Gönderen Konu: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]  (Okunma sayısı 7912 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
1-) Yapısı
Dizel motorlu araçlara ''elektrikli ek ısıtıcı'' yerleştirilir. Elektrikli ek hava ısıtması,
motor suyu sıcaklığı derecesinin çok düşük olduğu hallerde, soğuk çalıştırma sonrası araç
içinin kısa sürede ısıtılmasını sağlar. Ayrıca buz ve buğu çözme işleminde kullanılır. Araç ek
su ısıtmasına sahipse; bu, uygun dış sıcaklıkta kalorifer desteği olarak kullanıldığından,
elektrikli ek hava ısıtması devre dışı kalır. Elektrikli ek hava ısıtması, direkt iç mekana giren
havayı ısıtır. İşletim için gerekli bütün bilgileri, konfor veri hattı (Kontrol üniteleri arasında
bağlantı sağlayan sistem) üzerinden alır. Bu elektrik rezistanslı ek ısıtıcı klima bloğunda yer alır ve 1000-1800 watt gücündedir. Şekil.2.5’de elektrikli ek hava ısıtma elemanı
görülmektedir.

Elektrikli ek hava ısıtmasının çalıştırılmasında aşağıdaki şartlar dikkate alınır:

􀂾 Otomatik veya yarı otomatik klima tertibatında veri hattı üzerinden otomatik
olarak, kaloriferde ise, kullanıcılar kumanda ünitesinde %90' lık bir ısıtma gücü
ayarlamışlarsa (analog sinyal)
􀂾 Motor soğutma sıvısı sıcaklığı 60 °C- 75 °C'den düşükse
􀂾 Devir, 500 d/dk'dan yüksekse
􀂾 Yük yönetim sistemi aktif değilse
􀂾 Dış hava sıcaklığı 13 °C'den düşükse
􀂾 Akü gerilimi 11,5 volttan yüksekse
􀂾 Alternatör yükü % 65'ten düşükse
􀂾 AC veya bazı modellerde ECON tuşu basılı değilse

Motordan bağımsız çalışan ilave ısıtma cihazlarından biride ''ek su ısıtması'' dır. Ek su
ısıtmasını etkinleştirmenin üç olanağı vardır. Isıtma ya da havalandırma fonksiyonları
gösterge paneli ekranında ayarlanabilir.

􀂾 Ek su ısıtmasının, kullanma ünitesindeki hemen ısıt komutu tuşunun üzerinden
aktifleştirilmesi.
􀂾 Ek su ısıtmasının, veri ekranına sahip çok foksiyonlu gösterge üzerinden
programlanması. Programlama, gösterge panelinde bulunan ekran üzerinden
''Bağımsız kalorifer'' adı altında gerçekleştirilir.
􀂾 Ayrı ek su ısıtması uzaktan kumandası ile açılıp kapanması.

Motorun çalıştırılmasından sonra, soğutma suyu ek bir ısıtıcıyla ısıtlır. Bu sayede dizel
motorlar, performanslarını artırır ve kısa süre içinde çalışma sıcaklığına ulaşır. Ayrıca aracın
içi de daha hızlı bir şekilde ısıtılır. Motor çalışmadığı sırada ek su kaloriferi devreye
sokulursa, soğutma suyu kapama solenoid valfi kapanır. Devir daim pompası soğutma
suyunu, ek su kaloriferi içindeki su kılıfının içinden ve daha sonra aracın içindeki kalorifer
radyatörlerinin içinden pompa valf ünitesine ve tekrar ek su kaloriferine pompalar ve aracın
içi ısıtılır. Kullanıma başlamadan önce aracın içinin ısıtılması ile camlardaki buğulanma ve
karlanma açılır. Çevrenin daha iyi görülmesi sağlanır. Önceden ısıtılmış bir aracın içindeki
uygun kıyafetler, emniyet kemerinin koruma etkisini ve sürücünün tepki verme yeteneğini
artırır. Bu nedenle ek kaloriferin kullanılmasında fayda vardır. Ek su ısıtma cihazları sıcaklık
sensörüne sahiptir ve su sıcaklığının denetimi ve ayarı bu sensörle yapılmaktadır. Soğutma
suyu sirkülasyonu, motorun çalışlmadığı durumlarda devir daim pompası ile sağlanır. Devir
daim pompası, ek su kaloriferi kontrol ünitesi tarafından elektrikle çalıştırılır. Ek su ısıtma
cihazı, egzost borusu ve susturucudan oluşan bir egzost sistemine sahiptir. Egzost sistemi,
ortaya çıkan egzost gazlarını, aracın egzost sisteminden bağımsız olarak açığa iletir. Aracın
yakıt deposundan ısıtma cihazına yakıt gönderilmesini dozaj pompası üstlenir. Dozaj
pompası, bir besleme, dozaj ve blokaj sistemidir. Dozaj pompası çalışma sırasında yakıtın
dozajını ayarlar ve ısıtma cihazı kapatıldıktan sonra yakıt akışını bloke eder. (durdurur)

Ek su ısıtması aşağıdaki görevler için kullanılır:
􀂾 Araç iç mekânını ısıtabilmek ve araç camlarının buzlarını çözebilmek için
bağımsız kalorifer olarak.
􀂾 Araç, güneş altına park edildiğinde, iç bölüm ısısını düşürmek amacıyla
bağımsız havalandırma olarak.
􀂾 Benzinli ve dizel motorlarda ek ısıtıcı olarak. Eğer dizel motorlu araç ek su
ısıtmasına sahipse, bu, dışarıdaki ısı 5 °C 'nin altına düştüğünde otomatik olarak
ek ısıtma fonksiyonunu üstleneceğinden, elektrikli ek hava ısıtmasına gerek
duyulmaz.

2-) Çalışması
Ek su kaloriferinin başlatma aşaması, hemen çalıştırma, ön zaman seçimi ya da
uzaktan kumanda üzerinden gerçekleşebilir. Ek su ısıtma kontrol ünitesi ısıtma cihazına
bütünleşmiş edilmiştir. Ön ısıtma bujisi ısınmaya başlar ve yanma havası fanı, yakıcı ağzına
hava pompalar. Yanma için gerekli hava, yalıtımış hava emme borusu üzerinden yakıt
evaparatörüne (tül) giden hava kanalı üzerinden emilir ve yanma odasına iletilir, devir daim pompası çalıştırılır. Yaklaşık 30 saniye sonra dozaj pompası yakıt gönderir. Yakıt
enjeksiyonu için ventüri memesi vardır. Emilen hava, ventüri memesi biçiminde
şekillendirilmiş olan seramik bir muhafaza tarafından aktarılır. Bu şekilde yakıt enjeksiyonu
emme etkisiyle desteklenir. Yakıt hava karışımının yapılanması yanma odasında gerçekleşir.

Daha sonra kıvılcım borusunda yanma gerçekleşir. Fotoselli ön ısıtma bujisi yanma
odasında yer alır ve çalıştırma aşamasında yakıt hava karışımını ateşler. Yakıt hava
karışımının ateşlenmesi, sıcak aşamada, yanma odasının kızan duvarlarında gerçekleşir.
Yanma sırasında oluşturulan ısı, su perdelemesinin içinde soğutma suyuna aktarılır. Soğutma
suyu, soğutma suyu giriş ağzından su perdesinin muhafazasına (ısı aktarıcısı) gider. Orada,
ısıtmak için gerekli ısıyı alır. Soğutma suyu, soğutma suyu çıkış ağzından muhafazayı terk
eder. Ek su kaloriferinin kapanması; motorun durdurulması, ek su kaloriferinin kapatılması
ya da otomatik ısıtma süresinin dolması ile gerçekleşir. Dozaj pompası kapatılır, yanma
sonlandırılır, yanma havası fanı ve devir daim pompası soğutmak için çalışmaya devam eder
ve daha sonra otomatik olarak kapatılır.

3-) Kontrolleri
Kontroller, ölçüm ve teşhis cihazı ile yapılır. Aşağıdaki sistem elemanları teşhisle
denetlenir:
􀂾 Ek su kaloriferi kontrol ünitesi
𐂾 Yanma havası fanı
􀂾 Ön ısıtma bujisi
􀂾 Dozaj pompası
􀂾 Soğutma suyu kapama solenoid valfi
􀂾 Devir daim pompası
Ek olarak, besleme voltajı ve veri hattı iletişimi kontrol edilir ve hatalı fonksiyonlar
hata hafızasına kaydedilir. Arızalı sistem elemanları değiştirilir.



Ders kitaplarımdan alıntıdır.
EMEĞE SAYGI 
 



ysf55

  • İleti: 1598
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #1 : Şubat 06, 2010, 07:31:15 ÖS »
güzel bilgiler

mali

  • İleti: 8034
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #2 : Şubat 06, 2010, 07:34:36 ÖS »
güzel paylaşım

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #3 : Şubat 06, 2010, 07:39:02 ÖS »
Sağolun teşekkür ederim yorumlarınız için.

heartness

  • İleti: 177
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #4 : Şubat 11, 2010, 01:27:32 ÖS »
paylasım ıcın tskler..

mcanx

  • İleti: 473
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #5 : Şubat 11, 2010, 02:13:41 ÖS »
teşekkürler Aras

mertkaan01

  • İleti: 272
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #6 : Kasım 20, 2011, 05:28:28 ÖS »
arkadaşlar civic 2007 kalorifer nasıl çalıştırılmalı?fan düğmesini çevirince çalışıyor ama ekranda ac off yazmıyor.ozaman klimada mı devrede oluyo?ac ye basıp off konumunda mı olacak.ac on yazmasada

quasi522

  • İleti: 54
Ynt: ISITMA VE HAVALANDIRMA SİSTEMİ - [ İlave Kalorifer Sistemleri ]
« Yanıtla #7 : Aralık 27, 2011, 06:25:32 ÖS »
Arkadaşlar, 2001 civic ies sahibiyim. Araçta kalorifer açınca bazen, kömür kokusu mu desem, is kokusumu değişik bir koku yayılıyor aracın içerisine... sorun nedir acaba?