Halen baktırıyor
Honda Civic HB’nin yollara çıkmasının üzerinden yaklaşık dört yıl geçmesine rağmen, füturistik tasarımıyla kendisine baktırmasını biliyor. Bununla birlikte otomobilin dinamik sürüşü de tasarımıyla bütünlük sağlıyor.
Japon üreticiler genelde fazla dikkat çekmeyen otomobiller üretir diye bilinirler. Aslında bu biraz önyargılı bir yaklaşım da olsa kompakt sınıf gibi büyük kitlelere hitap eden bir segmentte, sıra dışı tasarımlı otomobiller üretmek bir tür kumar oynamak gibidir ve gerçekten cesaret ister. Honda’da 2005 Cenevre Otomobil Fuarı’nda Honda Civic’i konsept olarak tanıttığında birçok kişi bu otomobilin sadece bir konsept olarak kalacağını ve üretilmeyeceğini düşünmüştü. Fakat kısa zamanda radikal tasarımlı bu konsept Civic, 2006 model olarak neredeyse hiç değişmeden seri üretim olarak bantlardan indi.
Kendisine baktırıyor
Honda Civic Hatchback’e dışardan bakıldığında geometrik formların bol miktarda kullanılmış olduğu görülüyor. Ayrıca yatık burnu çevreleyen kaplama ve spoyler formlu arka cam dikkat çekiyor.Kama tarzında bir tasarıma sahip olan otomobilde sis farları ve egzoz çıkışlarının üçgen şekilleri ilginç görünümü kuvvetlendiriyor. Mızrak başlı şeklindeki kapı kolları güzel gözükmelerine rağmen bunların plastik yerine, alüminyum veya benzeri parlak bir metalden yapılmış olması kesinlikle daha hoş olurdu. Kapıyı açıp sürücü koltuğuna kurulduğunuzda kendinizi uçak kokpitinde sanabilirsiniz. Özellikle de üç boyutlu hissi veren Multiplex gösterge tablosu bu hissi daha da arttırıyor. Modern görünümüyle beğeni toplayan konsol aslında kullanımda avantaj sağlamıyor. Hatta biraz karmaşık ve ergonomik yönden kusurları olduğu da söylenebilir. Mesela havalandırma kumandalarının direksiyon simidi tarafından perdelenmesi gibi.
Değişken iç mekan
Civic Hatchback’i bu sınıftaki diğer otomobillerden ayıran en büyük özellik arka koltuklarda gizli. Honda Jazz’daki gibi katlanan arka koltuklar sayesinde iç mekan değişkenliği arttırılmış. Bu sayede arka koltuk minderi katlanıp saksı vb. yüksek yükler taşınabiliyor. Ayrıca Civic HB’nin 415 litrelik bagaj hacmi, kompakt sınıf hatchback’ler arasında en iyi değerlerden birisi. Hatta Civic HB, sedan karoserli kardeşinden bile daha büyük bagaja sahip.
Son dönemde popülerleşmeye başlayan düğmeli çalıştırma sistemi Civic Hatchback’te de var. Fakat bizce kullanım şekli biraz mantıksız. Motoru çalıştırmak için yapmanız gereken geleneksel metal anahtarı yuvasına soktuktan ve çevirdikden sonra direksiyonun solundaki start düğmesine basmak. Anahtarı çevirdikten sonra bir de düğmeye basmak zorunda olmak çalıştırma sürecini uzatıyor. Motoru stop etmek içinse düğmeye tekrar basmayın, çünkü motoru kapatma görevi anahtarda. Oysa ki diğer markalarda anahtar vazifesi gören kartı yuvasına yerleştirdikten sonra motoru çalıştırmak veya stop etmek için düğmeye basmak yeterli.
İstekli motor
Honda Civic Hatchback’in yurtdışında 1.4 i-DDi 83 HP, 1.8 i-VTEC 140 HP, Type R adıyla bilinen 2.0 i-VTEC 201 HP’lik benzinli ve 2.2 CDTi 140 HP turbodizel motor seçenekleri bulunuyor. Ülkemizdeyse şimdilik 1.8 i-VTEC 140 HP ve Type R satılıyor. Şimdilik diyoruz çünkü 2008 sonunda 1.4 i-DDi motorlu Honda Civic’in Türkiye’ye gelme ihtimali var.
Test aracımızda bulunan 1799 cc’lik, değişken supap zamanlamalı motor 140 HP güç ve 174 Nm tork üretiyor. Maksimum torkun 4300 d/d’de üretilmesi kağıt üzerinde bazı kişilerin aklında alt devirlerin yetersiz olacağı şüphesi uyandırsa da, aslında bu motor alt devirlerde bile istekli ve çekiş sorunu yaratmıyor. Üst devirlerdeyse gerçekten etkileyici. i-VTEC’de kullanılan değişken supap zamanlama sisteminde, düşük yükte giderken tam gaz yapıldığında emme supaplarının geleneksel supap kontrol sistemlerine göre gecikmeli kapanması yakıt tüketimine olumlu etki ediyor. Motor karakteristiği başarılı olan Honda Civic 1.8 HB’nin 6 ileri manuel şanzımanın geçişlerinin rahat ve vites yollarının kısa olması sürüş zevkini arttıran etkenlerden.
Sürüş zevkini tamamlayan faktörlerse hassas çalışan, kısa turlu direksiyon sistemi ve önde McPherson, arkada torsiyon çubuklu sistemden meydana gelen süspansiyon sisteminin otomobile kazandırdığı çevik sürüş karakteri. Yol tutuş limitleri Ford Focus’la rekabet edecek kadar iyi olan Honda Civic HB hızlı geçilen virajlarda, ayak hafifçe gazdan çekildiğinde oluşan ağırlık transferi nedeniyle arkasını viraj dışına açarak (eğer elektronik sürüş destek sistemini kapattıysanız) kendisine güvenen sürücüleri eğlendirmesini de biliyor.
Sonuç
Sonuç olarak baktığımızda testini gerçekleştirdiğimiz Honda Civic HB tasarımıyla baktıran, sürüşü keyifli, kullanışlı iç mekana sahip ve yeterince performanslı. Fakat 1.8 litrelik motorun şanssızlığı, benzer güçteki aşırı beslemeli 1.6 ve 1.4 (Peugeot 308 1.6 THP 150 HP, VW Golf 1.4 TSI 140 HP) rakiplerinden daha yüksek vergi dilimine girmesi ve otomobilin fiyatına (30 Nisan 2008 tarihiyle 49.500 YTL) olumsuz etki etmesi. Bu arada otomobilin Türkiye’de satışına başlandığından beri fiyatının neredeyse artmadığını da belirtelim.
Tarık Akagün
+ Tasarım, sürüş keyfi, esnek motor özellikleri, şanzıman, değişken arka koltuklar
-Fiyat, görüş açıları, konsol şık ama kullanımı alışkanlık gerektiriyor.
Honda Civic 1.8 Hatchback teknik özellikler:
Motor
Sıralı 4 silindirli, 1799 cc, 16V, i-VTEC
Maks. güç
140 HP – 6300 d/d
Maks. tork
174 Nm – 4300 d/d
Maks. hız
205 km/s
0-100 km/s
8.9 sn
Boyutlar
4248 / 1765 / 1460 mm
Boş ağırlık
1205 kg
Bagaj hacmi
415 lt
Tüketim (Ş.içi, ş.dışı, ortalama)
8.4 lt/100 km, 5.5 lt/100 km, 6.6 lt/100 km
Honda Civic 1.8 Hatchback test verileri:
Hızlanma
0-50 km/s
3.0 sn
0-80 km/s
6.7 sn
0-100 km/s
9.3 sn
0-120 km/s
13.3 sn
Ara hızlanma
60-100 km/s (4. / 5. viteste)
8.5 / 11.7 sn
80-120 km/s (5. / 6.viteste)
12.5 / 18.7 sn
Fren mesafesi
100-0 km/s
40 m
Honda Civic Hatchback 1.8 standart donanım:
ABS, EBD, fren destek sistemi (brake assist), VSA (stabilite programı), sürücü-yolcu-yan-perde havayastıkları, otomatik yanan farlar, radyo-CD-MP3 çalar, hız sabitleyici (cruise control), elektrohidrolik direksiyon, otomatik klima, Multiplex göstergeler, yol bilgisayarı, soğutmalı torpido, değişken arka koltuklar, yağmur sensörü, elektrikli katlanır dış aynalar, 17 inçlik alaşım jantlar. (ALıntı)