Gönderen Konu: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?  (Okunma sayısı 1233 defa)

ALG

  • İleti: 6376
    • THT
Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« : Haziran 27, 2006, 01:53:25 ÖS »
Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?

Hava yastıkları 80'li yılların başında ortaya çıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır. Aslında hava yastıkları İkinci Dünya Savaşı sırasında uçakların yere çakılmalarında bir önlem olarak tasarlanmış ve ilk patent o zamanlarda alınmıştı.
Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında birçok problemle karşılaşıldı. Basınçlı havanın araba içinde muhafazası, süratle şişmenin sağlanması, ani şişme sırasında yastığın patlamasının veya kişiye zarar vermesinin önlenmesi vs...
Hava yastığında üç ana parça vardır. Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir üzerine sarılmıştır. Aslında sürücü tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır. Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken sürücü tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir.
İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın ön tarafında bir sensör vardır. Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15 - 25 kilometre süratle çarpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır.
Son olarak da şişirme sistemi vardır. Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınç altındaki havanın veya bir gazın salıverilme-siyle şişmezler. Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler. Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi 'sodyum azide'dir, yani NaN3. Normal şartlarda durağan olan bu molekül ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı çıkar. Çok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen çıkabilir.
Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) çıkar ki, çok reaktiftir. Su ile birleşince vücuda bilhassa gözlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir. Bu tehlikeyi önlemek için hava yastığı üreticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3). Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen çıkar.
Arabanın önündeki sensör belli bir seviyenin üstündeki çarpmada, NaNS'ün bulunduğu tüpe bir elektrik sinyali gönderir. Burada çok küçük bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 çözülür, açığa çıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir. Burada ilginç olan sensörün çarpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında geçen zamandır. Sadece 30 milisaniye yani 0.030 saniye,.
Bir saniye sonra yastık üzerindeki özel delikler vasıtası ile kendi kendine söner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur.



TEAMHONDATURKEY

  • Ziyaretçi
Ynt: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« Yanıtla #1 : Haziran 28, 2006, 05:23:38 ÖÖ »
Bu benim tez konumdu...

Cidden inanılmaz işleyen bir sistem..

Ve çok gerekli...

Paylaşım için teşekkürler...
« Son Düzenleme: Haziran 28, 2006, 06:39:42 ÖÖ Gönderen: TEAMHONDATURKEY »

GU

  • İleti: 1068
Ynt: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« Yanıtla #2 : Haziran 28, 2006, 08:40:50 ÖÖ »
cidden hüpper 1 paylaşım genel kültür oluyo bzm için çok teşekkürler...

SLVR

  • Ziyaretçi
Ynt: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« Yanıtla #3 : Temmuz 01, 2006, 10:54:56 ÖÖ »
mÜKEMMEL Bİ ÇALIŞMA ŞEKLİ SENİ TEBRİK EDİYORUM YAZIN İÇİN

VWci

  • İleti: 661
    • http://www.vwtr.net/forum
Ynt: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« Yanıtla #4 : Temmuz 02, 2006, 06:49:08 ÖÖ »
bende otomobillerde ne abs, ne airbag, ne patinaj kontrol vs... gibi ivir zivir elektronik donanimin olmamasini savnunalardanim.....:D

Güven

  • İleti: 1815
Ynt: Arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor?
« Yanıtla #5 : Temmuz 04, 2006, 09:48:02 ÖÖ »
Kanka bilgi için thankssss