TeamHondaTurkey.Com

HONDA => LPG, CNG ve Alternatif Yakıt Sistemleri => Konuyu başlatan: aRas - Ocak 14, 2010, 11:21:46 ÖÖ

Başlık: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: aRas - Ocak 14, 2010, 11:21:46 ÖÖ

LPG benzinli motorlarda, doğal gaz ise hem benzinli hem de dizel motorlarda
alternatif yakıt olarak kullanılmaktadır. LPG yakıt sisteminin doğal gaz yakıt sistemine göre
yapısal farklılıkları vardır.
LPG’nin alternatif yakıt olarak kullanılabilmesi için normal hava sıcaklığında ve
belirli bir basınçta (2–5 bar) 30 ve 60 litre çelik tanklarda depo edilmesi gerekmektedir..
Doğal gaz ise iki yöntem ile depo edilmektedir. İlk olarak basınç altında sıkıştırılarak
(yaklaşık 250 bar) çelik ve basınca dayanıklı tüplerde depo edilmektedir. Diğer bir yöntem
ise normal atmosfer basıncında ve −160 °C sıcaklıkta kaynayan soğuk sıvı olarak depo
edilmektedir. LPG ve Sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) çalışma şekillerine göre benzerlik
oluşturmaktadır. Basınçlı depo edilen doğal gaz (CNG) daha farklı sistemler kullanılarak
otomobil ve büyük araçlarda alternatif yakıt olarak kullanılmaktadır.

1-)LPG ve LNG Yakıt Sisteminin Çalışması
Yakıt seçme düğmesinden seçilen yakıt tipine göre sisteme monte edilmiş elektro
valfler benzin veya LPG/LNG’ye yol vermektedir. Yakıt seçme düğmesi LPG/LNG
pozisyonuna alındığında benzin hortumu üzerinde bulunan elektro valf benzinin karbüratör
veya enjeksiyon sistemine gitmesini engeller. LPG depo içerisindeki sahip basınç sayesinde
multivalften geçerek yüksek basınç borularına ve boru üzerinde bulunan elektro valfe ulaşır.
LNG ise depo içerisinde bulunan bir elektrik motoru sayesinde sistemde dolaştırılır.
Yüksek basınç hattında bulunan LPG (sıvı halde), kontak anahtarının açılması ile
elektro valften geçer ve filtre edilerek buharlaştırıcıya (regülatör) ulaşır. Regülatör üzerinde
bulunan elektro valf kontak anahtarına bağlı olduğu için açılır ve LPG/LNG regülatör
içerisinde bulunan hazneye dolar.
Regülâtöre dolan gazın basıncı düşürülerek alçak basınç borusu ve gaz ayar
vidasından geçerek miksere (gaz karıştırıcı) ulaşır. Mikserde hava ile karışarak emme
manifoldu içerisine dolar. Motora marş yapılması ile emme manifoldunda bulunan
LPG/LNG silindir içerisinde yakılarak kullanılır. Eğer belirli bir süre marş yapılmasa yüksek
basınç hattına ve regülatör üzerinde bulunan elektro valfler kapanarak gaz geçişi engellenir.
Bu durum regülatörün içinde bulunan gazın emme manifolduna dolmasını engellemek ve gaz
kaçaklarının önüne geçmek için yapılmaktadır. Kontak anahtarı açıldıktan 2 saniye sonra
motor marş yapılır. Marş anında motorun yakıt sisteminin özelliğine göre mikser veya
enjektörlerden gaz emme manifolduna verilir.
Depoda bulunan LPG kendi basıncından dolayı buharlaştırıcıya gelir. LNG ise depoda
bulunan pompa sayesinde regülatöre gelir. Regülatörde istenilen miktarda emme
manifolduna girer.
Sıvı halde bulunan LPG/LNG emme manifoldunda hemen buharlaşmaz ve silindir
içine sıvı halde girebilir. Bu nedenle de motor çalışmayabilir. LPG sistemlerinde motor ilk
çalıştırma anında bir müddet benzin ile çalıştırılır. Bu sayede motorun soğutma suyu ısınarak
buharlaştırıcıyı ısıtır ve buharlaştırıcı içinde bulunan sıvı LPG/LNG manifold içine gaz halde
girer. Regülatör ısındıktan sonra motor LPG ile daha rahat çalıştırılır.

2-) CNG Yakıt Sisteminin Çalışması
Sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) ile çalışan araçlarda yakıt tüplerin az yer kaplaması için
döşeme altına monte edilmektedir. Yüksek basınçlı tüplerde bulunan sıkıştırılmış doğal gaz
(CNG) yüksek basınç borusunun üzerinde bulunan filtreden geçer. Gaz basıncının 12-15
bara düşürüldüğü yüksek basınç regülatörüne gönderilir. İkinci bir regüle edici valf olan
düşük basınç regülatörü basıncı daha da düşürür ve gaz kontrol valfine uygun bir besleme
basıncı düzeyine indirir. Kontrol valfi (buharlaştırıcı) gazı motorun soğutma suyundan
yararlanarak ısıtır. Sistemde ani basınç düşüşü, gaz kaçağı gibi durumlar olduğunda otomatik
olarak kapanacak şekilde tasarlanmıştır. Resim 1.3’te CNG ile çalışan bir otomobilin şematik
resmi verilmiştir.


ALINTI DEĞİLDİR
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: honda121 - Ocak 14, 2010, 02:23:54 ÖS
senden alıntı yaparlar :D , teşekkürler , eline sağlık
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: aRas - Ocak 14, 2010, 08:04:21 ÖS
senden alıntı yaparlar :D , teşekkürler , eline sağlık

Orası doğru :D Eyv saolasın. :)
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: 61_TR - Kasım 23, 2012, 01:01:07 ÖS
Lpg Kullanımında verim sağladığını test ettiğim bir ürün var tavsiye ederim.
PropanTurk Pro-Kar Lpg Blos Mikser montajlattım yakıtımda ve performansımda ciddi değişim olduğunu söyleyebilirim.
Soğuk çalıştırmada da faydaları var ancak montaj ve ayarı bi hayli uğraştırıcı.
Açık hava filtresi ile de kullanılması ayrı bir avantaj.Filtre maliyeti sistemin masrafını karşılıyor zaten.
15-20 liradan aşağıya almadığım filtreyi artık yıkayarak sorunsuz değiştirmeden kullanıyorum.
Temizliğinde de klima temizleme sıvısı döküp bekledikten sonra su ile yıkıyorum.
Ben ürünü http://www.lpggazayarcihazi.com/blos-propane-mixer-lpg-carbureteur-karburetor/ buradan temin ettim.
Farklı araçlarda deneyen arkadaşlarında fikirlerini yazmasını bekliyorum
Saygılar
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: legolas - Kasım 23, 2012, 08:19:27 ÖS
Lpg Kullanımında verim sağladığını test ettiğim bir ürün var tavsiye ederim.
PropanTurk Pro-Kar Lpg Blos Mikser montajlattım yakıtımda ve performansımda ciddi değişim olduğunu söyleyebilirim.
Soğuk çalıştırmada da faydaları var ancak montaj ve ayarı bi hayli uğraştırıcı.
Açık hava filtresi ile de kullanılması ayrı bir avantaj.Filtre maliyeti sistemin masrafını karşılıyor zaten.
15-20 liradan aşağıya almadığım filtreyi artık yıkayarak sorunsuz değiştirmeden kullanıyorum.
Temizliğinde de klima temizleme sıvısı döküp bekledikten sonra su ile yıkıyorum.
Ben ürünü http://www.lpggazayarcihazi.com/blos-propane-mixer-lpg-carbureteur-karburetor/ buradan temin ettim.
Farklı araçlarda deneyen arkadaşlarında fikirlerini yazmasını bekliyorum
Saygılar

bu arkadaş her yere reklam yapmış... bilgilerinize....


http://www.teamhondaturkey.com/forum/profiles/61tr-u30261.html;sa,showPosts
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: legolas - Kasım 23, 2012, 08:20:10 ÖS
senden alıntı yaparlar :D , teşekkürler , eline sağlık

Resim 1.3’te CNG ile çalışan bir otomobilin şematik
resmi verilmiştir.


ALINTI DEĞİLDİR


alındı değil ama copy/paste galiba :)
Başlık: Ynt: LPG/ Doğal Gaz Motorunun Çalışma Prensibi
Gönderen: aRas - Aralık 02, 2012, 01:17:55 ÖÖ
senden alıntı yaparlar :D , teşekkürler , eline sağlık

Resim 1.3’te CNG ile çalışan bir otomobilin şematik
resmi verilmiştir.


ALINTI DEĞİLDİR


alındı değil ama copy/paste galiba :)

Kopyala/Yapıstır dıyoruz bız ona Türkce de.

 Ders modullerınden (megep) aldıgım bılgılerdı. Bunca seyı yazacak kadar muhendıs olamadım henuz :) herhangı bır ınternet sıtesınden alıntı yok. Ama benden Calan cok :)