Gönderen Konu: Ralli ile ilgili önemli bilgiler  (Okunma sayısı 11773 defa)

HONDA

  • Ziyaretçi
Ralli ile ilgili önemli bilgiler
« : Temmuz 27, 2005, 03:12:13 ÖS »
Ralli Nedir?

Ralli genel anlamda, açıklanan bir güzergah üzerinde belirli anlarda belirli noktalarda bulunulması esasına dayanan bir müsabakadır.

Fotoğraf rallileri ve klasik otomobil rallileri süratin çok önemli olmadığı gezi-eğlence amacıyla yapılan müsabakalardır. Otomobil sporları açısından ise genel olarak düşünülenin aksine bir grup çılgın sürücünün şehir içi yollarda birbirlerini boğazlarcasına geçmeye çalışması söz konusu değildir.

Sürat müsabakası olarak ralliler, şehir dışında ve çok kullanılmayan yollarda düzenlenmektedir. Ralli güzergahı start noktasında başlar ve finiş noktasında sonuçlanır. Bu iki nokta arasında bütün trafik kurallarına ek olarak rallinin kendine özgü kuralları ve tanımları da işlemeye başlar:

Normal etap:

Transfer etabı adı da verilen bu yol parçalarında katılım araçları trafiğe açık yolları diğer araçlarla aynı anda kullanırlar. Normal etaplarda, etap süreleri genellikle ortalama hız 40-50 km/h yi geçmeyecek şekilde belirlenmiştir.

Özel etap:

Zamana karşı geçilen yol kısımlarıdır. Özel etaplar diğer araçlara ve yaya trafiğine kapatılmıştır. Amaç, etabı en kısa sürede tamamlamaktır. katılımın zemin cinsine göre arabalar 1 (asfalt) veya 2 (toprak) dakika aralıklarla küçük kapı numarasından büyüğe doğru parkura çıkarlar. katılım sonunda bütün özel etap zamanları toplanır ve toplam süre elde edilir. Toplam süresi en küçük olan ekip katılımın galibidir.

Kontrol noktaları veya zaman kontrol noktaları (ZK):

katılımmacıların kapı numaralarına göre organizasyon tarafından verilmiş olan ideal süre, start saati gibi bilgileri de değerlendirerek belirlenen bir noktada tam zamanında olup olmadıklarını kontrol eden masalar ve hakemlerin bulunduğu bölgelerdir.

Erken cezası:

Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha erken girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası (genellikle erken girilen her dakika için toplam süreye 1 dakika eklenir).

Geç cezası:

Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha geç girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası (genellikle geç girilen her dakika için toplam süreye 10 saniye eklenir).

Best time:

Tüm katılımmacıların dereceleri arasında bir özel etabın geçildiği en kısa süredir.

Grup N:

Bir arabanın fabrikadan çıktığı haline çoğu zaman sadece güvenliği arttırıcı bir kaç önlem ve tadilat yapılarak hazırlanmış arabaların katılımtığı kategoridir.

Grup A:

Güvenlik önlem ve tadilatlarına ek olarak sürat ve dayanıklılığı arttırmaya yönelik değişiklikler yapılmış arabaların katılımtığı kategoridir. Bu değişiklikler sınırsız değildir ve arabayı üreten fabrikanın oluşturduğu homologasyon fişine sadık kalınarak yapılmak zorundadır.

Homologasyon Fişi:

Bir araba üreticisinin ürettiği bir modelin uluslararası otomobil sporları federasyonu (FIA) tarafından tanınan ve teknik kontrollere esas olan motor, yürür aksam, şanzıman, kasa vs.. bütün özelliklerinin hassasiyetle bildirildiği bir katalogdur. Uluslararası katılımlara sadece homologasyon fişi bulunan ve homologasyon tarihi geçmemiş arabalar katılabilir.

Teknik kontrol:

katılım öncesinde katılıma katılacak otomobillerin güvenlik ve tadilat açısından kurallara uygunluğunun denetlendiği bir işlemdir. Bütün araçlar tek tek incelenir ve katılımabilmeleri için onay verilir veya geri çevrilir.

Pilot, Ko-pilot (Ekip):

Bir ralli otomobilini iki kişilik bir ekip kullanır. Bunlar pilot ve ko-pilottur. katılım öncesi antrenmanlar esnasında özel etaplar hakkında çıkartılan yol notları katılım esnasında ko-pilot tarafından pilota okunur ve daha güvenli ve hızlı gitmesi sağlanır. Bu yol notları etap içindeki virajların sertliğini, uzunluğunu, zemin durumunu, derin çukurları, tümsekleri, hendekleri, düzlükleri vs. içermektedir.

Güvenlik:

Rallide katılımacak ekipler öncelikle yanmaz bir tulum ve kask giymektedirler. Bir eldiven gibi vücudu saran sağlam ve hafif katılım koltuklarına en az 4 bazen 6 noktalı emniyet kemerleriyle bağlanmışlardır.
Araçların içerisinde olası bir kazada çıkabilecek yangınlara karşı yeterli miktarda manuel ve otomatik yangın söndürücüleri bulunmaktadır. Söndürücü maddeler yangın esnasında hortumlarla aracın her yerine dağıtılmaktadır.
Ayrıca çelik borulardan yapılmış bir güvenlik kafesi (roll cage) bir kaza esnasında aracın ezilmesini engelleyerek içindekileri korumaktadır.
Ön cam mikalı (patlamaz) cins olmak zorundadır. Aracın elektrik, yakıt ve fren donanımı sağlamlaştırılmıştır. Aracın altında motor ve şanzımanı çarpmalardan koruyan bir alt kaplama mevcuttur.

"HOMOLOGASYON" kelimesinin anlamı nedir?

Homologasyon kelimesi aslında “resmi onay” anlamına gelmektedir. Eğer biraz açmak gerekirse, araçların içinde kullanılan her tür ekipmanın, FIA standartlarında olması ve onaylanmış olması, yani “homologe edilmiş” olması gerekmektedir.

Her Aracın kategorisine göre homologasyon kriterleri değişmektedir. Bu kriterlerin dışına çıkmak yasaktır. katılımtan ihraç nedenidir...

 
Otomobilimin Homologasyon Fişini nasıl temin ederim?

Öncelikle, rallilere katılabilmeniz için katılım otomobilinize ait bir homologasyon fişi gerekmektedir.

Bu fiş, katılımacağınız kategoriye göre, aracınızın sahip olması gereken özellikleri gösterir. Aracınız, Homologasyon Fişindeki özelliklere sahip olmalıdır. Bu kriterlerin dışına çıkmak yasaktır.

katılımların teknik kontrollerinde denetleme yapılır, eğer bir eksik veya fazla görülürse düzeltmeniz istenir... Homologe olmayan uygulamalarla katılıma girmeniz mümkün olmayabilir. Gözden kaçsa bile, itiraz gelmesi durumunda katılımtan ihraç nedenidir.

Homologasyon fişini TOMSFED'den temin etmeniz mümkündür. Bunun için, TOMSFED Web Sitesinde yer alan Homologasyon Talep Formunu doldurup, 100 YTL (2005 Sezonu için) ödeme yapmanız gerekmektedir.

Eğer Talep ettiğiniz fiş TOMSFED'in arşivinde bulunmuyorsa, FIA'dan temin etmeleri gerekmekte ve ücreti daha yüksek olmaktadır. Detaylı bilgi için TOMSFED yetkilileri ile görüşebilirsiniz...

Her isteyen Pilot veya Co-pilot olabilir mi?

Her isteyen tabiiki Pilot veya Co-Pilot olabilir. Ancak ilk aşılması gereken konu bütçe meselesidir.

Eğer bütçe problemleri aşılmışsa, sırada yetenek ve motivasyon engeli ortaya çıkmaktadır. Bundan sonrası eğitim, antrenman ve tecrübe ile oluşmaktadır.

Co-pilotluk ise, düşünülenin aksine çok kolay bir iş değildir. Herkes tarafından doğru bir şekilde yapılamayabilir. Co-pilotluk çok zevkli ancak zevkli olduğu kadar da zor bir uğraştır. Co-pilot olmak isteyen bir kişinin en başta bu işi gerçekten sevmesi gereklidir.

İyi bir co-pilot olabilmek için soğukkanlı ve dikkatli olmak gerekir. Yüksek tempoda giden bir otomobilde, bir yandan yol notlarını okuyup, diğer bir yandan da göz ucuyla yolu takip etmek oldukça zordur. Co-pilotun starttan finiş'e kadar soğukkanlılığı elden bırakmaması ve işine çok iyi konsantre olması gerekir. Unutmamak gerekir ki bir anlik panik ve hata rallinin sonu anlamına gelebilir...

Co-pilot, Pilotun düşünce tarzını çok iyi bilmeli ve araç içerisinde bu ikili bir bütün olarak hareket edebilmelidir. Co-Pilot, Pilotun beyni ve aynı zamanda hafızasıdır. Sanılanın aksine, co-pilot'un sorumluluğu oldukça ağırdır...


katılımmak için ne tür evraklar gerekiyor?

Öncelikle, ilinizin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünden Pilot ve Co-pilot için sporcu lisansı çıkartılması gerekmektedir. Bunun için gerekli evraklar (Örnek: 2005 sezonu):

- 3 ad. Fotoğraf
- Lisans Başvuru formu
- Sağlık Raporu

Bu lisans çıkrtıldıktan sonra, Pilot ve Co-pilot için TOMSFED’den sürücü lisansı, bir de katılımmacı adına (Genelde Pilot adına çıkartılıyor) katılımmacı lisansı çıkartılması gerekmektedir. Yani, toplamda: 2 sürücü + 1 katılımmacı lisansı olacaktır. Bunun için Gerekli belgeler:

- 4 ad. Fotoğraf
- GSGM Lisansı
- Ödeme Dekontu
- Lisans Kayıt Formu

Lisanslar 1 senelik çıkartılmaktadır. Her sene başında GSGM ce TOMSFED lisanslarının yenilenmesi gerekmektedir.

Güncel Lisans ücretlerini öğrenmek için TOMSFED ile temas kurmanızı öneririz...

katılım otomobili ile trafiğe çıkabilir miyim?

Öncelikle, eğer otomobilin ruhsatına "katılım Otomobili" ibaresi yazılmışsa, tüm engellerin üstesinden gelinmiş olur.

Takılan Roll-cage ve sökülen koltuklar nedeniyle otomobil imalatçı veya ithalatçı tarafından beyan edilen teknik özelliklerden değişime uğramış duruma gelmektedir. Bunun için bir makine mühendisinin vereceği onaylı proje ile ruhsat kaydı yaptırılabilir.

Bunun dışında, bir ralli aracının egzost gürültü seviyesi T.C. Kanunlarının izin verdiği düzeyin (103 dB) altındadır.

Kanunda tanınan sınır ise 105 desibeldir. Bu nedenle egzoz gürültüsü bir engel teşkil etmeyecektir... Rallide, katılım öncesindeki teknik kontrolde, ölçümden geçebilmek için tanınan bu sınırın (103 dB) aşılmaması gerekmektedir.

Rallide, Gruplar ve Sınıflar nasıl belirlenmektedir?

Rallide sınıflar, motorların hacmine göre belirlenmektedir.

FIA'nın J ekine göre daha pek çok sınıf vardır,  ancak rallilerde bazı sınıflar birleştirilerek kullanılmaktadır:

Grup N

Sınıf 1: 1400cc'ye kadar
Sınıf 2: 1400-1600cc arası
Sınıf 3: 1600-2000cc arası
Sınıf 4: 2000cc ve üzeri

Grup A

Sınıf 5: 1400cc'ye kadar
Sınıf 6: 1400-1600cc arası
Sınıf 7: 1600-2000cc arası
Sınıf 8: 2000cc ve üzeri

Birkaç örnek vermek gerekirse:

Fiat Palio: N2 veya A6
Opel Astra: N3 veya A7
Subaru Impreza: N4 veya A8
 
Turbolu araçlarda, eşdeğer hacmin hesaplanması için orjinal hacminin 1.7 katsayısıyla çarpılması ile elde edilen değer kullanılır.


Bir Ralli Otomobili Nasıl Hazırlanır?

Bir rallide başarılı olabilmenin temel şartı kesinlikle hızlı bir arabaya sahip olmak değildir. Öncelik sağlamlık ve güvenilirliktedir. Daha sonra sağlamlık süratle birleştirilirse başarı beklenebilir. Ayrıca güvenlik önlemleri katılım ekibinin hayatını riske atmayacak ciddiyette alınmış olmalıdır.

katılım arabası hazırlanması konusuna kaba bir giriş yapılacak olursa; temel başlangıç adımı süspansiyon ve kasa takviyesi olmalıdır. Süspansiyonda kullanılan yay ve amortisörler daha dayanıklı ve sert olan sportif modellerle değiştirildikten sonra punto kaynağı ile yapılmış kasanın argon kaynağı ile yeniden dikilmesi gelir. Bu esnada gerekli yerlere ikinci bir kat saç kaynatmak gerekebilir.

Daha sonra uygun nitelikte dikişsiz çelik çekme borulardan bir roll-cage üretilir ve otomobile kaynak veya cıvatalarla monte edilir. Sırada koltuk ve emniyet kemerleri var. bunlar da uluslararası otomobil federasyonu tarafından onaylanmış markalardan biri seçilerek yerlerine konur.

Alt kaplama uydurulur ve ancak bundan sonra motor performansı üzerinde düşünmek mümkündür. Ancak motorun güçlendirildiği oranda frenlerin de güçlendirilmesi gerektiği unutulmamalıdır. Zaten Gr. N bir arabada motor ve frenler ile oynanması yasaktır. Ancak düşük dirençli hava filtreleri, emme portlarının parlatılması, blueprinting, yanmaz fren balataları, kaynamaz fren hidrolikleri (dot 5,6) gibi eleman ve malzemeler kullanılarak performansı bir miktar arttırmak mümkündür..