TeamHondaTurkey.Com

HONDA TEAM => Sohbet / Off Topic => Konuyu başlatan: ALG - Nisan 04, 2006, 10:46:11 ÖS

Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: ALG - Nisan 04, 2006, 10:46:11 ÖS
Hızla artan akaryakıt fiyatlarıyla mücadele etmenin en iyi yolu olabildiğince sakin otomobil kullanmaktan geçiyor

Geçtiğimiz yıl ülkemizdeki akaryakıt fiyatları bir önceki yıla göre yüzde 15’lere varan oranda artış gösterdi. Portreye yakıt türleri açısından ayrıntılı bakarsak; geçtiğimiz yılın ilk aylarında 2.34 YTL’ye satılan 95 oktanlık kurşunsuz benzin bir yıl aradan sonra yüzde 13’lük bir artışla 2.65 YTL’ye satılmaya başlandı. Çoğu kişinin akaryakıt zamlarıyla mücadele etmek için tercih ettiği motorindeki senaryoysa daha üzücü. Buna göre Ocak 2005’te litresi 1.87 YTL’ye satılan motorin Ocak 2006’da 2.18 YTL’lik bir fiyat etiketi taşır hale geldi. Bu rakamlar hangi yakıt türü seçilirse seçilsin artış düzeyinin enflasyona oranla bir hayli yüksek kaldığını gözler önüne seriyor. Sizler için daha az yakıt tüketmenin yollarını araştırdık. Önerilerimize kulak vererek zamlardan minimum düzeyde etkileneceğinize inanıyoruz.

Gaz pedalıyla dost olun!
Halk arasında ağızdan ağza dolaşan bir deyim vardır. Açıkçası bu yakıt tasarrufu yapmanın altın kuralını ortaya koyuyor. Kesinlikle tahmin ettiğiniz gibi; “Gaz pedalına altında yumurta varmış gibi bas”. Hız yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmaya ihtiyaç yok. Bunun için otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterli. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın; ilerlemek için yer çekiminden faydalanın. Bilindiği üzere yokuş aşağı inerken gaza basılmazsa enjeksiyonlu otomobiller yakıt tüketmiyor. Ancak yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motora yakıt girişi kesilmediğinden tüketim devam eder. Ayrıca motor kompresyonu ortadan kalkacağından otomobili durdurmak güçleşir. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı için yapılacak yakıt tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı gitmemeye gayret edin. 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km hızla giden bir araç 80 km/s hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir. Ayrıca yakıt tüketimini artıran "saldırgan" sürüşten kaçının; ancak az yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almaya çalışmayın. Çok düşük devirlerde kullanılan bir otomobilin motoru daha çabuk yıpranır; bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan tasarrufun tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.

Rölantide ısıtmayın!
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı yakıt üç dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır.
Yapılan bir teste göre 1.6 litrelik motor taşıyan kompakt sınıftaki bir otomobil 0 (sıfır) derece hava sıcaklığında marşa basıldığı andan 10’uncu kilometrenin sonuna kadar yaklaşık 4 litre yakıt tüketiyor. Motor normal çalışma sıcaklığına dört kilometre yol katedildikten sonra ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor. Bu nedenle özellikle soğuk havalarda kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine yürümeyi tercih edin.

Doğru viteste ilerleyin!
Birinci vites otomobile hareket vermek için tasarlanmıştır. Uzun süre bu viteste gidilirse yakıt tüketimi anormal miktara yükselir. Vites değiştirirken motorun üst devirlere çıkarmaktan kaçının. Her motorun maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde "maksimum tork" adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde yakıt tüketimi önemli ölçüde azalacaktır.
Ancak hiç bir zaman fabrika verisi olarak açıklanan yakıt tüketimine ulaşmayı hayal etmeyin. Çünkü bu veriler 90 km/s hızda, rüzgarsız ortamlarda tespit edilen verilerdir.
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız o kadar az benzin tüketirsiniz ve otomobiliniz de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın. Aksi kullanım sürücünün ani frenaj ve ani hızlanmalara ihtiyaç duymasından ötürü yakıt tüketimini artırır. Önünüzdeki araçla yeterli takip mesafesi bırakın. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor kompresyonuyla yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az benzin tüketmenizi sağlar.

Otomobilinizi hafifletin
Otomobilinizin üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj 100 km mesafede 2 litre, boş portbagajsa otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden yakıt tüketimini ortalama 0.5 litre artırır. Hız büyüdükçe hava direnci o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli olarak yakıt tasarrufu sağlayabilir. Otomobile fazladan takılan aynalar, süsler, o otomobil için özel olarak üretilmemiş spoylerler ve benzeri hava tutucu herşey aracın aerodinamik yapısını etkileyerek yakıt tüketimini artırır. Açık camlarla yolculuk yapmaksa neredeyse otomobilin iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine sebep olur. Açık camlar şehir içi ya da şehir dışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km'de en az 0.3 litre artırır; ancak camları kapatıp, varsa klimayı açmak da çözüm değildir; çünkü klima havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre yakıt tüketiminin 0.5-1 litre arasında artmasına neden olur. Unutmadan otomobilinde gereksiz yük bulundurmayın. Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 100 kg fazlalık için 100 km'de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Bu nedenle otomobilde taşınan gereksiz eşyaları boşaltmakta yarar var.

10 ipucu
1- Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın.
2- Ani kalkıştan ve frenden kaçının.
3- Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş atmayın, kontağı kapatmayın
4- Fazla ağırlıklardan kurtulun.
5- Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün.
6- Hava filtresini sık sık değiştirin.
7- Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını fabrika verilerinde tutun.
8- Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın.
9- Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın, rölantide çalıştırmayın
10- Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk boyunca sürekli açık tutmayın.
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: Maverick - Nisan 04, 2006, 10:52:18 ÖS
yararlı bilgilermiş sonuna kadar hepsini okudum ellerine sağlık.
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: vtimania - Nisan 05, 2006, 12:33:37 ÖÖ
Birde cam acmayın dıolar... :D ..dogrulugu tartısılır
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: Onu-R - Nisan 05, 2006, 04:14:31 ÖS
walla o da aerodinamiği etkileyen faktörlerden birisi.. ama ne kadar arttırır yakıtı, orasını bilmem . . .
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: aSil - Nisan 05, 2006, 09:01:49 ÖS
Yaw ekonomi için aracı hafifletmek olmaz hafifletiyosan drag için hafifletirsin. Bizim gibi adamlara yakıt tasarrufu yalan olur... Ben arabayı ilk aldığımda denedim 2 hafta sürdü. Ama bu bilgilerin yararlılığı tartışılmaz çok yararlı bir başlık olmuş cebinde para olmaz depoda da yakıt olmaz en azından doğru bilgilerle gerçek tasarruf nasıl yapılır biliriz. Teşekkürler ALG.
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: ALG - Nisan 05, 2006, 09:20:14 ÖS
Rölantide ısıtmayın!
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı yakıt üç dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır.
Yapılan bir teste göre 1.6 litrelik motor taşıyan kompakt sınıftaki bir otomobil 0 (sıfır) derece hava sıcaklığında marşa basıldığı andan 10’uncu kilometrenin sonuna kadar yaklaşık 4 litre yakıt tüketiyor. Motor normal çalışma sıcaklığına dört kilometre yol katedildikten sonra ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor. Bu nedenle özellikle soğuk havalarda kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine yürümeyi tercih edin.


yukarıdaki bilgi type-r, s2k ve vti kullananlar için geçerli değildir..
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: WildCat_H22A - Nisan 05, 2006, 11:29:10 ÖS
açık cam paraşüt vazifesi görüyor, tabiiki tüketimi arttırır...
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: ePHe - Nisan 09, 2006, 07:43:57 ÖS
gaz pedalına altında yumurta warmıs gibi bas babamın lafıdır :) ya biz naparsak yapalm bu kadar sık zam geldikce benzine sonunda cozumu arabaları iterek ilerletmede bulcaz
Başlık: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: Volkanvti - Nisan 22, 2006, 09:35:34 ÖÖ
en güzel çözüm iterek gitmek   :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: Strained - Nisan 27, 2006, 10:57:42 ÖS
bilgilerin hepsi dogru  ve mantıklı ama çoğuına uymadıgımda bi gerçek :) bilgiler icin tsk
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: ottoboy - Nisan 28, 2006, 09:32:30 ÖÖ
benim araba çok yakıyo. çünkü hafta içi kapının önünde duruyo hep  ekü ekü ekü ekü ekü

şaka bi yana benim araba 257bin lira yakıyo şehir içinde. şehir dışı denemedim ama aerodinamiği güzel adamlar yapmış heralde ciddi düşüş olur.
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: DuDuM - Mayıs 03, 2006, 09:24:21 ÖÖ
ya sabah da haberlerde duydum bende sabit hızda da az yakıt harcanıyormuş uzun yola gidecekler tatile gidecekler için söylüyorlardı hatta bişey daha demişlerdi ama unuttum omu :)
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: ottoboy - Mayıs 03, 2006, 10:19:06 ÖÖ
evet sabit 90km yızda arabanın en az sarfiyat yaptığı andır. benim duyduğum değişik bişey daha vardı. ince tabanlı veya çıplak ayakla araba kullanmak, kalın tabanlı bot gibi ayakkabılar arasında bile fark oluyomuş. çıplak ayakla gaz pedalı daha iyi hissedildiğinden az yakıyomuş araba. kışın işimiz zor soğuk bitaraftan botlar bitaraftan cebimize dokuncak demekki.
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: DuDuM - Mayıs 03, 2006, 10:37:25 ÖÖ
doğrudur valla ama saçma da geliyor bana açıkçası
Başlık: Ynt: Az yakıtla, çok yol nasıl yapılır?
Gönderen: mugen-SLH - Mayıs 08, 2006, 09:29:31 ÖS
ben eskiden dizel kullanıyodum , hayat çok güzeldi,,:)