TeamHondaTurkey.Com
HONDA => Motor, Modifiye & Do it yourself - Teknik bilgiler => Konuyu başlatan: ozgsi - Ağustos 16, 2010, 06:58:02 ÖS
-
Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir. Sıklıkla katılım sürücüleri tarafından kullanılmaktadır. Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır. Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır.
Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek.
Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak
Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak..
DİKKAT !
Şu unutulmamalıdır ki bir katılımçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür. Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur. Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır. Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır.
Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir. (Bu çok önemli değil..:-))
Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin “şişmesine” sebep olacaktır. Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir.
Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir. Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır.
İLK UYGULAMA
Evet bu kadar yeter.. Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli.. Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin.. İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz.. Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir.
Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir. (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!!:-))
Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır. Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir. Bu teknik sıklıkla katılımlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır.
Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır. Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür. Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir. Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir. Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir. Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür. Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir.
PRATİK ÇALIŞMA
Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi.. Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin. Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın. Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız. Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir.
Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı.. Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın. Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz. Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz.
Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız. O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz.
İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır. Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız. Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın. Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır. Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır. Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır.
İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz.
Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz. Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin. Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz.
Kaynak: Azmi Demirel’in Motorsporlari Sayfasi
-
Ben denedim. Ayağını hiçbir şekilde araç tamaman durana kadar geri kaldıramıyorsun. Sakın ha denemeyin çok tehlikeli.
-
Ben denedim. Ayağını hiçbir şekilde araç tamaman durana kadar geri kaldıramıyorsun. Sakın ha denemeyin çok tehlikeli.
aynen aynen :) çok tuhaftırki hiç hassasiyet yok sol ayakta, ama adam zaten açıklamış abi bu iş senelerce sağ elle yazı yazıp sol ele geçmeye benzer yani zaman ve çok sayıda pratik istiyor..
-
ilginç... denemek ve görmek lazım
-
ben senelerdir otomatik araba kullanıyorum ve freni hep sol ayağımla yapıyorum
düz vites kullanırkende sağ ayağımı kullanıyorum.çok garip değilmi?
-
ben arada bir deniyorum yol müsait oldukça ama yine de cesaret edemiyorum...
-
çok guzel bir paylaşım gerçekten f1 pilotlarıda sol ayak fren kullanır
gerçekten çok zor bi iş ben
bazen trafikte denemeye çalıştıgımda sanki kaza yapmışım gibi oluyordu
bu kadar hassasiyetsiz sol ayak fren
kesinlikle ama kesinlikle trafikte denemeyin arkadaşlar
-
çok guzel bir paylaşım gerçekten f1 pilotlarıda sol ayak fren kullanır
gerçekten çok zor bi iş ben
bazen trafikte denemeye çalıştıgımda sanki kaza yapmışım gibi oluyordu
bu kadar hassasiyetsiz sol ayak fren
kesinlikle ama kesinlikle trafikte denemeyin arkadaşlar
+200000
-
ben sizin dediğinizi sağ ayakta yaşıyorum sol ayakla çok iyi frenler yaptım bu zamana kadar :D
-
ralli pilotları sol ayak freninde ustalaşmak için birkaç antrenman arabası parçalıyor <nohapy
-
gelsinler ben ders vereyim :D :D
-
hocam solaksınız demekki yapacak bir şey yok.
-
Makas atarkende işe yarıyor bu bilgiler :) ama gerçekten boş bir yerde ustalaşmadan asla trafikte denemeyin. Arkadan çarparlar sonra Allah korusun.
-
Bir keresinde otobanda denemiştim farklı bir araç kullanırken ve bir daha denememe kararı almıştım ondan sonra. Sakın işlek bir trafikte denemeye kalkmayın. Sağ ayakla frene uygulanan kuvveti sol ayağınızla aynı şiddette uygulayamayabilirsiniz. Genellikle uygulanması gereken basma kuvvetinden kat ve kat fazlasını sol ayağınızla yaptığınızı göreceksinizdir. Sonuç itibariyle ani fren yapmışsınız gibi olacak. :)
Bu arada başımdan geçen bir olayı sizlerle paylaşayım. Aracımı ilk aldıktan bir kaç ay sonra denemesini için babamı şöför koltuğuna otutturdum (bugüne kadar benim dışımda sadece 1 kişi kullanmış oldu) biraz turlayalım dedim. Sürekli manuel araç kullandığından otomatiğin nasıl kullanılacağını ve nelere dikkat etmesi gerektiğini anlattım sonra da yola çıktık.
Adananın en işlek caddelerinden birine girerken kavşağa girdiğimiz anda araç da bir tuhaflık oldu ve aniden durdu. Benim ön cama yapışmama az bir mesafe kalmıştı ki biryerlere tutunmuşum... Araç yolun ortasında kala kalmıştı öyle. O zaman çok korkmuştum motor mu kitledi ne oldu bu arabaya da yolun ortasında böyle durdu sesi soluğu çıkmıyor diye düşünürken meğerse babam sol ayağıyla frene basmış haberi yok :D Eli ayağına dolaştı filan sonradan ayağını frenden çek sadece gaza bas gidelim falan filan derken normal sakin bir yere çekebildik aracı.
Allahtan arkadan gelen araç yoktu. Böyle talihsiz ve şanslı bir olay geçmişti başımızdan. O yüzden sol ayakla frene basılmasından çok korkarım. :)
-
geçenlerde yolda giderken can sıkıntısından aklıma gelmişti neden sol ayakla fren yapmıyoruz diye.. sora tabi deneyince neden yapmadığımızı anladım fakat bi süre üstüne gidince yavaş yavaş alışıyor ayak his kazanıyor.. ama virajlarda falan kullanmak için baya bir ustalaşmak gerekiyor kanımca..
-
geçenlerde yolda giderken can sıkıntısından aklıma gelmişti neden sol ayakla fren yapmıyoruz diye.. sora tabi deneyince neden yapmadığımızı anladım fakat bi süre üstüne gidince yavaş yavaş alışıyor ayak his kazanıyor.. ama virajlarda falan kullanmak için baya bir ustalaşmak gerekiyor kanımca..
virajlarda kesinlikle çok sayıda pratik ve ustalaşmak ister. yoksa Allah korusun çok ciddi sonuçlar doğurabilir.
-
geçenlerde yolda giderken can sıkıntısından aklıma gelmişti neden sol ayakla fren yapmıyoruz diye.. sora tabi deneyince neden yapmadığımızı anladım fakat bi süre üstüne gidince yavaş yavaş alışıyor ayak his kazanıyor.. ama virajlarda falan kullanmak için baya bir ustalaşmak gerekiyor kanımca..
bu yüzden virajda beni kimse geçemiyomuş şimdi anladım :D
-
geçenlerde yolda giderken can sıkıntısından aklıma gelmişti neden sol ayakla fren yapmıyoruz diye.. sora tabi deneyince neden yapmadığımızı anladım fakat bi süre üstüne gidince yavaş yavaş alışıyor ayak his kazanıyor.. ama virajlarda falan kullanmak için baya bir ustalaşmak gerekiyor kanımca..
bu yüzden virajda beni kimse geçemiyomuş şimdi anladım :D
kule gergisi --> 150 tl, sol ayağım --> paha biçilemez diyosan bilemem tabi.. :)
-
cidden hee benim sol ayak kule gergisi gibi :D :D
-
geçenlerde yolda giderken can sıkıntısından aklıma gelmişti neden sol ayakla fren yapmıyoruz diye.. sora tabi deneyince neden yapmadığımızı anladım fakat bi süre üstüne gidince yavaş yavaş alışıyor ayak his kazanıyor.. ama virajlarda falan kullanmak için baya bir ustalaşmak gerekiyor kanımca..
bu yüzden virajda beni kimse geçemiyomuş şimdi anladım :D
kule gergisi --> 150 tl, sol ayağım --> paha biçilemez diyosan bilemem tabi.. :)
kule gergisi bu kadar devasa bi aletmi??
-
Bilgiler için teşekkürler...
-
cidden hee benim sol ayak kule gergisi gibi :D :D
hocam sendede ne sol ayak warmış , yaza yaza bitiremedin walla. :)
-
cidden hee benim sol ayak kule gergisi gibi :D :D
hocam sendede ne sol ayak warmış , yaza yaza bitiremedin walla. :)
sergen olsa bu kadar övünebilirdi.. :)
-
bende demin bizim emektar reno 12'yle denedim, valla eğlenceli bişeye benziyo :D tabi yinede yoğun trafikte yapmamak lazım ;)
-
Bi abimiz sol ayagını bu anlamda gercekten de guzel geliştirmiş,virajlarda bir kaç metre fark atabiliyor bu sayede.
-
Valla bende otomatik araba kullanmaktayım, sol ayak kullanıyorum fren yaparken... futbolda sol ayağım belki de bu yüzdendir. Arabayı durdururken ani duruşlar yapmıyorum görenler şaşırıyor, çünkü oto vites arabayı herkes tek ayakla kullanıyor.. sağ ayağımla fren yaptığımda ise araba güm diye duruyor..
-
özellikle dur kalklarda fren yumuşak oluyor
-
valla ben bi kaç gundur deniyorum gayet başarılıyım
:D
bende mi rally pilotu olucam ne :D
-
Gecende Deneyeyim Dedim O Ne Öle Ya Ön Cama Uçuyordum Öyle Ayarsızki Sol Ayağım Abs Devreye Girdi Küt Küt Küt Oldu xD.Allah tan Yavaş Gidiyordum.Her Yiğidin Harcı Değilmiş xD.
-
Benim hyundai m vardı. hızlı girdiğim dar dönüşlerde hiç tereddüt etmeden burundan kayıyordu. Aracın burundan kayması işin allaha kalmasıdır bence. Hele bide panik yaparsanız merkezkaç kuvveti nereye atarsa sizi orada bulursunuz kendinizi. ama sakin olup sol ayakla kızaklamaya izin vermeden yapılacak sol ayak freni arabayı yeniden kontrol etmeye yardımcı oluyor. Civic burundan kaymaya müsait bi araç mı bilmiyoum ama özeelikle acil durumlarda bi arabanın bu yapması gerçekten çok ama çok tehlikeli. Araba almadan dikkat edeceğim ilk nokta ağırlık merkezinin arabanın neresinde olduğu. En azından şanzıman bitiş noktasında olmalı ben ce ....
-
Bu yazı cok eskidir.. daha araclarda hic bi eletronik denge ESP vs sistemının olmadıgı zamanlardan yeni araclarda denemeyın derım bi fayda görmezsınz bi yere patlamaktan başka Fos bi konuuu
-
Arkadaşlar yaklaşık 2 haftadır falan bu tarzı kullanıyordum. Disklerim çizikler içerisinde kalmış. Derin çizikler oluşmuş. Yakında ses gelmeye başlar. Disklerim sizlere ömür. Denemeyin. ESP li araba alın.
-
zamaninda Didier Auriol sol ayak freniyle rallilerde asfalt pistlerde baya iyi is yapiyodu. Makas falan atarken baya ise yarar ama soylendigi gibi gercekten ayagin alismasi uzun suruyo frene alisinca debriaja iyi basamiyosunuz :)
Avrupada adam ferrari ile bile hiz kuralina uyup gidiyo avrupayi gordukten sonra turkiyenin trafigi cok utanc verici her arabaya bindigimde sakin kullanicam diyorum ama illa biri gelip makas atiyo ya da ara birakinca onune sinyalsiz giriyo sizde ister istemez hizli gidiyosunuz :)