TeamHondaTurkey.Com
HONDA => Motor, Modifiye & Do it yourself - Teknik bilgiler => Konuyu başlatan: -cenk- - Eylül 21, 2008, 10:21:00 ÖS
-
Blueprinting Nedir?
Tüm hareketli parçaların balanslanması ve tüm akış yüzeylerinin pürüssüzleştirilmesi işlemi olarak tarif edilebilecek Blueprinting işlemi, dünyada performans üzerine yoğunlaşmış firmalarda bir standart haline gelmiştir. Uzun ömür ve maksimum güç hedeflendiğinde Blueprinting bir lüks değil, bir ihtiyaçtır.
Blueprinting işleminin bir başka tarifi ise fabrika boşluk toleranslarının minimuma indsirilmesidir. Bu toleransları belirlerken mutlaka ve mutlaka fabrika verilerine sadık kalınmalıdır.
Blueprint işleminden önce dikkat edilmesi gereken en önemli şey tüm parçaların %100 temiz olmalarıdır. Buna tüm cıvatalar, somunlar, tapalar, vs. dahildir.
Bazı uygulamalarda karterin içinin boyandığı görülür. Bu uygulama, karbon ve diğer kalıntılara deterjan etkisi yaratacağından tavsiye edilir. Ayrıca karter zemini için en ideal temizleme unsurudur boyama.
En önemli işlem, krankın balanslanmasıdır. çok detaylı bir şekilde kırılma ve çatlaklara karşı incelenen krank, bu testi geçebilirse, %100 düz olması için balanslanır. Yağ delikleri dikkatlice temizlenir ve kenarları yumuşatılarak genişletilir. Kurs kollarının keskinlikleri arttırılır ve kurslar parlatılır. Yataklar da aynı işleme tabi tutulur.
Biyel kolları ise hareket eden en ağır parçalar oldukları için maksimum özen gerektirirler. Tüm kollar kesinlikle ve KESİNLİKLE aynı uzunlukta ve aynı ağırlıkta olmalıdırlar. %100 düz olmaları gerektiğini söylemeye gerek dahi yok. Kol yatakları da parlatılır ve tavsiyen yeni cıvatalar kullanılır.
Pistonlar tek tek ve dikkatlice ilgili pimleri kullanacak şekilde ayrılmalı ve piston yüzeyindeki keskin yüzeyler (supap yuvaları) oluşabilecek detonasyonu engellemek için yumuşatılmalı. Piston çapı ve bor mesafesinin ayarı ise dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan biridir. Küçük pistonlar segmanların görevlerini yapmalarını zorlaştırırken, büyük pistonlar gömlekleri çizerek tahrib edebilirler.
Segmanlar gömleklere boş olarak oturtuluk, piston ile tersten bastırılarak, gömlekle tam dik açıya geldiklerinde boşluklar kontrol edilmeli ve bu boşluk 0.3 mm'yi aşmamalıdır.
Önemli bir başka konu da hareket eden karşıt ağırlıkların balanslanmasıdır. Fazlalıklar delmek suretiyle eksiltilerek, eksikler ise, yine delerek, delinen yerlerin daha ağır metallerle doldurulmasıyla sağlanır. Bu uygulama aşırı hassasiyet istediği için, profesyonel ellerde yapılmalıdır. Bu uygulama Blueprint işleminin en can alıcı ve an randıman kazandıracak bölümüdür. Ayrıca bu uygulama motor ömrüne de katkı sağlar.
Silindir kapağı tamamen sökülerek kırık ve çatlaklara karşı incelenmelidir. Yüzeyden toleranslar dahilinde talaş almak, kapağın düzlüğünü garanti eder. Supap gaydları kontrol edilmeli, gerekirse değiştirilmelidir. Supapların eşit boylarda ve %100 düz olmaları bir başka önemli noktadır. Yeni supaplar kullanılırsa, supap yataklarının değiştirilmesi veya yeni supaplara alıştırılması gerekmektedir. Supap yuvalarının da genişlikleri tercihen aynı ölçüye getirilmelidir.
-ALINTI-
-
blueprint i basit bir dille anlatmak gerekirse, ve madem do it yourself bolumunde acilmis ise, basitce sole anlatmak isterim.
bir biri ile ayni gorevi yapan parcalarin daha senkronize calismasi icin agirliklarinin esitlenmesi. blueprint in en onemli islevi budur.
peki bunu kendimiz nasil yapariz die merak ediyorsaniz.
.her hangi bir sebepten dolayi motorunuz actiginiz zaman, sanayide en yakin bakkala gidip, kasar peynir vs. tarmak icin kullandiklari tarti ile pistonlari tek tek tartiniz. kollar icin de ayni sey.
ve aralarinda kilo yu esitleyin.
-
aman abi bozuk saat bile günde iki kere doğruyu gösterirken bizim bakkaların tartıları kalibrasyon ağırlıklarını bile farklı farklı kafasına göre tartıp gösteriyor.
-
blueprint i basit bir dille anlatmak gerekirse, ve madem do it yourself bolumunde acilmis ise, basitce sole anlatmak isterim.
bir biri ile ayni gorevi yapan parcalarin daha senkronize calismasi icin agirliklarinin esitlenmesi. blueprint in en onemli islevi budur.
peki bunu kendimiz nasil yapariz die merak ediyorsaniz.
.her hangi bir sebepten dolayi motorunuz actiginiz zaman, sanayide en yakin bakkala gidip, kasar peynir vs. tarmak icin kullandiklari tarti ile pistonlari tek tek tartiniz. kollar icin de ayni sey.
ve aralarinda kilo yu esitleyin.
öncelikle ağız değil göz açmak gerekir. bak bakayım do it yourself başlığının yanında teknik bilgiler varmı ?
şimdi baştan başla ve oku özellikle başlıklardan başla okumaya !
-
blueprint i basit bir dille anlatmak gerekirse, ve madem do it yourself bolumunde acilmis ise, basitce sole anlatmak isterim.
bir biri ile ayni gorevi yapan parcalarin daha senkronize calismasi icin agirliklarinin esitlenmesi. blueprint in en onemli islevi budur.
peki bunu kendimiz nasil yapariz die merak ediyorsaniz.
.her hangi bir sebepten dolayi motorunuz actiginiz zaman, sanayide en yakin bakkala gidip, kasar peynir vs. tarmak icin kullandiklari tarti ile pistonlari tek tek tartiniz. kollar icin de ayni sey.
ve aralarinda kilo yu esitleyin.
öncelikle ağız değil göz açmak gerekir. bak bakayım do it yourself başlığının yanında teknik bilgiler varmı ?
şimdi baştan başla ve oku özellikle başlıklardan başla okumaya !
agir diil goz acmak mi gerekir ?!? nereye gozunu aciyorsun?!? bence birak goz acmayida, kelimeleri ac sen, ne demek istiyorsan acik acik soyle. biu bir.
ikincisi do it yourself basliginin yaninda teknik bilgi varmi die sormussun, mhayir yok , e madem nie teknik bilgi yazdin ozaman, ki cogu aslinda yanlis blueprint ile alaka olayan seyleride eklemissin ama soylemek istemedim. ikincisi basligi sen oku bence, okuyamadiysan ben yazayim buraya "Motor, görsel modifiye ve kendi yaptığınız basit işlemler hakkında" bu islemi kendin yaptin mi?!?
-
aman abi bozuk saat bile günde iki kere doğruyu gösterirken bizim bakkaların tartıları kalibrasyon ağırlıklarını bile farklı farklı kafasına göre tartıp gösteriyor.
digital tarti vardir cogu bakallada onlarda tartabilirsin. kalibrasyonu bozuk bile olsa amac bir birine esitlemek yani 10 ,100 gram fazla olcmesi bisey ifade etmez. cunku bir diger pistonu yada koluda ayni sekilde olccecektir
-
ayrica bu yaziyi kendin yazmamissin, sadece COPY PASTE yaptigina gore, neden alinti yazmadin altina!? nereden aldigini yazman gerekli, diger turlu baskalarinin bilgilerini kendin kullanmis gibi oluyorsun .
istersen kaynagi yaz nereden copy paste ettigini ?
-
yaw siz neyi tartışıyorsunuz herkes düşüncesini saygı çerçevesinde söylesin. kırmayın birbirinizi.
-
ayrica bu yaziyi kendin yazmamissin, sadece COPY PASTE yaptigina gore, neden alinti yazmadin altina!? nereden aldigini yazman gerekli, diger turlu baskalarinin bilgilerini kendin kullanmis gibi oluyorsun .
istersen kaynagi yaz nereden copy paste ettigini ?
yazarım arkadaşım benim için problem değil. burası teknik bilgilerin paylaşıldığı bir site ha bunun farklındamısın değilmisin bilmiyorum ancak copy paste yapmaktan gocunacak değilim. bunların dışında burada bi derdin varsa kişisel olarak ver numaranı halledelim öyle forumdan sanal delikanlılık yapmaya gerek yok. ha bi derdimde yok diyosan uslubunu ve nezaketini takın ona göre adam yerine koyalım senide.
-
yaw siz neyi tartışıyorsunuz herkes düşüncesini saygı çerçevesinde söylesin. kırmayın birbirinizi.
iyi diyosun yiğit ama baksana biz neyin peşindeyiz arkadaş neyin peşinde. sence buradaki yazılan bilgide bi sıkıntımı war?
-
vay delikanliya bak :) ben ne diorum sen ne diosun
0535 555 93 55 , adim Burtay ara bakalim verdim telefonumu.
-
ayrica eklemeyi unuttum, ben sanal delikanlilik yapmam birak bu ayaklari.
olayi baska yonlere cekip de sanal delikanlilik yapan sensin, haa istedigin oldu al telefonumu verdim neymis derdin anlayalim.
bunun haricinde, konu ile alakali verdigin cevabin ne oldugunu anlamamistim ve sormustum kelimeleri daha ac, acik acik sole die, fakat o kisma cevap vermemissin .
-
Er meydanımı beyler burası yahu birçok üye okuyor görüyo yakışmıyor bize tamam diyin biriniz olay bitsin.Kimse kimseye ispatlamak zorunda değil.
-
Bırak gambıno kardesım
ayrica bu yaziyi kendin yazmamissin, sadece COPY PASTE yaptigina gore, neden alinti yazmadin altina!? nereden aldigini yazman gerekli, diger turlu baskalarinin bilgilerini kendin kullanmis gibi oluyorsun .
istersen kaynagi yaz nereden copy paste ettigini ?
+ 201
-
blueprint i basit bir dille anlatmak gerekirse, ve madem do it yourself bolumunde acilmis ise, basitce sole anlatmak isterim.
bir biri ile ayni gorevi yapan parcalarin daha senkronize calismasi icin agirliklarinin esitlenmesi. blueprint in en onemli islevi budur.
peki bunu kendimiz nasil yapariz die merak ediyorsaniz.
.her hangi bir sebepten dolayi motorunuz actiginiz zaman, sanayide en yakin bakkala gidip, kasar peynir vs. tarmak icin kullandiklari tarti ile pistonlari tek tek tartiniz. kollar icin de ayni sey.
ve aralarinda kilo yu esitleyin.
Arkadas ne guzel ıste yıllardır yaptıgı seylerı sıze basıtce aktarmaya calısmıs tesekkur edıcenıze tartısmaya gırıyosunuz... Eger anlatımını begenmeyenler varsa daha teknık olarakda anlatır gayette yardımcı olur tecrubelerıne guvenın...
-
Arkadaşlar daha öncede belirttiğim gibi, hiçbir üye hiçbir üyeye sen neden bu konuyu açtın veya neden buraya açtın diyemez. Bunu team honda yönetimi der, konu veya yere itirazınız varsa ya güzellikle söylersiniz arkadaşınıza ya da yönetime şikayet bildirirsiniz. Mantıklı olanda budur. Kaç yaşında adamlar blueprint diye birşey yüzünden nerdeyse buluşup kavga edeceksiniz, sanal delikanlılık falan yazmışsınız. Delikanlılık önce saygıyla olur, biz bir site içinde birbirimize saygı gösteremiyorsak düzgünce konuşup tartışamıyorsak, delikanlılık kelimesini hiç ağzımıza almayalım daha iyi kelimeyi kirletmiş oluruz. Bu konudaki tartışma uzarsa konu silinecektir bilginize.
-
Arkadaşlar daha öncede belirttiğim gibi, hiçbir üye hiçbir üyeye sen neden bu konuyu açtın veya neden buraya açtın diyemez. Bunu team honda yönetimi der, konu veya yere itirazınız varsa ya güzellikle söylersiniz arkadaşınıza ya da yönetime şikayet bildirirsiniz. Mantıklı olanda budur. Kaç yaşında adamlar blueprint diye birşey yüzünden nerdeyse buluşup kavga edeceksiniz, sanal delikanlılık falan yazmışsınız. Delikanlılık önce saygıyla olur, biz bir site içinde birbirimize saygı gösteremiyorsak düzgünce konuşup tartışamıyorsak, delikanlılık kelimesini hiç ağzımıza almayalım daha iyi kelimeyi kirletmiş oluruz. Bu konudaki tartışma uzarsa konu silinecektir bilginize.
+100000
-
Cenk arkadaşımız yanlış yere açmış diyorsunuz ama bakıyorum bölüm teknik bilgi bölümü ve cenk teknik bilgi vermiş yeri yanlış değil demekki. Ha alıntı yapmaması doğru olmamış tabi ama düzeltilir o. Gambino sende konuyu daha iyi bildiğin hakkında ve konunun yanlış yere açıldığı hakkında şikayetin var anladığım kadarıyla, o zaman sen doğru yere senin bilgilerinle bu konuyu aç biz yanlış olan hangisiyse onu sileriz. Nolur böle şeyler için kalp kırmayalım, sert mesajlar yerine arkadaşım yanlış yere açmışsın demek bence bize daha çok yakışırdı özellikle bu mübarek kadir gecesinde gerçekten gerek yok
-
ben hic bir yerde konu yalnis yere acilmis demedim. halen de konunun yalnis yere acildigini soylemiyorum.
sadece insanlarin daha iyi anlayabilmesi icin daha basit bir dille anlattim ve ornek verdim.
ayrica dedigin gibi, bir yerden copy paste yapildigi zaman kaynak belirtilmesi lazim, sanirim forum kurallarindada bu mevcut.
-
ayrica ilk mesajim benim cenk e dedigim birsey yok. sadece ek bilgi ve ornek verdim fakat neden cenkin hosuna gitmemis olsa gerek ki, cok manasiz, anlamsiz ve ters bir cevap vermis , ek bilgi icin tesekkur etmek yerine. sanki bilgi yarisina giriyormus gibi olmus.
-
tamam anlaştık o zaman gambino konu doğru yerde, cenk arkadaşımızda online olmadığı için ben alıntı yazdım. O da olsa eminim düzeltirdi yanlışını. Şimdi kaldığımız yerden Blueprint bilgilendirmesine devam edebiliriz. İyi akşamlar hayırlı kandiller
-
Sizede hayırlı kandıller...
-
öncelikle herkese hayırlı kandiller. bununla beraber kişisel anlamda kimseyle bi alıp veremediğim yok. ha aktarılan bilgiyi düzeltmeyi herkes biliyo ki nasıl düzeltileceği hepimizin bildiği birşey. şimdi burtay kardeşimiz numarasını falan vermiş demekki benle kişisel sorunları var? bununla birlikte bu forumda kimsenin amacı kimseyi kırmak yada incitmek değil. konuda alıntı yaptığım yeri yazmadığım için kusuruma bakmayın arkadaşlar bir sonraki konuda bunu telafi ederim. ama aşşağılar tavırlı cevaplarda hoş değil. hadi bunları geçtim Burtay bu lafım özellikle sana; bilgi katılımtırdığım yok belliki deneyimlerin maşallahlık tartı falan...
neyse arkadaşlar Burtay'ın benle kişisel sorunları varmış numara falan vermiş işte biz aramızda halletmeye çalışıcaz eğer kendide isterse. blueprint mevzusuna kalınan yerden devam edilebilir bence ?
-
yaw forumun tadını çıkarın güzellikleri paylaşın ne o aramızda halletmeye çalışacağız falan yazmışsınız yakışmıyor. Yiğit adam kavgadan çok dostluğu bilendir.. Mübarek gecede lütfen karşılıklı özür dileyerek tatlıya bağlayın olayı. saygılar...
-
Konu nereden nereye geldi, telefonumu isteyen sensin, bende istedigin icin yazdim kardesim.
ben seni tanmiyorum bile kisisel ne sorunum olacak, yoksa sanal delikanlilik falan filan yazmissin, tel istemissin verdik.
ikincisi kimse ters cevap yazmadim.
dikkatlice okusan aslinda ilk mesajlarimda senin yazdiginida kotulemedik yada eksik vs. gibi birsey de demedim.
sadece insanlarin akillarinda basitlestirmek amaciyla ekleme yaptin.
fakat nedense benim ilk mesajimdan sonra senin ters cevabin oldu.
bu arada herkese hayirli kandiller.
-
aman abi bozuk saat bile günde iki kere doğruyu gösterirken bizim bakkaların tartıları kalibrasyon ağırlıklarını bile farklı farklı kafasına göre tartıp gösteriyor.
digital tarti vardir cogu bakallada onlarda tartabilirsin. kalibrasyonu bozuk bile olsa amac bir birine esitlemek yani 10 ,100 gram fazla olcmesi bisey ifade etmez. cunku bir diger pistonu yada koluda ayni sekilde olccecektir
o yazıyı sadece espiri olarak söyledim arkadaşım.Yoksa neyin ne olduğunu nerede nasıl yapılacağını çoğu insandan daha iyi biliyorum. CNC tezgah kullanarak egzantrikte derece değişimine kadar bilgim var.
Ayrıca yazdıklarımı iyi oku kalibrasyon ağırlığı sürekli olarak sabittir ancak tartı sabit ağırlığı sürekli değişik olarak gösteriyorsa o zaman eşitleme yapamazsın yani bir biyel kolunu X+10 gr gösteriyorsa diğer bir kolu Y+ 8 gr olarak gösteriyorsa nasıl eşitleme yapacaksın. Sadece türkiyede bu işler bakkal terazisinde yapılır. Yurt dışında tamamen hassas terazilerde çok çok az toleranslarla bu işler yapılıyor. Stock motor üzerinde olan gramaj farklılıkları toleranslar içerisinde olduğu için motorun zarar görmez ancak eğer blueprint işlemi yapıyorsan motorunu ciddi olarak yükleyeceksin anlamına gelir ve bu nedenle motor üzerindeki toleranslar daha da düşecektir. O nedenle yanlış yapacağın blueprint işlemi başına ciddi problemler çıkarabilir ve kırılmalar oluşabilir. Çünkü blueprint işlemi dikkatlice yapılması gereken bir işlemdir. Elinize eğeyi alıp kafanıza göre ağırlık eşitlerseniz bu seferde parçanın salınım balansını bozabilirsiniz.
Yukarıda yazılanlar alıntı değildir tamamen mühendislik bilgileri ve tecrübeleridir.
-
digital tarti dioyurz sen bakkal terazisinden bahsediyorsun!! manavlarin terazileri daha ii olur bence!!
DIGITAL TARTI, bakkal kullaniyor die bozuk mu olmasi gerek ?! bakkala guvenmiyorsan, gidin kuyumcuda tartin die ekledigimide hatirlatayim.
blueprint motor zarar gormesin diye yapilmaz!! ve ayrica tolerans falan yazmissin, tolerans hic mi hic alakasi yoktur.
hangi parcanin salinim balansi bozulur?! yarisini kesmiyorsun herhalde, pistonun ne balansindan bahsediyorsun allah askinda?!
ARKADASLAR lutfen insanlari yalnis bilgilendirmeyin. hele ki cok iyi biliyorum demeyin ustune..
-
piston yazmadım biyel kolu yazdım. Pistonda salınım olmaz ancak biyel kolu salınımla çalışır. Bende biyel kolu diye yazdım zaten. Arkadaşım bir daha uyarıyorum yazılanları iyi oku. Benim yazımda piston kelimesi geçiyor mu geçmiyor mu, Blue print motorun zarar görmemesi için yapılır diye bir ibare var mı yok diye iyice oku. Toleransın hiç bir önemi yoktur diye yazmışsın ancak üretim teknolojilerinde tolerans hesaplamalarının önemi senin tahmin ettiğinden çok çok daha yüksektir. Bir parçanın katılımı kesip kesmemen önemli değil sen arabanın lastik ve jant balansını yaparken ortadan keserek mi balansını eşitliyorsun yoksa balansı eşitlemek için 5-10 gramlık kurşunlar mı taktırıyorsun. En az 6000 rpm hızla çalışan bir parçanın balansı senin tahmininden çok daha önemlidir.
Bakkalda manavda kullanılan tartıların digital olması önemli değil. Önemli olan kalibrasyonudur.Mekanik tartılar bu nedenle her zaman daha güvenilirdir. Elektronik tartılarda kalibrasyon oturmama problemi her zaman olabilir. Bunları nereden mi biliyorum. İlk işim tekstil laboratuar makinalarının kalbirasyon ve bakım mühendisiydim. İkinci işim ISO 9000 denetçiliğiydi.
-
yaptigin islerde basarilar dilerim ve tebrik ederim, fakat otomobil isi malesef iso 9000 denetciligine yada labotuar makinelerine benzemiyor.
kollar salinma balansi blueprint de yapilmaz!! kollar yapilis ve sekil itibariyle gerek duyulmaz, yani uretilirken yapilmistir. ayrica hatirlatirim kolun piston pimine baglanti noktasi epey bir bosluk vardir, yani 100 de 100 blanslik durumu yoktur.
madem blueprint zarar gorulmemesi icin demedim diosun ?
ozaman su altta yazdigin cumleyi aciklarsan sevnirim
"Stock motor üzerinde olan gramaj farklılıkları toleranslar içerisinde olduğu için motorun zarar görmez ancak eğer blueprint işlemi yapıyorsan motorunu ciddi olarak yükleyeceksin anlamına gelir ve bu nedenle motor üzerindeki toleranslar daha da düşecektir"
ayrica sonra olarak, kalibrasyon ne demektir hatirlatmak isterim, kalibrasyonu bozuk bir alet her seferinde farkli olcmez!! bir cisimi 10 gram olcuyorsa, bi dahaki sefer yine 10 gram olcer, fakat cisimin gercek agirligi 15 gram ise, 5 gram az olcuyordu buda kalibrasyon hatasidir.
-
ayrıca denetçilik dışında kendi arabalarımın modifikasyonu ile ben uğraşıyorum.
Stock araçlara blue print işlemi yapmak sana sadece çok az seviyede fark kazandırırken yüklenmiş bir motorda daha fazla güç alırsın demek istemiştim ama sen yanlış anlamışsın.
Biyel kolu ile piston başı bağlantısındaki pim aralığına bir daha dikkat etmeni öneririm. Hangi yönde bir boşluk var acaba.
Benim blueprint işlemi sırasında balans yapılır dediğimi nereden yazdın anlamadım. Sadece yazdığım şey eğer ağırlık eşitleme işlemi yapıyorsan eline eğe alıp kafana göre yontarak bu işlemin yapılmaması idi.
Tartılarda ölçümü loadcell denen bir sensör yapar ve loadcell arızalı ise kalbirasyon tutturamazsın ve elektrik akımlarındaki farklılıklardan da etkilenerek sürekli olarak farklı ölçümler yapabilir. Bunu çok yaşadım ve halen sattığım makinaların bazılarında aynı problemi arıza olarak yaşıyorum.
-
Bir kere uyarı yapılmasına rağmen hâlâ aşağılayıcı şekilde tartışma devam ettiği için konu kilitlenmiştir...