Gönderen Konu: FIA 2008 Planlarının Ayrıntıları  (Okunma sayısı 927 defa)

memopad

  • Ziyaretçi
FIA 2008 Planlarının Ayrıntıları
« : Aralık 23, 2005, 08:33:57 ÖÖ »
Formula 1 radikal biçimde değişiyor

FIA'nın dün açıklanan, 2008 sezonundan itibaren uygulanmasını düşündüğü ve ana hatlarıyla Formula 1'in çok daha az masraflı, ekonomik ve her bütçeden takımın mali gücünün yeteceği bir spor haline getirilmesi şeklinde sunulan planlarının ayrıntıları belirlendi.

FIA Planının Formula 1'e getirecekleri:

Formula 1 otomobillerine çok radikal bir makyajı zorunlu kılan 2008 kurallarına ilişkin planların hazırlığına FIA 2005 yılı başlarında girişti. Bu operasyona Formula 1'in içinde bulunan hemen herkes dahil edildi, hatta FIA resmi İnternet sitesinde bir izleyici anketine bile başvuruldu. İşte bu prosesin sonucu olarak ve yine kural gereği FIA'nın 31 Aralık 2005'ten önce yayınlamak zorunda olduğu pakette özetle aşağıdaki radikal değişiklikler bulunuyor. 2008 planlarını daha da ayrıntılı olarak, PDF dosyası halinde www.fia.org adresinden de indirebilirsiniz.

* Bir sezon içinde bir takıma avantaj sağlayan, izleyen sezonda tüm diğer takımlar tarafından kullanılan yüksek masraflı yeni teknolojiler, ilk sezonun sonunda yasaklanacaktır - Madde: 2.5. (Gerekçesi: Masrafların kısılması. Bu bir takımın yeni teknolojiyi bulup getirmesiyle sadece kendisine yarar sağlıyor ve Formula 1 genelinde hiç fayda sağlamıyor, diğer takımlar da aynı teknoloji için çok fazla harcama yapmak zorunda kalıyor.)

* Arka kanat ortadan kesik olacaktır - CDG. (Gerekçesi: Araştırmalara göre bu sistem, arkadan izleyen otomobil için bir boşluk yaratıyor ve hem bu aracın daha iyi performans göstermesini, hem de geçişleri kolaylaştırıyor.)

* Downforce'un azaltılması amacıyla şasi ve gövdede, 2006 seviyeleri gözönüne alınarak, viraj hızlarının azaltılmasını sağlayacak radikal değişiklikler yapılacaktır - Madde: 3. (Gerekçe: Güvenlik.)

* Trafikte otomobilin daha iyi davranmasını sağlayacak şasi ve gövde değişiklikleri uygulanacaktır - Madde: 3. (Gerekçe: Geçişleri kolaylaştırmak.)

* Aerodinamik araştırma ve geliştirmede olası "ilgi çekici" alanlar kısıtlanacaktır - Madde: 3. (Gerekçe: Masrafların azaltılması.)

* Otomobilin minimum ağırlığı 605 kg'dan 550 kg'a düşürülecektir - Madde: 4. (Gerekçe: Çok pahalı olan 55 kg'lık yüksek yoğunluktaki balastı ortadan kaldırarak, özellikle lojistik ve diğer alanlarda masrafların azaltılması. Ek ağırlık olamadan otomobillerin daha güvenli olması.)

* Motor devirleri 19.000 RPM ile sınırlı olacak, ancak katılıman takımlarla görüşülerek en fazla 20.000 RPM'e kadar yükseltilebilecek - Madde: 5.1.3. (Gerekçe: Masrafların azaltılması ve motor araştırmalarının karayolları ile bağlantılı teknolojilere yönlendirilmesi.)

* Formula 1'de bundan böyle motor ve vites kutusu için standart bir kontrol ünitesi kullanılacaktır - Madde: 8.2. (Gerekçesi: Masrafların azaltılması, çekiş kontrol gibi pilot yardımcı gerekçelerinin kaldırılması ve FIA'nın motorlarla test mesafelerini kolaylıkla kontrol edebilmesinin sağlanması.)

* Vites oranları (ratio) minimum 12mm kalınlığında olacaktır - Madde: 9.3.3. (Gerekçe: Masrafların kısılması.)

* Lastik hava basınçları, otomobil hareket halindeyken pilot tarafından ayarlanabilecektir - Madde: 12.5. (Gerekçesi: Güvenlik. Özellikle Güvenlik Otomobili pistteyken.)

* Maksimum tekerlek çapı 640mm'den 710mm'ye çıkartılacak, önlerde maksimum en 365mm, arkalarda ise 469mm olacaktır - Madde: 12.4. (Gerekçesi: Mekanik tutunmanın arttırılması, böylece aerodinamik downforce'un azaltılmasıyla geçişlerin kolaylaştırılması.)

* Otomobilin yapımında sadece izin verilen malzemeler kullanılacaktır - Madde: 15.1. (Gerekçe: Masrafların kısılması.)

* Kullanılan yakıtların en az yüzde 5.75'i (m/m) biyolojik kaynaklardan sağlanacaktır - Madde: 19.4.5. (Gerekçe: Karayollarında kullanılan araçların yakıtlarının geliştirilmesine katkı sağlanması.)

* 2009 yılından itibaren her takım, sezon başından itibaren sadece iki farklı şasi/gövde kullanabilecektir - Madde: 3.15. (Gerekçe: Masrafların kısılması.)

FIA olarak, 2009'dan itibaren enerji depolama ve geri alma (Hibrid sistemler) sistemlerine Formula 1'de izin verilmesi planlanmaktadır. Ancak bunun gerçekleştirilmesinde, katılıman takımlara zorluk çıkartıcı ve genelde masrafları arttırıcı yollara başvurulmaması gerekmektedir. 2008 Teknik Kurallarına ek olarak, 2008 Sportif Kurallarında da değişiklikler öngörülmektedir. Her iki konu da 22 Mart 2006'da yapılacak Dünya Motor Sporları Konseyi toplantısına sunulacaktır. Söz konusu Sportif Kurallar şu başlıklar altında toplanmıştır:

* 2008'den itibaren "Tek Lastik Sağlayıcısı",
* 3 katılım için Tek Motor,
* 4 katılım için kullanılacak Tek transmisyon,
* Erken motor veya vites kutusu değişikliklerinde ağırlık cezası,
* Testlerin kısıtlanması,
* Bir GP'de her takıma en fazla 2 otomobil.

Yeni Concorde Anlaşmasında, takımların komponent ve komple şasi satmalarını engelleyen madde yenilenmeyecektir. Bu alanda tamamen serbest bir pazarın oluşması sağlanacaktır.


-----------------------------------------------------------------------------------
 Bu kadar fazla değişiklikliğe ayak uydurmak da kolay olmasa gerek. zırt pırt kural değişikliği oluyo valla. pistte, katılımlarda heyecan kalmayınca millet sıkılmasın, heyecan olsun diye devamlı kural değişikliğine gidiyorlar herhalde.  :-D



HONDA

  • Ziyaretçi
FIA 2008 Planlarının Ayrıntıları
« Yanıtla #1 : Aralık 23, 2005, 08:50:39 ÖÖ »
Güzel olacak.
Reakbet Artacak.
Tekel bitti artık bakalım heyecanlı bir sezon bizi bekliyor.