TeamHondaTurkey.Com

HONDA TEAM => Sohbet / Off Topic => Konuyu başlatan: ALG - Şubat 04, 2006, 12:49:49 ÖÖ

Başlık: Triger kayışına dikkat !
Gönderen: ALG - Şubat 04, 2006, 12:49:49 ÖÖ
Triger kayışına dikkat!  
 
Küçük kontrollerle büyük masraflara yol açan 'triger kayışı' sendromundan kurtulabilirsiniz  
 
Üreticilerin motor teknolojilerine yönelik yatırımları her geçen gün daha da artıyor. Daha küçük hacimli ünitelerden yüksek güç alınıyor, yakıt tüketimi değerleri azalıyor daha da önemlisi kullanım maliyetleri geriye çekiliyor.
Peki gittikçe hassaslaşan bu ünitenin zayıf yönleri yok mu? İşte bu tartışmanın baş rolünü hiç kuşkusuz triger kayışı oynuyor.
Motorun çalışması için emme ve egzoz supaplarının belirli zamanlarda açılıp kapanması gerekiyor. Bunu sağlayan parça da eksantrik (kam) mili. Ancak eksantrik milinin bu işi yapabilmesi için dönme hareketini gerçekleştirmesi şart. İşte bu noktada devreye triger kayışı ya da zinciri giriyor. Marş motorunun volan yoluyla krank milini çevirmeye başlamasıyla, eksantrik mili de bu iki parça arasındaki bağlantıyı sağlayan kayış ya da zincir sayesinde dönmeye başlıyor. Bu nedenle pek çok araç sahibi önem vermese de aslında bu kayış ya da zincir hayati bir sorumluluk üstleniyor.
Otomobil üreticileri geçmiş yıllarda krank miliyle eksantrik mili arasındaki bağlantıyı zincirle sağlıyorlardı. Hatta bu parçanın sağlam olmasından ötürü hala pek çok üretici tarafından tercih ediliyor. Tek handikapsa zincirin sesli çalışması ve dönemsel olarak gerginliğinin ayarlanma gereksinimine ihtiyaç duyması. Triger kayışıysa hem ekonomik oluşu hem de sessiz motor yaratma peşindeki üreticilerin ihtiyaçlarına cevap vermesinden ötürü tercih ediliyor. Aslında triger kayışı çabuk aşınan veya kolay kopabilen bir parça değil. İçeriğinde cam elyafı bulunan lastik kayış çok ince olmasına rağmen yaklaşık 2 ton ağırlık taşıyabiliyor. Bu onun sağlamlığını vurgulamak açısından önemli. Ayrıca yağlama gerektirmemesi, hafif olması triger kayışının önemli avantajları. Ama bu avantajlarına karşın triger kayışının ufak bir kusuru bulunuyor. Hiç bir tıkırtı veya ses oluşturmadan ansızın kopabilmesi.
Triger kayışı kopacağı ana kadar sorunsuzca görevini yere getiriyor. Fakat iflası kısa sürede gerçekleşiyor ve onarılması güç hazarlar yaratıyor. Triger kayışı da fren balatası veya lastikler gibi aşınan bir parça. Kayış döndüğü yuvayla sürekli sürtünme halinde olduğu için zaman içinde aşınıyor ve gevşeyebiliyor. Triger kayışının motora zarar vermesi için kopması değil tek bir dişli bile atlaması yeterli olabiliyor. Yeteri kadar gergin olmayan kayış, hiçbir işaret vermeden üç dört diş birden atlıyor. Bunun neticesinde silindir boşluğundan çıkması gereken supaplar orada kalıyor ve pistonlar supaplara çarparak eğilmelerine sebep oluyor. Sonuçsa motor kabininden gelen büyük bir patlama sesi ve yolda kalan bir otomobil...
Sonuçta motor kullanılmaz hale gelebiliyor. Kullanılmaz hale gelen motor için tek çareyse rektifiye... Supap ve pistonların biri birlerine çarpmasının sebebi sadece triger kayışının kopması değil. Aynı zamanda triger kayışının gergi rulmanı da önemli bir parça. Bu rulman bozulduğunda, yani dağıldığında, triger kayışı boşa çıkıyor ve eksantrik mili görevini yapamıyor. Bunun için triger kayışı kontrol edilirken ya da değiştirilirken kesinlikle gergi rulmanı da kontrol edilmeli ve gerekiyorsa değiştirilmeli.
Üreticiler gün geçtikçe triger kayışına yeni yeni görevler de ekliyorlar. Örneğin su pompası da triger kayışına bağlanıyor. Bu da triger kayışının daha uzun üretilmesini gerektiriyor. Triger kayışı daha uzun olunca daha çok parçaya temas ediyor. Bu da gevşeme ve aşınma süresini kısaltıyor. Teknolojideki büyük gelişmelere rağmen, günümüzde hala triger kayışının gerginliği ve aşınma durumunu belirten bir uyarı sistemi bulunmuyor. Sadece gözle yapılacak bazı kontroller belirgin problemleri hemen görmenizi ve tedbir almanızı sağlayabilir.

Triger kayışı nasıl kontrol edilir?
Triger kayışının üretici firmanın belirlediği ölçüde gergin olması gerekiyor. Ayrıca kayışın aşınmamış olmasına da dikkat etmek gerekiyor. Kontrol için öncelikle kapağı çıkarmak gerekiyor. Bunun için motorun iki kez çalıştırılıp stop edilmesi şart. Eksantrik milineyse kesinlikle dokunulmamalı. Kontrol esnasında triger kayışının yanlarında ve sırtında yırtık olup olmadığına bakın. Ayrıca kayışın üstünde yağ olup olmadığını, dişlerde eksilme olup olmadığını mutlaka dikkat edin.

Marka/model Değişim aralığı Fiyat (Parça + İşçilik)
Opel Corsa 1.4 İlki 60.000 km diğerleri her 40.000 km’de 280 YTL
Opel Astra 1.6 İlki 60.000 km diğerleri her 40.000 km’de 220 YTL
VW Polo 1.4 Her 90.000 km’de 400 YTL
VW Golf 1.6 Her 90.000 km’de 250 YTL
Ford Focus 1.6 Her 120.000 km’de 280 YTL
Fiat Palio 1.2 Her 45.000 km’de 300 YTL
Honda Civic 1.6 Sedan Her 100.000 km’de 380 YTL  
Başlık: Triger kayışına dikkat !
Gönderen: Tiburon - Şubat 17, 2006, 11:24:57 ÖÖ
güzel bilgiler ALG..teşekkürler
Başlık: Triger kayışına dikkat !
Gönderen: tolgabin - Şubat 21, 2006, 06:05:00 ÖS
ya triger problemi japon arabalarında pek yok aslında sanayide veya servislerde triger koparan japona pek rastlayamazsın ama opel ve vw grubu acayip problemli değişme zamanından önce bile koparanlara rastladım. triger ihmale gelmez ne olursa olsun zamanı geldimi hemen değiştiririn koptumu ayvayı yersiniz. genelde hareket halindeyken kopar ve araç durana kadar veya siz debriyaja basana kadar motor çalışır. böyle bir durum başınıza geldiğinde mümkün olan en kısa sürede debriyaja basın ve durduktan sonra kesinlikle çalıştırmaya çalışmayın.anlamanın yolu kontağa hafifçe dokunun motor bir vınlama sesi çıkarır ve boşa döner. bu durumda kontağa basmadan çekiciyle servis yolunu tutun. çalıştırmaya çalışırsanız sibaplar ve pistonlarıda değiştirmek zorunda kalırsınız. eğer kopar kopmaz debriyaja basıp arabayı çalıştırmaya kalkmazsanız sibaplarıda kurtarabilirsiniz aklınızda bulunsun
Başlık: Triger kayışına dikkat !
Gönderen: EAC-V - Şubat 22, 2006, 07:43:21 ÖÖ
dostum sagol ellerıne saglık cok guzel bılgıler.