Merhabalar,
Yeni bir Honda kullanıcısı olarak ilk mesajımı bu konuya yazıyorum. Hayırlı olsun İnşallah.
Aracım 2005 Honda Civic 1.6 otm.
Öncelikle terimleri kısaca açıklayayım:
Yağ değişimi: Tapanın ve dolum kapağının açılarak yağın dışarı atılması, tapanın kapatılması ve ardından yeni yağın max seviyeye kadar doldurulması işlemi.
Komple yağ değişimi: Yukarıdaki işlemin her bir değişim arasında 30-50 km yol yapılarak en az üç kez tekrar edilmesi işlemi.
Flush: Şanzıman sisteminde şanzıman yağı değen her yerin yeni ve temiz yağla yıkanarak tamamen temizlenmesi işlemi. NOT: Flush işleminden sonra normal şanzıman yağı dolum prosedürü uygulanır.
Şanzıman yağı değişimi veya komple değişimi veya flush her araç ve/veya şanzıman tipine bağlı olarak farklılık gösterir. Aracımızın şanzıman yağı ile ilgili yapmamız gerek işlemler hakkında bilgi alabileceğimiz en güvenilir kaynak aracın kullanım ve bakım kılavuzudur.
Şimdi örneklendireyim:
Benim aracım için kullanım kılavuzu her 40000 km'de bir şanzıman yağının değiştirilmesi (komple veya flush değil) gerektiğini söylüyor. Bu da demek oluyor ki benim aracımı her 40000 km yol yaptıktan sonra motor çalışma sıcaklığında ve kapalı iken sırasıyla dolup kapağını, ölçüm çubuğunu ve şanzıman tapasını açarak içindeki yağı boşaltmam ve ardından tapayı tekrar kapatıp üstteki dolum kapağından yeni uygun ATF yağını boşalttığım miktarda doldurmam gerektiğini ifade ediyor. İşlem bundan ibarettir.
Şimdi gelelim ilk mesajdaki üç kez değişim yapan kullanıcılara. Örneklendirerek açıklamaya çalışayım. Benim arabam normalde 40000 km'de şanzıman yağını değiştirmemi gerektiriyor. Ama ben 120-150000 km veya daha fazla kullanıp hiç değiştirmedim. Şanzıman yağı tortu ve kir ile doldu ve/veya yandı (yanabiliyor çünkü). Bu durumda aracımın şanzıman yağı tamamen verimsiz hale geldi. İşte o zaman benim arabamdaki şanzıman yağımı tamamen değiştirme yoluna gitmem gerekir. Bu işlemi de tıpkı videodaki kullanıcının yaptığı gibi kademeli olarak yapmamda son derece yarar vardır. Çünkü o yağın içinde aşınan metal parçaları olması kuvvetle muhtemeldir. Bu parçacıklar bir yerleri tıkayıp/kirletip şanzımana zarar verebilmektedir. Uzun ömürlü bir şanzımanın kilit noktası temiz yağ ve dolayısıyla temiz şanzımandan geçmektedir.
Flush ise şanzıman yağının tamamen değiştirilmesi işleminin tek seferde yapılmasıdır ve biraz riskli olma ihtimali bulunur. Riskli olabilir çünkü metal parçacıklar flush sırasında bir yerleri tıkayabilmektedir (sadece şanzımanınız ciddi bir hasara gebe ise, yani şanzımanda sorun yoksa zaten sorun çıkmaz). Aşağıda atf flush yapan bir kullanıcı videosu var, her araçta aynı prosedür işlemese de benzer mantık kullanılabilmektedir. Videodaki aracın şanzıman soğutucusuna giden hortumu flush için kullanıyor, bu her araçta böyle değildir. Ama her aracın farklı bir metodu mutlaka var flush için.
Flush ile ilgili unutulmaması gereken önemli bir husus ta şu ki, flush sırasında yapacağınız ufak bir hata, şanzımanın yağsız kalmasına sebep olabilir ve şanzımanı -tabiri caizse- kucaklayabilirsiniz.
Flush videosu:
https://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY&feature=youtu.be Sonuç olarak;
1- Aracımıza her x km'de bir (x= kitapçıkta belirtilen süre ya da km) şanzıman yağı değişimi yapmalıyız. Değişimi diyorum lütfen!
2- Aracınızı ikinci el olarak satın aldıysanız ve şanzıman yağının durumunu bilmiyorsanız yağı dökerek yağın durumuna göre işlem yapmalısınız (değişim, komple değişim ya da flush).
3- Yağın durumundan emin değilseniz/olamıyorsanız yağı dökün, durumuna bakın, temiz yağ döküldüyse yenisini üzerine ekleyin, kapatın ve 40000 km daha gönül rahatlığı ile kullanın. Kirli yağ döküldüyse tamamen değişim ya da flush yapın (ki ben flush daha garanti ve hesaplı olmasına rağmen riski göze almazdım) ve ardından yeni yağı doldurup 40000 km daha gönül rahatlığıyla kullanın. Sonraki 40000 km bakımı geldiğinde de sadece değişim yapmanız zaten yeterli olacak.
Son not: Şanzıman tapasının ucunda mıknatıslı bir uzantı vardır. O uzantının kirli olması son derece normaldir. Takarken güzelce temizleyip balata spreyi de sıkıp iyice süzdükten sonra kuru ve temiz şekilde tekrar takmayı ihmal etmeyin. Çoğu araçta tapalar 36nm tork ile sıkılıyormuş. Tork bilgisini bulabilirseniz torklu sıkmak en doğrusudur. Tapanın pulunda gözle görülür zedelenme, yaralanma vs. var ise onu da mutlaka değiştirin.
Saygılarımla.