TeamHondaTurkey.Com

HONDA => Motor, Modifiye & Do it yourself - Teknik bilgiler => Konuyu başlatan: 33ozn88 - Kasım 24, 2013, 10:16:39 ÖÖ

Başlık: Turbo'da A/R secimi Ne ise yarar ?
Gönderen: 33ozn88 - Kasım 24, 2013, 10:16:39 ÖÖ
Merhaba arkadaslar...

Bundan Tam 3gun oncesine kadar bu sorunun cevabini bende merak ediyordum. Biliyorumki Modifiyeye Gonul veren ve ilerde turbo hayali kuran arkadaslarimizda bu sorunun cevabini merak etmektedir... o halde pek paylasilmayan ve bulunmasi zor olan bu bilgiliyi sizinle paylasma vakti geldi :D

Konu www.Turbobygarrett.com sayfasindan turkceye cevirilmistir.

A/R nedemektir? R - Turbo kelebegi Merkezinin egzost gazi cikis tiribunune merkezine olan uzakligi / A -Hava cikis bogazi genisligi. Fotografta goserildigi gibi... Biz A/R'ye kelebek merkezi ve hava cikis bogazi merkezi diyelim.

(http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/turboTech/TurboTech-Advanced/Garrett-Housing-AoverR.jpg)
(http://www.turbosocks.com/forum/images/images/ar-housing.jpg)
(http://www.junkyardturbos.com/images/turbocharger-Area-Ratio.jpg)
(http://www.myturbodiesel.com/images/turbo.gif)
(http://www.examiner.com/images/blog/EXID26210/images/ZYLOAR.jpg)



A/R parametrelerinin farkliligi kompresor performansinda cok farkli etkileri vardir.

Compressordeki etkisi :

Kompresor performansi A/R degisiminde cok buyuk degisiklikler yaratmaktadir.
Ornegin buyuk turbo kelebekleri bazen dusuk turbo guc uretimi uygulamalarinda kullanilirdi ve kucuk kelebekler yuksek guc uretimi uygulamalarinda ama kelebegin kompresor etkisi performans olarak cok az bir isleve sahiptir. kelebek icin A/R Secimi mevcut degildir...

Tiribundeki etkisi :

Tiribundeki A/R Buyumesi Performansi matematiksel olarak etkilemektedir. Kucuk Olcekli A/R Secimleri egzostan cikan gazin hizli bir sekilde  tiribun kelebegine ulastaracaktir. Bu sizin motorunuzun Dusuk devirde turbonuzu aktive etmesine sebep olacaktir. Kucuk AR ayrica egzost gazinin kelebege teget gecmesine neden olacaktir-ki bu sizin kelebeginizin inanilmaz donus hizinin kapasitesinin cok altinda kalacaktir. yuksek devirlerde bu egzost gazinin geri baskisinin motora nefes aldirmamasina neden olacaktir, diger bir deyis ile zayif motor gucu.

Diger Taraftan Buyuk AR kullanmak ise egzost gazinin seyahatini azaltacaktir ve turbo gucunun yukseltmesini geciktirecektir. Buyuk ve genis AR Tiribununde akis kelebege daha bir duzenli ve efektif bir sekilde dokunacaktir ve kelebegin daha etkili bir sekilde ve kapasitesinde donmesini saglayacaktir, sonuc olarak dusuk egzost gazi baskisinda daha iyi bir gucu yuksek devirlerde elde edeceksiniz.

AR Secimlerinde Gercekci olamaniz araciniz icin cok onemlidir. Aracinizin Kaldirabilecegi ve hedeflediginiz performas duzeyinde bir secim yapin

Basitlestirilmis ornek…

Hayal edin D16y8 Honda motoru Garrett T3 turbo kullaniyor. Iki motor arasindaki Tek fark, farkli AR secimleri. Onun disinda bu iki motorda ayni ozelliklere sahip.

1.motor : 0.63 AR capi
2.motor : 1.06 AR capi

iki motor arasindaki AR Degisiklerinin ne anlama geldigini turbonun iki motor arasinda nasil bir uyum sagladigini anladikmi?

1.motor: Bu motor 0.63AR tiribune sahip bu dusuk devirde Tork ve optimal bir sekilde gecici guc ureticek. Bircok kullanici bunun daha cok zevk verdigini ve sokaklarda daha eglenceli oldugunu savunuyor. Yani sira gunluk kulanimda favori bir secim olmasinin yani sira yuksek devirlerde muthis bir guc artisi elde etmektedir. Yuksek Devirlerde Kucuk AR Cikisi Geri egzost cikisi basincina neden olacaktir ve RPM ‘de sona yaklastikca Guc kaybi yaratacaktir . bu tarz Turbolu motorlar Sokak yariscilarinin Tercih ettigi bir metotdur. Dusuk devirlerdeki gecici tork artisi ve yukselisi, yuksek devirlerde elde edilen turbo gucunden daha onemlidir. Cunku Yuksek Devirlerde kisa sureli guc artisi alabilirsiniz.

2.Motor: Bu motor 1.06 AR kulanmakta ve zayif bir Beygir gucune sahip. Motor dusuk devirlerde guc uretemezken yani sira tork’da uretemez ama Yuksek Devirlerde Geri Egzost Basinci azalir ve motor guc uretmeye baslar. Bu daha cok Pist yariscilari tarafindan tercih edilmektedir cunku Araliksiz yuksek suratta motor gucu kullananlar iin daha avantajlidir…


Ceviri: Ozan SAHiN ( 33ozn88 )

Başlık: Ynt: Turbo'da A/R secimi Ne ise yarar ?
Gönderen: bilalsahin - Kasım 24, 2013, 11:06:25 ÖÖ
Yararlı bilgiler kardeşim teşekkürler eline sağlık valla!
Gerçi diğer konudan da takip ediyorum ama buraya da yorum yapmak istedim :)
Başlık: Ynt: Turbo'da A/R secimi Ne ise yarar ?
Gönderen: 33ozn88 - Kasım 24, 2013, 02:07:26 ÖS
Tesekkur ederim bilalcim :)
Başlık: Ynt: Turbo'da A/R secimi Ne ise yarar ?
Gönderen: fsunnetci - Kasım 24, 2013, 02:10:34 ÖS
faydalı bilgiler paylaşım için sağol..