Gönderen Konu: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!  (Okunma sayısı 6138 defa)

peker1975

  • İleti: 77
    • erolayan1975@hotmail.com
TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« : Haziran 07, 2010, 09:24:39 ÖÖ »
TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!

TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!

Üreticilerin motor teknolojilerine yönelik yatırımları her geçen gün daha da artıyor. Daha küçük hacimli ünitelerden yüksek güç alınıyor, yakıt tüketimi değerleri azalıyor daha da önemlisi kullanım maliyetleri geriye çekiliyor.

Peki gittikçe hassaslaşan bu ünitenin zayıf yönleri yok mu? İşte bu tartışmanın baş rolünü hiç kuşkusuz triger kayışı oynuyor. Motorun çalışması için emme ve egzoz supaplarının belirli zamanlarda açılıp kapanması gerekiyor. Bunu sağlayan parça da eksantrik (kam) mili. Ancak eksantrik milinin bu işi yapabilmesi için dönme hareketini gerçekleştirmesi şart.

İşte bu noktada devreye triger kayışı ya da zinciri giriyor. Marş motorunun volan yoluyla krank milini çevirmeye başlamasıyla, eksantrik mili de bu iki parça arasındaki bağlantıyı sağlayan kayış ya da zincir sayesinde dönmeye başlıyor. Bu nedenle pek çok araç sahibi önem vermese de aslında bu kayış ya da zincir hayati bir sorumluluk üstleniyor.

Otomobil üreticileri geçmiş yıllarda krank miliyle eksantrik mili arasındaki bağlantıyı zincirle sağlıyorlardı. Hatta bu parçanın sağlam olmasından ötürü hala pek çok üretici tarafından tercih ediliyor. Tek handikapsa zincirin sesli çalışması ve dönemsel olarak gerginliğinin ayarlanma gereksinimine ihtiyaç duyması. Triger kayışıysa hem ekonomik oluşu hem de sessiz motor yaratma peşindeki üreticilerin ihtiyaçlarına cevap vermesinden ötürü tercih ediliyor. Aslında triger kayışı çabuk aşınan veya kolay kopabilen bir parça değil. İçeriğinde cam elyafı bulunan lastik kayış çok ince olmasına rağmen yaklaşık 2 ton ağırlık taşıyabiliyor. Bu onun sağlamlığını vurgulamak açısından önemli. Ayrıca yağlama gerektirmemesi, hafif olması triger kayışının önemli avantajları. Ama bu avantajlarına karşın triger kayışının ufak bir kusuru bulunuyor. Hiç bir tıkırtı veya ses oluşturmadan ansızın kopabilmesi.

Triger kayışı kopacağı ana kadar sorunsuzca görevini yere getiriyor. Fakat iflası kısa sürede gerçekleşiyor ve onarılması güç hazarlar yaratıyor. Triger kayışı da fren balatası veya lastikler gibi aşınan bir parça. Kayış döndüğü yuvayla sürekli sürtünme halinde olduğu için zaman içinde aşınıyor ve gevşeyebiliyor. Triger kayışının motora zarar vermesi için kopması değil tek bir dişli bile atlaması yeterli olabiliyor. Yeteri kadar gergin olmayan kayış, hiçbir işaret vermeden üç dört diş birden atlıyor. Bunun neticesinde silindir boşluğundan çıkması gereken supaplar orada kalıyor ve pistonlar supaplara çarparak eğilmelerine sebep oluyor. Sonuçsa motor kabininden gelen büyük bir patlama sesi ve yolda kalan bir otomobil...

Sonuçta motor kullanılmaz hale gelebiliyor. Kullanılmaz hale gelen motor için tek çareyse rektifiye... Supap ve pistonların biri birlerine çarpmasının sebebi sadece triger kayışının kopması değil. Aynı zamanda triger kayışının gergi rulmanı da önemli bir parça. Bu rulman bozulduğunda, yani dağıldığında, triger kayışı boşa çıkıyor ve eksantrik mili görevini yapamıyor. Bunun için triger kayışı kontrol edilirken ya da değiştirilirken kesinlikle gergi rulmanı da kontrol edilmeli ve gerekiyorsa değiştirilmeli.

Üreticiler gün geçtikçe triger kayışına yeni yeni görevler de ekliyorlar. Örneğin su pompası da triger kayışına bağlanıyor. Bu da triger kayışının daha uzun üretilmesini gerektiriyor. Triger kayışı daha uzun olunca daha çok parçaya temas ediyor. Bu da gevşeme ve aşınma süresini kısaltıyor. Teknolojideki büyük gelişmelere rağmen, günümüzde hala triger kayışının gerginliği ve aşınma durumunu belirten bir uyarı sistemi bulunmuyor. Sadece gözle yapılacak bazı kontroller belirgin problemleri hemen görmenizi ve tedbir almanızı sağlayabilir.

Triger kayışı nasıl kontrol edilir?
Triger kayışının üretici firmanın belirlediği ölçüde gergin olması gerekiyor. Ayrıca kayışın aşınmamış olmasına da dikkat etmek gerekiyor. Kontrol için öncelikle kapağı çıkarmak gerekiyor.

Bunun için motorun iki kez çalıştırılıp stop edilmesi şart. Eksantrik milineyse kesinlikle dokunulmamalı. Kontrol esnasında triger kayışının yanlarında ve sırtında yırtık olup olmadığına bakın. Ayrıca kayışın üstünde yağ olup olmadığını, dişlerde eksilme olup olmadığını mutlaka dikkat edin.

--------------------------------------------------------------------------------
« Son Düzenleme: Haziran 09, 2010, 07:38:47 ÖS Gönderen: tarantino »



u.f.u.k

  • İleti: 59
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #1 : Haziran 07, 2010, 04:17:36 ÖS »
paylaşım için teşekkürler

peker1975

  • İleti: 77
    • erolayan1975@hotmail.com
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #2 : Haziran 08, 2010, 10:03:25 ÖÖ »
rıca ederım

karapilot

  • İleti: 914
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #3 : Haziran 08, 2010, 01:04:11 ÖS »
teşekkürler.

dRiFtiNg_aLoNg

  • İleti: 192
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #4 : Haziran 08, 2010, 01:45:11 ÖS »
zizciri takanın gözünü seveyim :)

peker1975

  • İleti: 77
    • erolayan1975@hotmail.com
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #5 : Haziran 08, 2010, 01:55:28 ÖS »
aynen oyle dert yok tasa yok omurluk devamm.

dRiFtiNg_aLoNg

  • İleti: 192
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #6 : Haziran 08, 2010, 01:58:31 ÖS »
:)

fsunnetci

  • İleti: 838
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #7 : Haziran 08, 2010, 02:08:40 ÖS »
Her 50Bin KM'de bir kontrol edilirse sorun olmaz ama kontrolu yapılmaz ise geri dönüşü olmayacak hasarlar verebilir aracınızın motoruna.. :con

riky73

  • İleti: 99
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #8 : Haziran 08, 2010, 06:58:40 ÖS »
Her 50Bin KM'de bir kontrol edilirse sorun olmaz ama kontrolu yapılmaz ise geri dönüşü olmayacak hasarlar verebilir aracınızın motoruna.. :con
Triger kontrolü nasıl yapılır?

dRiFtiNg_aLoNg

  • İleti: 192
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #9 : Haziran 08, 2010, 11:51:10 ÖS »
Her 50Bin KM'de bir kontrol edilirse sorun olmaz ama kontrolu yapılmaz ise geri dönüşü olmayacak hasarlar verebilir aracınızın motoruna.. :con
Triger kontrolü nasıl yapılır?




sanırım eksantrik kapağını açıp dişlilerin yıpranışına gerginliğine bakmamız gerektiğini söylemek istemiş arkadaşımız... ayrıca gerginlik ayarı her marka için değişiyor die biliyorum onada dikkat edilmeli. birde kayışa bakmadan önce motor iki kere çalıştırıp kapatılıyor diye duymuştum ne kadar doğru bilmiyorum...

fsunnetci

  • İleti: 838
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #10 : Haziran 09, 2010, 12:51:06 ÖS »
Trigerin Gerginliğine bakmak zor olabilir o yüzden gerginliğinden ziyade triger kayışının bulunduğu kapağı açıp kayışın aşınmışlık durumuna bakarsanız az çok size ömrü konusunda bilgi verir,çünkü ömrü yaklaşmış bir triger kayışında çatlamalar ve soyulmalar oluşur burdan'da anlayabilirsiniz :con

Adem YILMAZ

  • İleti: 416
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #11 : Haziran 09, 2010, 01:06:51 ÖS »
Arkadaşımızın verdiği bilgiler için çok teşşekkür ederim. Ancak bu triger kayışının kopmasını aramızda yaşayan var mı? Benim aracımda 90.000 km degiştirdim, aklımda soru işareti kalmasın diye, arkadaşımda 1994 eg kasa sedan cıvıc var 260.000km daha hiç değişmedi..anlıyorum emniyet için değiştirmek en iyisi ama acaba şimdiki nesil araçlarda daha fazla malzeme kalitesi düşük !!  !

fsunnetci

  • İleti: 838
    • http://www.TeamHondaintegra.com
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #12 : Haziran 09, 2010, 01:23:01 ÖS »
Şimdiki yeni nesil araçlarda artık Triger kayışı diye bir şey olmuyor pek :) yavaş yavaş zincire dönüyorlar çünkü..
Ford birçok motorunda 2003 te trigeri zincir yaptı..
Toyota 2000 model ve üzeri araçlarında Triger kayışlarını zincire çevirdi..
Mercedes 1984'Ten bu yana üretim yaptığı bir çok araçta Triger kayışı değilde zincir koydu araçlarına..
Aklıma gelenler bunlar şimdilik  :con

dRiFtiNg_aLoNg

  • İleti: 192
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #13 : Haziran 09, 2010, 07:09:36 ÖS »
civic 08 de zincir var...

colaturka14

  • İleti: 24
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #14 : Temmuz 19, 2010, 04:33:38 ÖS »
2003 cıvıc ls var.trigeri kayı mıdır yoksa zincir midir?

kacaman

  • İleti: 7154
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #15 : Temmuz 19, 2010, 10:25:03 ÖS »
paylaşım için teşekkürler

Ghan

  • İleti: 464
Ynt: TRİGER KAYIŞINA DİKKAT!
« Yanıtla #16 : Temmuz 27, 2010, 07:38:33 ÖÖ »
2003 cıvıc ls var.trigeri kayı mıdır yoksa zincir midir?

Zincir Değil.