Bende boya ölçüm cihazı var. zamanında 100 usd ye almıştım. O zamanlar dolar ucuzdu
Almayı ciddi düşündüğüm her araca, satıcısından izin alıp bakarım. (olur ya yok bakma arkadaş derse diye) Mesela en son 2013 honda civic'e baktım. Endüşük ve en yüksek değerler şöyle: Tavan: 97-137 aralığında. Kaput: 109-142 aralığında. Yanlar: 90-128 aralığında. Orjinal arabalarda (genelde) kaput, tavan ve bagaj aynı kalınlıkta oluyor. Buraya güneş ışınları dik geliyor daha çok yıpranıyor diye olabilir. Genelde üçü aynı oluyor. Benim ful stok bir aracım vardı. Onda da öyle idi. Yanlar daha ince oluyor. Bu araçta tavanda boya yok. ama 137 değer çıkması 2013 model arabada kafamı karıştırdı. Macun yok ama bazı yerler 130 - 137 aralığında idi. Kaput da yine orjinal ama 109-142 aralığında. Bende şuan 2007 civic var. Tavan 70-78 aralığında. 90 diye bir değer bile yok. şunu da söyleyeyim, bildiğiniz a4 kağıdı var ya. Düz metale boya ölçüm ile baktığınızda değer sıfır çıkar. Zaten düz demir, boya yok. Bunun üzerine a4 kağıdı koydum, o bildiğiniz incecik kağıt 100 mikron çıktı. Yani boya o derece ince. Honda da benim kriterlerime göre (aracın yaşı büyük etkendir) 120 ve aşağısı orjinaldir. 120-140 aralığı biraz şüpheli. Orjinal de olabilir, sıfır orjinal parça takılmış ve ince boya atılmış da olabilir. 150-300 aralığında, boya var macun yok derim ben. Boya üstüne boya atılırsa, mesala renk tutturmak için yan taraf komple boyanmış yada çizik sebebiyle macunsuz boyanmış olabilir. Macunlu yerler genelde 300 den başlayıp 1200 mikron hatta bazen cihaz, çok fazla macun olduğunda demiri bile algılamıyor, uyarıyor ki emin misin bunun kaput olduğuna diyor (şaka tabi, değer aşırı diye yazıyor, rakamsız olarak) Ben, değişen parçadan yanayım. Değişen parça, genelde çok ağır hasar almış da değişmiş diye algılanıyor. Bence öyle değil. Mesela ben geri geri aracın bagaj kapağını agaca sürttüm. Götürdüm ustaya. Bunun altına yok el girmez, yok ayak girmez değişecek dedi. Basit bir göçük. Başka usta onardı ve yama yaptı. tam ve yarım bile boyamadı, yama boyadı. Ufacık göçüklerde bile değiştiriyorlar. Bunun sebebini ben şöyle düşünüyorum. Şimdi tamir et, çekiçle dediğinizde bir gün tamire uğraşacak. sonra macun çekecek, macun kuruyunca zımparalayacak. sonra astar çekecek. kuruyacak. sonra zımpara yine. sonra boya. kuruyacak. sonra son kat, kuruyacak. Hem uğraşacak hem de çok zaman alacak. Ufacık yer olduğu için çok da para alamayacak. Şimdi gelelim değişime. Bir kere sana sıfır parçayı satacak, para kazanacak. Parça birebir orjinal olduğu için şıp diye yerine oturacak. ayar mayar gerekmez. Tek seferde boyayacak. Gelsin paralar. Bitti mi ? yok. Söktüğü parçayı verecek çırağa, düzlet şunu diyecek. sonra kendisi ince işçiliğini yapıp düzeltecek. macun , astar boya, onu da çıkma orjianal olarak satıp bir daha para kazanacak. Tüm bunları geçin, benim civic'in arka kapı macun artı boyalı. 7-8 yerinde macun çatlağı oluştu. 4,5 yıl oldu boyanalı. çocuklar top çarptırıyor, aç kapa, sıcak soğuk derken, biri metal, sıcakta esner, macun taş gibi sert esnemez derken çatlaklar oluşuyor. Keşke değişseydi diyorum. Cillop gibi dururdu. Çok da hafif bir hasardı ama olsun değişseydi keşke. Şimdi gözüm oraya takılıyor. rotuş yapıyorum, pasta yapıyorum, yok. yine çatlatıyor.