Gönderen Konu: Direksiyon Sisteminin Parçaları  (Okunma sayısı 10888 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
Direksiyon Sisteminin Parçaları
« : Şubat 08, 2010, 09:19:14 ÖS »

Yönlendirme hareketleri direksiyon simidi, direksiyon mili, direksiyon dişli kutusu ve
direksiyon bağlantıkolu yardımıyla ön tekerleklere iletilmektedir. Direksiyon simidinin
dairesel hareketi direksiyon mili vasıtasıyla direksiyon dişli kutusunda bulunan istavroz
dişlisine iletilmektedir. Direksiyon mili aracın gövdesine tespit edilmişolan direksiyon
kolonu borusu ile desteklenmektedir. Sürücünün yönlendirme hareketlerinin tekerleklere
iletilebilmesi için çeşitli parçalara gereksinim duyulmaktadır. Bu parçalar aracın tipine bağlı
olarak farklılık gösterebilmektedir.

1-) Direksiyon Simidi

-Görevi
Direksiyon simidi sürücünün uyguladığıhareketi direksiyon milinin dönmesini sağlar.
Pasif emniyet sebeplerinden dolayıgünümüzde daha çok emniyet direksiyon simitleri
kullanılmaktadır. Sürücü, direksiyon simidi vasıtasıyla sürüşyönünü değiştirir. Ayrıca
sürücüye sabit sürüşve viraj tutuşu için bir his sağlar ve emniyetli kullanımısağlar.

-Yapısal Özellikleri
Daha çok hafif metal alaşımlarından yapılır. Üzerlerine örtü malzemesi kullanılarak
sürücünün daha iyi bir şekilde direksiyon simidini kavraması sağlanır.

2-) Direksiyon Mili ve Kovanı(Kolonu)
Direksiyon mili sabit ve ayarlanabilir olmak üzere iki çeşittir.

-Görevi
Direksiyon siminden direksiyon dişli kutusuna güç aktarımınısağlar. Bazıaraçlarda
koruma için bir direksiyon kolonu borusu ile kaplıdır. Direksiyon mili ve etrafınısaran
direksiyon kolon borusu direksiyon sütunu olarak adlandırılır. Direksiyon kolonu direksiyon
simidinin hareketini direksiyon kutusuna ileten ana direksiyon mili ile bu mili gövdeye
bağlamaya yarayan kolon borusundan oluşmaktadır.
Direksiyon kolonu üzerinde aynızamanda herhangi bir kaza anında darbeyi
sönümleme mekanizmasıda yer alır. Bu mekanizma bir çarpışma anında sürücünün zarar
görmesine neden olabilecek darbeleri emer. Kolon gövdeye kırılabilir bir braket ile
bağlanmıştır. Bir darbe geldiğinde bu braket kırılarak darbeyi sönümler.
Direksiyon ana mili direksiyon dişli kutusuna kayıcımafsal veya mafsal istavrozu ile
bağlanmıştır. Böylelikle yoldan direksiyon kutusu vasıtasıyla gelen titreşimler direksiyon
simidine azaltılmışbir şekilde iletilir.

3-) Direksiyon Dişli Kutusu
Günümüzde en çok iki çeşit direksiyon dişli kutusu kullanılmaktadır. Kremayer ve
döner bilyalıdireksiyon dişli kutularıdaha çok kullanılmaktadır.
Direksiyon simidi üzerinden verilen dairesel hareketi doğrusal harekete çevirerek
direksiyon bağlantılarına iletir.
Hareketin iletilmesi sırasında döndürme kuvvetini artırarak sürücüye kolaylık sağlar.
Sürücünün, direksiyon simidine uyguladığıdöndürme kuvveti dişliler tarafından
çoğaltılır ve rot bağlantılarıaracılığıile dingil başlarına ve tekerleklere iletilmesine yardımcı
olur.

-Çeşitleri

 Mekanik Direksiyon Dişli Kutuları
Direksiyon dişli kutularıdireksiyon simidi üzerinden verilen dönel hareketi doğrusal
harekete çevirerek direksiyon bağlantılarına iletir. Hareketin iletimi sırasında döndürme
kuvvetini artırarak sürücüye kolaylık sağlar. Sürücünün döndürme kuvveti dişliler tarafından
çoğaltılır ve rot bağlantılarıaracılığıile dingil başlarına ve tekerleklere iletilir.

 Hidrolik Yardımlı Direksiyon Sistemleri
Hidrolik yardımlıgüç direksiyonlarıdireksiyon döndürme kuvvetini azaltmak ve
sürücüye aracıdaha kolay bir şekilde sevk ve komuta etme imkânıvermek üzere
düzenlenmiştir. Bunu gerçekleştirmek için direksiyon dişli kutusunda meydana getirilen
kuvvetin artırılmasıgerekir. Bunun için hidrolik basıncından yararlanılmıştır.

 Elektrik YardımlıDireksiyon Sistemleri
Elektrik yardımlıdireksiyon sistemi sürücü tarafından çevrilen direksiyonu bir elektrik
motoru aracılığıyla destekler. Bu motor gerçekte bir sonsuz dişliyi hareket ettirir.

4-) Direksiyon Amortisörü
Direksiyon amortisörü şasi ve direksiyon bağlantılarıarasında direksiyon simidine
tekerleklerden aktarılan titreşim ve yol darbelerini sönümler.

5-) Komuta Kolu (Pitman)
Komuta kolu direksiyon dişlisinin hareketini kısa rota aktarır. Kolun daha büyük ucu
direksiyon dişlisinin sektör miline ince frezelidir ve bir somun ile bağlanmıştır. Kolun küçük
ucu ise kısa rot küresel mafsal ile bağlanmıştır.

6-) Rotlar ve Rot Başları

Uzun Ara Rot
Komuta kolu ve sağsol rotlara bağlanmıştır. Komuta kolunun hareketini rotlara
aktarır. Uzun ara rot avara kola da bağlıdır.

Rot
Kremayer ve döner–bilyeli direksiyonun üstündeki ayar borusunun içine
vidalanmıştır. Bu mafsallar arasındaki mesafenin ayarlanmasınısağlar.

Rot Başı
Rot başlarırotların ucuna bağlanarak deveboynunu, uzun ara rotu ile rotlarıbirleştirir.

Kısa rot
Komuta kolunu deveboynuna bağlar. Komuta kolunun sağa ve sola hareketini ileri ve
geriye aktaran bir bağlantıgibi çalışır.

7-) Deve Boynu
Kısa ve uzun rotların hareketini direksiyon mafsalına aktarır.

8-) Direksiyon Mafsalı
Ön tekerleklere uygulanan yüke destek olur. Direksiyon mafsallarısüspansiyon
kollarının rotilleri veya king pimleri etrafında dönerek, ön tekerleklere yön verir.

9-) Avare Kol
Avare kolunun mili gövdeye bağlanmıştır. Diğer ucu bir döner bağlantıile uzun ara
rota bağlanmıştır. Bu kol uzun ara rotun bir ucuna desteklidir ve uygun konumda uzun ara
rotun hareketini sınırlar.

10-) Hidrolik Direksiyon Pompası
Hidrolik basıncı meydana getiren hidrolik direksiyonlu sistemin parçasıdır.
Hareketlerini bir kayışaracılığıile motordan alır. Pompanın üstünde yer alan hidrolik tankı
daima belirli seviyede hidrolik bir sıvıile doldurulur ve sıvıseviyesi periyodik olarak kontrol
edilmelidir. Hidrolik direksiyonlarda kullanılan pompalar: Paletli, rotorlu, masura kanatlı
veya kayıcıolmak üzere dört çeşittir.


Ders Kitaplarımdan Alıntıdır.

EMEĞE SAYGI
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2010, 09:20:31 ÖS Gönderen: aRas »



FZG

  • Ziyaretçi
Ynt: Direksiyon Sisteminin Parçaları
« Yanıtla #1 : Şubat 10, 2010, 09:29:38 ÖS »
Emegine saglik, guzel paylasim.