TeamHondaTurkey.Com

HONDA => Motor, Modifiye & Do it yourself - Teknik bilgiler => Teknik Bilgiler => Konuyu başlatan: HONDA - Aralık 20, 2005, 11:46:51 ÖÖ

Başlık: SPOILER
Gönderen: HONDA - Aralık 20, 2005, 11:46:51 ÖÖ
Arka Rüzgarlık Uygulaması
   Arka rüzgarlık (kanat) dediğimiz şey, arabanın bagajının üstüne takılan biraz eğimli olan parçadır.

Genel Kural 1 Bir cismi yere ne kadar bastırırsanız o kadar zor kaydırırsınız.
   İşte bu kuraldan yola çıkarak diyebiliriz ki bir arabanın arkası yere ne kadar çok basılırsa, o kadar zor kayar. Arka kanat takılması olayı, özellikle yüksek hızlarda yol tutuşunu arttırmak için yapılan bir uygulamadır. Arabanın yardığı hava, arkaya taktığınız, biraz öne doğru yatırılmış kanata çarparak bir kuvvet uygular ve arabanın arkası yere doğru bastırılır. Bu arka kanatların açısı çok önemlidir. Ne düz olmalıdır, ne de fazla eğik.

   Piyasadaki arka kanatlardan Renault 21'lerde görebileceğiniz çite gibi dümdüz olanları görüntüden başka bir işe yaramazlar fazlasıyla. Ancak bir Subaru Impreza'ya baktığınızda, hem kanadın büyüklüğü hem de biraz öne doğru eğilmiş yapısı, arabanın arkası üzerinde büyük bir kuvvet uygular ve arka tekerleklerin tutuşunu büyük oranda arttırır. Bu da sizin kullanımınıza ister otobanda yüksek hızlarda olsun, ister virajlarda olsun, daha doğrusal, stabil bir sürüş sağlar.

    Arka kanat uygulamasında dikkat edilmesi gereken noktalar:
   Araca arka kanat takıldığı zaman yüksek hızlarda oluşacak baskıdan ve arabanın arkasının yere daha çok bastırılacağından dolayı, tekerlekler üzerine normalden daha fazla basınç gelecektir. Tekerleklerin bu basınca karşı koyabilmek için normal değerinden biraz daha fazla şişirilmesi gerekmektedir. Kesin bir şey söyleyememekle birlikte ben olsam, kanadın boyutuna ve etkisine göre arka tekerlekleri fabrika verilerinden 1 ya da 2 psi daha fazla şişirirdim.


Avantajı, dezavantajı
   Avantajı az önce de bahsettiğimiz gibi yol tutuşunu iyileştirmesidir. Dezavantajı ise yakıt tüketimini bir miktar arttırmasıdır. Ama bu önemsenecek boyutlarda değildir.

Ön Tampon-Altı Rüzgarlık Uygulaması
   Normalde bir araba giderken, önündeki havayı yararak ilerler. Yardığı havanın büyük bir bölümü arabanın üstünden diğer miktarı da arabanın altından ve yanlarından geçerler. Yarılan havanın, arabanın altından geçen kısmı, arabaya alttan bir miktar kuvvet uygulayarak aracı az da olsa yerden kaldırır. Bunun karşılığında da aracın üstünden geçen hava arabayı yere bastırır. Ama biz daha iyi bir yol tutuş istiyorsak, arabanın altından geçen hava miktarını azaltabiliriz. Bunun için ön tamponun altına yaklaşık 5cm yüksekliğinde ek bir parça takılabilir. Bu takılan parça arabanın yardığı havanın, aracın altına girmesine bir miktar engel olur, bu sayede de yol tutuş bir miktar iyileşir.
   Özellikle yüksek hızlarda arabayı kontrol etmekte zorlanıyorsanız, arabayı düz bir çizgide tutamıyorsanız, araba sanki hafifmiş ve sağlam bir şekilde gitmiyormuş gibinize geliyorsa, ön kanat uygulaması sizin sorununuza çare olabilir.
   Sonuç
   Özellikle motor modifiyesi görmüş ve motor gücü arttırılmış araçlarda, ön ve arka rüzgarlık uygulamaları son derece gereklidir. Motor gücü artmasına rağmen, halen hafif olan araç, yüksek hızlarda dengesizlik, kontrol zorluğu çekebilir. Mesela 120bg. olan bir P106GTI'ısiz 150-160 bg yaptıysanız bu araba uçma eğilimi gösterebilir.bunun için ön ve arka kanatlar son derece faydalıdır.

Araçların Kanatları Spoilerlar
   Spoiler denince bir çok kişinin aklına Ankara trafiğinde araçların yüzde 90'ında dekoratif amaçla bulunan sonradan monte edilen plastik parçaları gelir. Peki spoiler gerçekten dekor mu? Yoksa araba üzerinde bir işlevi var mı?

   Araçların ağırlığı hızları yükselttikçe azalır. 30 km hızla giden araç ile 130 km hızla giden bir aracın ağırlıkları çok farklı olur. Araç hızlandıkça hafifler. Hafifledikçe de kontrolü zorlaşır. Bu noktada spoilerlar devreye girer.

   Araçlarda ön ve arka olmak üzere iki tür spoiler bulunabilir. Araç, önünde bulunan havayı yararak ilerler. Eğer aracın arkasında doğru dizayn edilmiş bir spoiler varsa hava spoilera çarparak aracın arkasını yere bastırır.

   Bu da aracın ağırlığını; dolaylı olarak da yüksek süratteki yol tutuş kabiliyetini arttırır. Eğer aracın arkasında bulunan spoiler iyi dizayn edilmemişse aracın yol tutuşunu son derece olumsuz etkiler. Aslında spoilerları uçakların kanatlarına benzetebiliriz. Kanatlar uçakları havaya kaldırır, spoiler ise aracın havalanmasını önler. Uçakların 200 km'den sonra havalandığını ve Porsche Turbo'nun 300 km son sürati olduğunu düşünürseniz bazı arabaların spoilera olan ihtiyacının ne kadar çok olduğunu daha kolay anlarsınız.

   Eğer aracınızda fabrika çıkışı bir spoiler mevcutsa ekstra olarak bir şey yapmanıza gerek yok. Ama sonradan aracın arkasına spoiler taktırdıysanız arka lastiklerinizin havalarına dikkat etmeniz gerekir. Spoiler takıldıktan sonra yüksek hızlarda arabanın arkası yere basılacağından arka lastiklere normalden daha fazla baskı gelecektir. Arka lastikleri fabrika değerinden biraz daha fazla şişirerek bunun önüne geçebilirsiniz.

   Araç havayı yarıp ilerlerken bir miktar hava da aracın altından geçer. Bu hava akımı aracı yukarı doğru kaldırır; yani hafifletir. Otomobil üreticileri bunu düşünerek ön spoilerları üretmiştir. Ön spoilerlar aracın altından geçen havayı büyük ölçüde keser ve aracın yol tutuşuna katkıda bulunurlar.

   Spoilerlar doğru uygulandıkları taktirde araçların yol tutuşlarını güçlendirirler. Fakat yanlış uygulamalar aracın yol tutuşunun bozulmasına, daha fazla benzin tüketimine neden olabilir. Genellikle otomobillerini modifiye edip güçlerini yükselten kişiler yol tutuşlarını iyileştirmek için spoiler kullanırlar.
Başlık: SPOILER
Gönderen: ALG - Aralık 20, 2005, 11:52:29 ÖÖ
down pressure rulezzz...tesekkurler omer..
Başlık: SPOILER
Gönderen: HONDA - Aralık 20, 2005, 11:53:45 ÖÖ
;)
Başlık: SPOILER
Gönderen: ALG - Aralık 20, 2005, 12:04:31 ÖS
aklıma geldi..en temel yanlıslardan bir tanesi zevke gore spoiler uygulaması..kimse down pressure hesabına bakmadan hatta bir cogu ne oldugunu bilmeden spoiler siparisi veriyolar..bu cok onemli  bir nokta..yanlıs uygulama virajlarda avantaj yerine dezavantajda saglayabiliyor..
Başlık: SPOILER
Gönderen: HONDA - Aralık 20, 2005, 12:47:46 ÖS
Evet ondan sonra havada viraj içinde giderek yükselen otomobiller
görüyoruz refüje monte oluyorlar. Bilinçsizlik.
Başlık: SPOILER
Gönderen: Maverick - Aralık 21, 2005, 01:58:35 ÖÖ
walla ben bu ısın son noktasını evo 6 tm edıtıon'da gordum adamlar kanat yapmışlar yetmemış bıde ayarlısını koymuslar ınsaf yanıı :D
Başlık: SPOILER
Gönderen: tolgabin - Şubat 02, 2006, 01:21:29 ÖS
bizde sanayide yapılan uygulamalar genelde yol tutuş açısından hüsran oluyorlar. arabayı güzelleştirmek için sadece görünüş düşünerek yapılıyorlar ama özellikle yüksek süratlerde yanlış spoiler uygulamaları felaketle sonuçlanabiliyo
Başlık: SPOILER
Gönderen: berkbarutcu - Mart 18, 2006, 03:35:27 ÖS
lastklerin şişirilmesi derken havasının daha fazla olması mı?? bide aracıma uygun spoileri nasıl sececigim?????
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: ERTİ - Haziran 28, 2006, 05:11:26 ÖS
SELAM
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: Onu-R - Temmuz 10, 2006, 10:10:30 ÖS
SELAM



   Selam mı  ???   ](*,)  Aleykümselam da, kendinizi Sizi Tanıyalım bölümüne tanıtırsanız daya iyi olur  :roll:

Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: schumi - Eylül 05, 2006, 06:35:31 ÖS
tşk paylaştığın için saol

Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: caucass - Ekim 25, 2007, 03:11:54 ÖÖ
tam bir yıldır bu konuya kimse değinmemiş, silende olmamaış, aslında bu eski kısa başlıkların silinmesi iyi olurdu, bölümlerde insan kendisini kaybediyor, bu amaçla yani dikkat çekmek için hortlattım <783^2
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: geceperisi - Ocak 30, 2008, 02:37:07 ÖÖ
ben yeni okudum ama iyi oldu yayarlı bilgiler
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: couragepapillon - Eylül 06, 2008, 05:07:27 ÖÖ
yeni civic için yaptırılan "çakma" mugen spoiler in bir + sı veya bir - si oluyor mu yol tutuşunda?
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: Sercan - Eylül 25, 2008, 04:51:00 ÖS
tesekkurler bilgi verdigin icin
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: legolas - Nisan 26, 2012, 06:58:41 ÖS
yeni civic için yaptırılan "çakma" mugen spoiler in bir + sı veya bir - si oluyor mu yol tutuşunda?

hı??
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: Lına - Ağustos 07, 2013, 04:27:13 ÖS
Çok güzel bilgiler umarım aldığım araca yapma imkanım olur
Başlık: Ynt: SPOILER
Gönderen: sercanim - Ağustos 07, 2013, 07:15:41 ÖS
faydalı bilgi teşekkürler.