Sonradan yapılan turbo güvenilir midir?
En az stock motor kadar güvenilir olabilir. İhtiyacınız olan tek şey iyi ayarlar.
Arabam için doğru setup nedir?
Bu soru çok geniş kapsamlı. Tamamiyle arabanızla ne yapacağınıza bağlı. Günlük kullanım? Drag? AutoX? Her birinin kendine has ihtiyaçları vardır. Hangi turboyu seçeceksiniz? Piyasada yüzlercesi var. Hepsi bizim ufak hacimli D'lerimize ya da B'lerimize göre olamayabilir. Tavsiyem araştırma yapın. İnsanların dyno sonuçlarına bakın, nerde güç ürettiklerini inceleyin. Sonra mesajlaşıp setuptan memnun olup olmadıklarını öğrenin.
Stock arabamı turbolamak için nelere ihtiyacım var?
Arabalarda kullanmak üzere parça alırken milyonlarca alternatif var, Ama bu konuda iki ana yolumuz var:
1) Turbo Kit- Bu kitler, aracınızı turbolamak için gerekli tüm parçaları barındırır.
Artılar: Tüm ihtiyacınız kitin içindedir, çok az sıkıntı yaşarsınız.
Eksiler: Parçalar çoğunlukla beklendiği kadar iyi oturmaz. Paranıza göre alacağınız performans tatmin etmeyebilir.
2) Özel Yapım- Kitlerde gelen parçaları tek tek kendiniz alırsınız.
Artılar: Verdiğiniz paranın karşılığını en iyi şekilde alırsınız.
Eksiler: Parçaları bir araya getirmek için çok çaba gerekir ve gerekli şeyleri unutma riskiniz artar.
Özel yapım bi setup yapacaksanız, gereken parçaların listesi:
Mutlaka Gerekliler:
Turbocharger
Turbo manifoldu
Yağ besleme ve Geri dönüş Hortumları
Downpipe
Wastegate (eğer turboda dahili wastegate yoksa gerekli)
Bir tür yakıt kontrol sistemi
Borular, hortumlar, vs.
Olsa İyi Olur:
Basınç göstergesi
EGT göstergesi (Egzoz gazı sıcaklığı)
Intercooler
Şimdi gerekli dediğimiz parçaları kabaca açıklayalım.
Turbocharger- Seçilebilecek tonlarca turbocharger vardır. Daha çok ufak motorlarımız olduğu için devasa turboları çevirecek kabiliyetimiz yok.
Turbolardan bahsederken bilmeniz gereken bikaç terime göz atalım.
Turbo lag- Bu, gaza bastığınız anla turbonun dolup güç üretmeye başlaması arasında geçen zamandır. Genel bir kural olarak, küçük turbo = az lag, büyük turbo = çok lag.
Turbo Manifoldu- Piyasada bir çok tipi vardır. Ama bu kadar fazla dizayn arasından hangisini seçmeliyiz? Bunun amacınızın ne olduğuğla da bağlantısı var. Log tipi olanlar, turboyu çabuk doldurur, ama yüksek güç üretmekte kısıtlıdırlar. Tubular tip olanlar, biraz geç doldursa da yüksek devirlerde çok daha rahat nefes alırlar. Ayrıca manifoldunuzu seçerken göz önünde bulundurmanız gereken diğer bir ayrıntı ise klimanızı ve hidrolik direksiyonunuzu hala isteyip istememeniz. Bazı manifoldlar bunları barındıracak yer bırakmayabilir. Genellikle Log tipi manifoldlar bu ikiliye gereken yeri işgal etmemektedir.
Down pipe- Bu boru turbonun sicak tarafından çıkar, genellikle kartere kadar (ya da bazen biraz daha fazla) uzar. Downpipe boyu için iyi bir genel kural: daha büyük=daha iyi. Turbolar, çok fazla backpressure yaratır, bu yüzden gazları mümkün olduğunca çabuk dışarı atmak gerekir. İŞte bu yüzden yüksek güç üreten turbolu otomobillerin çoğunda komple egzoz sistemi yerine açık bi downpipe görürürz. Eğer komple egzoz da uygulayacaksanız aynı kural geçerli: daha büyük=daha iyi. Araştırmamda gördüğüm kadrıyla 2,5" egzoz, 300hp nin altındaki arabalar için yeterli. Ama büyük egzoz imkanınız varsa kaçınmayın.
***NOT: Her Downpipe birbirinin aynısı değildir ve üniversal de değildirler. Farklı manifoldlar, downpipe ı farklı yerlerde bulundurur. İyi bi araştırma yapıp setup ınıza uyan bi downpipe aldığınızdan emin olun.
Yağ Besleme ve Geri Dönüş hatları- Yağ besleme, turbonun ihtiyacı olan yağı sağlar. Bazen bir kısıtlayıcıya ihtiyaç olabilir. Eğer turbonun merkezine gereğinden fazla yağ basıncı giderse yatakları berbat eder. Yağ geri dönüş hatları ise turbolamanın anahtar parçalarından biridir ve tasarlamak için biraz beyin gücü gerektirir. Yağ besleme hattı turboya yağı gönderir, yağ turbonun merkez bölümünden geçer ve kartere geri dönmelidir. Bu eylem sırf yerçekimiyle olur. Bunun için yağ geri dönüş hattının mümkün olduğunca dümdüz aşağıya gidecek şekilde olması gerekir.
Wastegate- Wastegate, turbo setup ının çok önemli bir parçasıdır. GAza bastığınızda, motor hava çekmeye başlar, bu hava yanma evresinden geçer ve turbonun "sıcak" kısmına çıkar. Daha sonra turbonun pervanesini çevirir ve turboyu "doldurmaya" başlar. Eğer wastegate olmasaydı, hava sürekli pervanelerden geçip onları döndürecek ve turbo sonsuza kadar "spool" yapar olacaktı. Wastegate in, bir diyaframı açıp egzoz gazının çıkmasını sağlayacak, önceden ayarlanmış bir basıncı vardır. Bu turbonun "overspool" yapıp kendi kendisine hasar vermesini engeller. Wastegate ayrıca arabanızı ne kadr basınçla yürüteceğinizi ayarlamanızı da sağlar. Bir Buust Kontroller wastegate i daha fazla basınç üretecek şekilde "kandırabilir".
Besleme boruları - Emilen havayı yanma için motora taşıyan borulardır. Boyut önemlidir. Birçok Street setup ında 2 ya da 2,5" yeterlidir. Kıvrımları mümkün olduğunca az tutmak gerekir.
Blow Off Valve- Bu alet çok kullanışlıdır. Gaza bastığınızda ve motor hava çekip buuust yarattığında bir tür basınçlı hava sistemi boruları dolaşmaya başlar. Gazı bıraktığınızda ise bu basınçlı havanın turboya geri dönmekten başka gidebileceği bir yer yoktur. Bu olay "compressor surge (?)" denen şeye sebep olur ve turboya hasar verir. Blow-off valve, emme yapılan bir yere bağlanır. Gazı bıraktığınız zaman bu basınçı havanın dışarı çıkmasını, ya da sisteme geri dönmesini sağlar.
Büyük Enjektörler- Ne boyda kullanacağınız, tamamen ihtiyacınıza bağlıdır. Daha fazla güç üretmek=daha büyük enjektörler ve daha fazla yakıt. 250hp nin altındaki birçok araba için 440cc ya da 450cc likler işinizi görecektir.
Yakıt Kontrol Sistemi- Bu set up ınızın en önemli parçasıdır. Bu parça motorunuzun yanmasına da sebep olabilir, uzun ömürlü olmasına da. Bu aleti seçerken birkaç opsiyonunuz var, en karışığından en basitine doğru gidelim.
Standalone- Bu birçok opsiyonu olan bir tür bilgisayar sistemidir. Arabanın tüm durumlarının tam hakimiyeti elinizde olur. Adam gibi ayar yapmayı bilen birini bulmaktan başka, hiçbir eksi yönü yoktur. En çok bilinenleri Neptune, Hondata, Crome, Uberdata, AEM, vb.
Piggy back-GReddy'nin E-Manage ı gibi programlardır ve stock map i kullanır ve onu inceden değiştirir. Bu sistemle, bir standalone daki kadar özgür olamazsınız.
AFC (Hava akış çeviricisi - eyr flou kanvördır)-Bu aletlerin yakıtı arttırma ya da azaltma yeteneği vardır. Başlıca olumsuz yönü, timing e müdahale edemezsiniz. (Başlıca AFC'ler, A'PEXi nin V-AFC [VTEC liler için] ve S-AFC sidir.)
FMU (Yakıt kontrol ünitesi - füyl menıcmınt yunit)- Çöp.
Boost Controllers- Boost Controller ın ana işlevi basıncı wastegate ile vakum hattı arasında tutmaktır. Örneğin wastegate in 9psi da açılması yerine, buuust kontroller dan bunu 15 psi a ayarlarsanız, alet wastegate i "kandırır" ve 15 psi da yayın açılıp havanın dışarı çıkmasını sağlar. Yani wastegate in gerçek basıncı görmesini engeller. İki tipi vardır.
Manuel - Mekaniktir ve buust u açıp kapamak için fiziksel olarak çevirirsiniz. Çok ucuzdurlar ama kaçaklara sebep olabilirler.
Electronic- Elektroniktir Bunlar genelde wastegate in açılıp kapanması için bir soleniod kullanırlar. Çok daha hassas ayarlanabilirler ve wastegate i, manuel olanlara kıyasla, daha uzun süre kapalı tutabilirler.
Intercooler- Turbolar kadar intercoolerlar da çok çeşitlidir. Karar vermek güç olabilir ve bir çok durumun aksine burada en büyük olan her zaman en iyisi değildir. Öncelikle i/c nin ne olduğunu bir belirleyelim. I/c havanın geçtiği bir parçadır. Siz arabayı kullandıkça hava intercooler ın yüzgeçlerinden geçer ve basınçlı havayı soğutmaya yardımcı olur. Intercooler büyüdükçe basınçlı havanın i/c ye dolup yoluna devam etmesi için daha fazla zaman gerekir. Eğer ufak alırsanız, bu sefer de basınçlı hava kısıtlanacak ve geri dönecek, bu da intercooler ın diğer ucunda basınç kaybına yol açacaktır (birçok i/c, iyi oturtulsa bile, 1-2 psi kadar basınç kaybına yol açar).