Gönderen Konu: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri  (Okunma sayısı 5463 defa)

hunace

  • İleti: 583
yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« : Ekim 19, 2009, 01:29:56 ÖS »
Selamlar.
Beygir gücü, aracin belli bir devirdeki gücüdür. Tork ise beygir gücünün bir türevidir ve devir değişkenini de içerir. motorun devri artarkan gücü de artiyor.. Ama her zaman ayni oranda artmazlar. Devir artarken motor gücü cok daha fazla artabilir, ayni oranda artabilir, daha düşük oranda artabilir. Beygir gücünün en yüksek oranli arttiği an, tork en yüksek değerini almiştir.

Yani aracin hizlanmasini nihai olarak etkileyen değişken beygir gücü değil torktur. Bu durumda aracini sürekli en yüksek tork sevilerinde tutarak hizlandirabilen bir kişi, aracin gerçek hakkini ancak o zaman verebilir diyebiliriz. Cok yüksek devir ve düşük tork sevilerinde boş yere devir çevirip motoru zorlayip, çok yakit yakip olduğunuz yerde saymak yerine en uygun zamanda bir üst vitese geçip, torku daha üst seviyeye getirip iyi bir şekilde hizlanilabilir.

Herkesin bildiği bu bilgiler doğrultusunda civic VTec2 nin en iyi nasil hizlanabileceğine bakalim... dyno verileri ve vites oranlariyla bunu gayet tabi görebiliriz. burada kullanilan dyno verileri üzerinde hic oynama yapilmamis ve 195/60/15 lastikli bir vtec2 nin oldugu için, bu bilgiler sadece böyle bir arac icin gecerlidir. dyno değerleri rototest.com adresinden alinmistir ve tork birimi Nm dir. vites oranlarini ise çok aramama rağmen bulamadiğim için atladim arabama ve kendim ölçtüm.

aşağıdaki tabloda hangi viteste hangi devirleride hangi hızı yapabildiğimizi ve o hizda hangi tork seviyesinde olduğumuzu görmekteyiz.



tabloda görüldüğü gibi

1.vitesden ---> 2. vitese 5411 rpm
2.vitesden ---> 3. vitese 5300 rpm
3.vitesden ---> 4. vitese 5100 rpm
4.vitesden ---> 5. vitese 4900 rpm

devirlerinde geçilirek en iyi hizlanma elde edilebilir.
bunu şu şekilde anlamaktayiz.

renkli kisimlar vites geçişlerini belirtmektedir. Ve bir üst vitesteki hız seviyesi geçtiğimiz vitesin hızı ile aynı olmalidir. Ve öyle bir devir seviyesi seçmeliyizki aynı hızlarda kullanilan vitesin bir üst vitesin hızları ve tork değerleri eşit olsun. Yani bu seviyeyi aştığımızda, araç hizlaniyor ama bir üst vitesdeki kadar iyi değil, çünkü tablo dan görüldüğü üzere bir üst vitesin tork seviyesi daha iyi yerlerde. Bu seviyenin altinda da vites değiştirmemeliyiz çünkü eşit hızlarda bir üst seviyedeki vitesin torku daha düşük seviyede olmuş oluyor. :dama

bilgiler teorik gibi görünsede kesinlikle uygulama ile birebirdir, çünkü dyno değerleri motor üzerindeki değerler değil, teker üzerindeki değerlerdir. Bu bigilere ulaştiktan sonra tekrar çiktim yola ve belirlemiş olduğum devirlerde vites geçişlerini yaptim. Süre olarak ölçmedim ama, burda bulmuş olunan değerleri geçtiğimde gerçekten motorun boşa devir yaptiğini farkettim. çünkü gösterilen devirlerde vites yükseltildiğinde ivmelenmeyi hissediyorsunuz.

Ayni şekilde herhangi bir aracin dyno değerleri ve vites oranlari bilgileri olduktan sonra bu şekilde değerler bulunabilir.

Bütün hondacilara ve drag severlerin bilgisine...
Keyifli forumlar...

not: konuyu ilk olarak teknik bilgiler alt forumunda açmiştim. ama ilk sayfa tamamen rezerve olmuş galiba ki benim konu arkalardaki tozlu raflarda yerini almiş. bu yüzden konuyu buraya taşiyorum. admin arkadaşlar "teknik bilgiler" bölümünden konuyu kaldirabilirler. yada onu buraya taşisinlar bunu kaldirsinlar :)



hunace

  • İleti: 583
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #1 : Ekim 19, 2009, 01:46:49 ÖS »
uygulama olarak aynen burda yazdiklarim gibi denedim. fakat bir üst vitese çıktığımızda motor devri burda gösterdiğimiz değerlerden çok daha yukarda kaliyor. çünkü motor devrini bulmadan çoktan gaz pedalini köklemiş oluyoruz. yani üst vitese daha da düşük devirde geçilmesi gerekiyor. alişilmişin cok dişinda görünsede bu şekilde en iyisi oluyor. yeni bulduğum değerleri de paylaşcam.

mali

  • İleti: 8034
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #2 : Ekim 19, 2009, 01:50:46 ÖS »
emeğine sağlık arkadaşım çok faydalı bir paylaşım olmuş

adrenaliinn

  • İleti: 890
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #3 : Ekim 19, 2009, 10:01:28 ÖS »
güzel paylaşım teşekkürler

yalçınn

  • İleti: 3390
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #4 : Ekim 19, 2009, 10:02:47 ÖS »
elinize sağlık güzell olmuş...

jackal6961

  • ambassador
  • İleti: 256
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #5 : Kasım 30, 2009, 11:23:00 ÖÖ »
arkadaşlar vtec2 motorun maksimum tork değeri 4300 rpm de 152 nm değil miydi? Bu test değerlerinde yanlışlık var ya da ben yanlış biliyorum?????????????

aviator35

  • İleti: 617
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #6 : Kasım 30, 2009, 04:54:23 ÖS »
bence bu çok bilimsel hazine gibi bir paylaşım. ben hep bu konuya kafa yoran birisi olarak bu işi hesaba kitaba dökmüş birisiyle bilgi haznemi büyütmek isterim. şimdi hunace kardeş, benim anladığım kadarıyla, ben şimdi roll'a başladığımda 2 vites 50 kmde başladım örneğin, yani vites atmak için red line görmem saçma oluyor bu tablolara göre. ancak benim bu konuda fikrim, orada kaybedilen yani boşa çevrilen devir, bir sonraki vitese daha üst devirden başlamanın yolunu açmış olmuyor mu? bu konuda kafamda soru işareti oluştu, eğer aydınlatabilirsen sevinirim.

Time-R

  • Ziyaretçi
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #7 : Aralık 01, 2009, 08:56:15 ÖÖ »
rollculer kacirmasin guzel bilgi tam destek icin sagol

ridvan73

  • Ziyaretçi
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #8 : Aralık 01, 2009, 07:34:33 ÖS »
Tork=döndürme momenti. Yani vites büyüttükçe azalan bir değer. Yani tablodaki değerler yanlış.
Benden tavsiye, iyi hızlanmak istiyorsan devir kesiciye kadar devir çevir.
İstersen kronometreyle ölç buraya yaz.

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #9 : Aralık 01, 2009, 07:39:41 ÖS »
Emeğine sağlık.Çok teşekkürler

caner2

  • İleti: 622
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #10 : Aralık 01, 2009, 07:46:45 ÖS »
güzel paylaşım ama benımde kafamı karıştırdı biraz....:S

aviator35

  • İleti: 617
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #11 : Aralık 01, 2009, 08:15:22 ÖS »
bu konuda açıklık getirebilecek var mı? benim kafam çok karıştı:)

AL-BAYRAK

  • İleti: 3322
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #12 : Aralık 01, 2009, 09:58:00 ÖS »
güzel paylaşım doğrusu

dede9009

  • İleti: 73
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #13 : Aralık 08, 2009, 04:04:24 ÖS »
Paylaşım için teşekkürler..

dede9009

  • İleti: 73
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #14 : Aralık 08, 2009, 04:05:06 ÖS »
Peki otomatik vites araçlarda bu oranlama nasıl oluyor.??

hunace

  • İleti: 583
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #15 : Aralık 09, 2009, 05:06:01 ÖS »
herkese selamlar arkadaslar.
ben mühendis değilim sadece mekanik işlere ve hondaya olan merakimdan dolayi böyle bir hesaplama yapmaya çalistim. ama hesaplarken biseyi goz onunde bulundurmamisim. Krank mili üzerindeki tork değerleri gibi düşündüm, oysa teker üzerindeki torkdan bahsediyoruz ve ayni devirlerde farkli viteslerde tork değerleri vites oranlarina göre değişir. Ridvan arkadasimiza bu hatirlatma icin tesekkur ediyorum.  Tork değerleri aldiğim adreste bütün vitesler icin tork değerleri yok ama ben bu değerleri baz alarak diğer viteslere vites oranina göre uyguladim. tork değerleri websitesinde 6200 devire kadar olduğu için daha yüksek devirlerdeki tork değerlerini tork eğrisinin trendine göre tahmin etmeye çaliştim.  hatam varsa mühendis arkadaslar düzeltsinler. yeni cikan değerlerle en basta anlattiğim gibi optimum değerlerle bakmaya calistim.


vites geçişlerinde bir üst vitese geçtiğimizde devir yerini bulmadan araç hala hizlandiği için böyle değerler oluyor. Mesela 1.viteste 6500 devirde vites atinca 2.vitesde ancak 4500 devire kadar iniyor.
3.vitesde ve 4. vitesde böyle deneme yapamadiğim için o değerleri hesaplayamadim ama tahminimce bu o değerler de 6300 civari olacaktir. 

1.vitesden ---> 2. vitese 6500 rpm
2.vitesden ---> 3. vitese 6400 rpm


yani honda 6300 de redline çiziyorsa ve 6600 de devirde kesici giriyorsa var bir bildiği.

ilk mesajımdaki yanlış yönlendirme için kusura bakmayin, şimdi doğru yolu bulduğumuzu düşünüyorum.

civelek

  • İleti: 275
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #16 : Aralık 09, 2009, 06:48:13 ÖS »
emeğine sağlık gerçekten çok faydalı bi paylaşım oldu.

aviator35

  • İleti: 617
Ynt: yüksek tork ve EN İYİ HIZLANMA verileri
« Yanıtla #17 : Aralık 10, 2009, 01:43:44 ÖÖ »
bence de bu daha mantıklı oldu, tabi çıkıp denemekte lazım bunları, emeğin için çok teşekkürler.