Gönderen Konu: Formula 1'in Merak Edilenleri  (Okunma sayısı 1397 defa)

Daniel Gabriel

  • Ziyaretçi
Formula 1'in Merak Edilenleri
« : Kasım 13, 2005, 12:01:24 ÖS »
Kısa ömürlü ve pahalı
Bir motorun toplanması (Parçalar ve montaj, araştırma geliştirme masrafları hariç) 250 bin İsviçre Frank’ı tutuyor. Bazen pistin özelliklerine göre motorda yapılan eklemeler ve değişikliklerin fiyatı da 60-100 000 Frank kadar tutabiliyor.

Otomobile yerleştirilen motorun yalnızca 500 km kullanıldıktan sonra yenilendiği de unutulmamalı. katılım takımının mali gücüne göre bir motor en az 2 en fazla 5-6 kere kullanılabiliyor. Bu kullanım sayısından sonra motor bloğu, pistonlar, ve krank mili “yorgun” olarak değerlendirilerek çöpe gidiyor. Başka bir değişle maddi sorunu olmayan bir katılım takımında 1000 kilometre yapmış bir motor ömrünü tamamlamış oluyor. Motorun katettiği 1000 kilometre yaklaşık 5 saatte tamamlanıyor.

Mercedes ve Ferrari’de motorlar 1 katılım kullanıldıktan sonra görevlerini tamamlamış oluyorlar. Eldeki motorlar daha sonra yalnızca test sürüşlerinde ve deneyler için kullanılıyor.

Pilot mahalli
FIA’nın yayınladığı teknik kurallara göre pilot mahallini ve yakıt tanklarını kapsayan monocoques (Monokok gövde) 200 000 Frank’a mal oluyor. Bir katılım takımı bir sezonda kaza oranına bağlı olarak 5-8 tane kullanmak zorunda kalıyor.

Mücevherler
Mercedes’in yada Ferrari’nin kullandığı türden fonksiyon düğmelerine sahip bir bir direksiyon simidi kendisine bağlı elektronik aksam hariç 15 000-20 000 Frank dolayında bir fiyata sahip. Hatta bir söylentiye göre Ferrari’de kullanılan direksiyon simidinin fiyatının 45 000 Frank’a kadar çıktığı belirtiliyor. Mücevher fiyatına mal olan bir başka parça da frenler. Bunda şaşılacak bir şey yok aslında. Yüksek hızda giderken yapılan her frende disk frenler otomobilin hareket enerjisini ısı enerjisine dönüştürüyor. Bunun sonucunda da her katılımta akkor haline gelen fren disklerini görebiliyoruz. Birim zaman başına enerji, eşittir güç: Bu formül sayesinde bir fren sisteminin performansını da hesaplayabiliriz.

Örnek:
300 km/s hızla giden bir otomobilin hızını frenle 200 km/s’ye düşürelim, ve bunu da 3 saniyede gerçekleştirelim; bu 9.23 m/s2’ye eşdeğer bir negatif ivmedir. Fren sırasında 208 metrelik bir yol katedildiyse ve negatif ivme sabit kaldıysa fren sisteminin performansı 434 kW’a (590 PS) eşittir. Fren sistemlerinin savaşmak zorunda oldukları gücün büyüklüğü karşısında ne kadar çabuk yıprandıklarını anlamak kolaylaşıyor.

Grand Prix başına 5 takım disk ve balata değişimi günümüz katılımlarında abartılı bir rakam değil. Bir takım fren diski ve balatası yaklaşık 10 000 Frank fiyata sahip.

Kilometrede kaç para yakar bunlar?
katılım takımlarında çalışan ve dersini iyi öğrenmiş birinin hesaplarına göre bir Formula 1 aracının kilometrede kaç para yaktığını hesaplamasından sonra ortaya çıkan rakam 4000 dolar olmuş.

Gelirler
Bir formula bir takımının gelirleri sponsorluk yapan firmaların sağladığı ücretsiz malzemelerden (Motor, yağ, lastik ve yedek parçalar) antraman ve katılım sonunda ödenen primlerden ve pist sahiplerinin ödediği paralardan oluşuyor. Bu gelirlerin yanında reklam gelirleri ve televizyon yayın hakları da büyük pay sahibi.

Maliyetler
Sezon içinde heyecanla izlediğimiz katılımlardaki F1 otomobillerinin maliyetlerini hiç merak ettiniz mi? En ufak bir pilot hatasında hasar gören otomobilin parçaları kaç paraya mal oluyor?

1- Ön spoyler: 10 000 Euro
2- Burun 40 000 Euro
3- Ön takım 10 000 Euro
4- Direksiyon simidi 5000 Euro
5- Monocoque sürücü mahalli 150 000 Euro
6- 4 adet lastik ve jant 15 000 Euro
7- Yakıt tankı 10 000 Euro
8- Elektronik aksam 80 000 Euro
9- Motor 250 000 Euro
10- Motor dış kapağı 10 000 Euro
11- Arka takım ve süspansiyon sistemi 30 000 Euro
12- Arka spoyler 20 000 Euro

Bayraklar ve Anlamları
Siyah beyaz damalı bayrak: katılım bitti.

Kırmızı-sarı çizgili bayrak: Bu bölgede pist kaygan.
Sarı bayrak: Dikkat tehlike! Dikkatli kullan ve sollama yasağı.
Siyah-beyaz bayrak: Centilmenliğe sığmayan hareket nedeniyle uyarı.
Siyah bayrak (Artı numara): Diskalifiye, Pilot hemen pite yönelmek zorunda.
Turuncu Daireli siyah bayrak: Otomobilde sorun var, pit'e gir!
Mavi bayrak: Daha hızlı olan otomobile yol ver!
Kırmızı Bayrak: katılım durduruldu. Yavaş sür ve sollama yapma.
Yeşil Bayrak: katılım serbest.
Beyaz Bayrak: Pistte yavaş giden bir araç var.



Srkn®

  • Ziyaretçi
Formula 1'in Merak Edilenleri
« Yanıtla #1 : Kasım 15, 2005, 01:43:26 ÖS »
bilgileri bizimle paylaştığın için teşekkürler daniel :-)