görüş açısı 104 derece iken, hızı 130 Km/h’ye ıkardığınızda bu açı, 30 dereceye düşer.

Unutmayınız ! Trafik ortamındaki görme ve görülme, güvenliğin temel koşuludur.

Hız Körlüğü:
Hız körlüğü; artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel
verileri, yani eşya ve olayları, tam olarak algılayamamasıdır..Hız körlüğünün en önemli ve riskli sonucu; sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.Hız körlüğü etkisindeki bir sürücü, hızını ortalama 20-30 Km/h daha az algılar.Hız körlüğü etkisindeki sürücü, yaya hareketlerinin yoğun olduğu şehir geçişlerinde veya şehir içlerinde, yayalar için çok büyük risk yaratır. Bu nedenle şehir içinde veya transit yolların şehir geçişlerinde, 50 Km/h hızın üzerine çıkılmamalıdır.

Tünel Görüşü:
Tünel görüşü, hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur.Aracın hızı ne kadar artarsa, sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır. Bu durumda sürücü, yol çevresindeki olayları ve riskleri zamanında algılayarak önlem alamaz.Aşırı hız nedeniyle kaza yapan bir çok sürücünün “Aniden karşıma çıktı ! Nasıl oldu ? Nereden geldi anlayamadım ?” dediklerini sıkça duyarsınız. İşte bu ifadedeki “ fark
edememenin” nedeni, “tünel” görüşüdür.