Cümleten merhabalar....
başlıkta adı geçen ürünlere karşı piyasa da iki temel düşünce var...
birincisi defansif; yani... aman almayın, kullanmayın, para tuzağı ....
ikincisi trübünden; yani aldım kullandım çok memnumum, yakıt tüketimim düştü, aracın çekişi arttı...
Arkadaşlar uzun süre araştırdım, hatta bir defasında borpower da ekledim aracıma... ama cidden bu konuda teknik açıklama bulamamış idim. şimdi bir forum sayfasından alıntı şeklinde aşağıdaki anlatımı sizlerle paylaşmak istiyorum... 3 yıl önceydi. Motor Bölümü Öğretmeni bir arkadaşımız "Borik asit teknolojisi olan Motor Silk" hakkında yeterince bilgisi olmadığı için kendisine bu konuyla ilgili yöneltilen sorulara cevap vermekte tereddüt yaşamıştı. Kısa süre önce ziyaret ettikleri Bilkent Üniversitesi kuruluşu olan "UNAM" da (Ulusal Nanoteknoloji Araştırma Merkezi) Ali Erdemir'in ismini görünce Akademisyenlerinden Sayın Yard. Doç. Bilge İmer'e konu ile ilgili bir mail gönderdi. Aldığı cevap aynen aşağıdadır; Merhabalar Okan Bey,
Bahsettiğiniz urun "motor silk" bizim enstitünün asosiye üyesi olan ve halen Amerikan Enerji Bakanlığı’na bağlı ulusal bir laboratuar olan Argonne National Labs'de calisan sayin Prof. Ali Erdemir hocamız tarafından bulunmuştur. Kendisi çok değerli bir bilim adamıdır.
Ben size mümkün olduğu kadar bu bulusun teknik açıklamasını yapmaya çalışacağım. Bildiğiniz gibi motor yagi motorun çalışan parçaları arasında sürtünme kat sayısını düşürerek yüzeylerin aşınmasını önler. Motorun kullanım ömrüne göre yağın viskozite değeri de arttırılır. Motor çalıştıkça belli bir sure sonra parçalar ister istemez (yağ düzenli değiştirilmiş olsa da) bir miktar aşınacağından yağın kalınlığı arttırılarak asinmiş yüzey topografisinin aralarını doldurup sürtünmeden mütevellit aşınma işlemi yavaşlatılmış olur. Yağın bu fonksiyonu düzgün olarak yerine getirebilmesi için, mukavemetini ve kimyasını kaybettiği noktada, belli aralıklarla değiştirilmesi gerekmektedir.
Yağ bildiğiniz gibi yüksek sıcaklığa dayanıklı sıvı fazda olan bir maddedir; motor parçaları ise kati fazdadır. Eğer hareket halinde olan bu motor parçaları arasında yağ olmasaydı yüzey aşınmadan dolayı küçük metal parçaları kopup pürüzlü bir hal alacaktı ve parçalar bir müddet sonra fonksiyonunu yitirecekti. İste yağ bu noktada iki kati fazdaki yüzey arasındaki sürtünme katsayısını düşürür, bir başka deyimle yüzey üzerindeki diğer yüzeyden gelen baskının gücünü düşürür. Bu illaki sıvı fazdaki yağ olmak zorunda değildir. Mesela bilyeli sistemlerde bazen bilyelerin yüzeyleri kati fazda olan TİC ince seramik Filizleri ile kaplanır rayla arasındaki sürtünme katsayısını düşürebilmesi için. Kati fazda olan bu malzemenin kaplanmasının getirdiği avantajlar su şekilde özetlenebilir; kimyasal ve yüksek sıcaklıktaki bir ortamda sıvı fazdaki yağa göre direnci ve ömrü daha yüksektir, ortamla kimyasal etkileşime girmez. Motorda da ayni şekilde kati fazda bulunan sert borik asit parçacıkları yağa oranla daha efektif bir şekilde yüzey sürtünme katsayısını düşürürler. Eğer motor çok parçalı girdili çıktılı uç boyutlu ve dinamik yüzeye sahip olmasaydı yalnızca yüzey alanı bu kati malzeme ile
kaplanıp sürtünme minimize edilebilirdi. Ancak karışık ve dinamik olan iç yüzeyi yapısından dolayı devri daimi yapılabilecek, her noktaya girip çıkabilecek sıvı bir fazla birleştirildiğinde hem yağın akışkan özelliğini kullanarak tüm noktalarda efektif kullanımı sağlanılıyor hem de kati borik asit parçalarının bütün yüzeylere ulaşıp sürtünme katsayısını efektif bir bicimde düşürmesi sağlanılıyor. Tabiatıyla asil işlevi borik asit parçaları daha verimli bir şekilde gördüğünden yağın ömrü de uzamış oluyor.
Size mail yolu ile teknik olarak verebileceğim açıklama şimdilik bununla sinirli. Eğer detay olarak merak ettiğiniz başka şeyler varsa sorabilirsiniz. Size iyi çalışmalar diliyorum.
Bilge İmar
> Bilge Hanım merhaba
> Bu aralar internette araç motorları için 'motor silk' isimli katkı
> maddesinden olumlu yönde fazlaca bahsediliyor.Bulan kişi ise Prof.Dr.Ali
> ERDEMİR.
> UNAM'ın sitesinde de hocanın ismi geçiyor.Bu katkı maddesi için bize okadar
> çok soru geliyorki anlatamam.Hele birde sizleri ziyaret ettikten sonra daha
> da fazlalaştı.
> Acaba bu maddeyi bulan kişi sitenizde ismi geçen hocamız mı? Bir de bu
madde
> hakkında bilgi sahibi iseniz bizleri de bilgilendirirseniz çok seviniriz.
> Yoğun çalşımalarınız arasında rahatsızlık verdiğimiz için kusura
> bakmayın.Prf.Salim Hocamıza ve tüm çalışanlarınıza saygılarımızı sunuyoruz.
>
> Okan EKİNCİ
> Nevşehir Milli Eğitim Müdürlüğü
> Orta öğretim Proje Yönetimi Sorumlusu
>Teknik ve End.Mes.Lis.Motor öğrtm.
> 0 384 2137933/154
>
--
Assist. Prof. Bilge Imer
Institue of Materials Science and Nanotechnology (UNAM)
http://www.nano.org.tr/ Phone: +90-312-290-3526
Fax: +90-312-266-4365
web:
http://www.bilkent.edu.tr/~imer/