Yakita az miktarda hidrojen karistirmak, daha fakir karisimlarda motorun calisabilmesine olanak taniyacagi icin bu sistem yakit ekonomisi saglar. Ayrica hidrojenin alev hizi'nin petrol'e gore cok daha yuksek olmasi yuzunden, hidrojen + petrol karisimi yakit kullanan yuk altindaki motor, sanki avansi arttirilmis ve benzini fakirlestirilmis petrol yakitli motor gibi bir tepki verir, bu yuzden dyno'da gucun arttiginida gorebilirsiniz.
Ancak, boyle bir sistemin soylendigi gibi ciddi farklar yaratabilmesi icin (%35 tasarruf denmis sitede) kullanilan hidrojen miktarininda hatiri sayilir bir sekilde olmasi gerekir. 2 amperlik gosterilen bir sistemle, bu miktarda hidrojen ayristirmak inandirici degil. Ayrica 7-10 beygir gibi rakamlar belirterek motor gucundeki olusacak artistan bu sekilde bahsetmek, ne bilimsel ne de mantik dahilinde. Her aracin ECU'sunun toleransi farklidir, bu toleranslar dahilinde ECU yakiti otomatikman fakirlestirilebilir, ancak ECU'ya mudahale edilmeden, sadece yanma odasina hidrojen gondererek ciddi miktarlarda yakit tasarrufu yapmak, hatta bunu %35'lerle ifade etmek, ustune arac saglikli calisir yazmak, bu argumanlari destekleyecek ciddi dokumanlar ister. Sitedeki sunumda, aracin ECU'su ile ilgili herhangi bir degisiklik yapildigi gosterilmemis, eger ki ECU'ya giden sinyaller ara bir devre tarafindan manipule ediliyorsa (afc ya da bu tarz sistemlerle yapildigi gibi) o zaman tasarruf yapmaktan bahsedebiliriz.
Gunumuzdeki araclarin ECU'lari open loop ve closed loop olmak uzere iki modda calisirlar. Open loop'ta ECU, hafizasindaki yazili olan haritalari, oldugu gibi kullanir. Aracinizi ilk calistirdiginiz zaman, araciniz bu sekilde calisir. Closed loop denen mod'da ise, bir takim sensorlerin (isim yazip kafa karistirmaya gerek goruyorum) gonderdigi verileri gercek zamanli olarak inceler, ve bu verilere gore benzin/hava ve atesleme haritalari uzerinde manipulasyon yapar. Bu da genellikle normal hizlarda seyir hallerinde ECU'nun kullandigi mod'udur. Bu sensorlerden benzin/hava karisimi konusunda en etkin olani 02 sensorudur ve gunumuz araclarinin hemen hepsinin o2 sensorleri narrow band yani kisa banddir. Bu sensorlerin okuma araligi 14.7:1 olan stoikiometrik (ya da turkcede her nasil yaziliyorsa) degerlere cok yakindir. Kisacasi bu tip sensorlerle calisan ECU'lar, normal gunluk kullanimda surekli olarak 14.7'yi tutturmaya calisirlar. Bu yuzden ECU'nun karisimi kendi kendine fakire cekmesi, olasi bir durum degil. Ancak sitedeki sunumda ECU'ya herhangi bir eklenti ya da tadilat yapildigida gozukmuyor. Bu konuda uretici firmanin sunumunu guclendirmesi ve daha bilimsel yaklasimlar sergilemesi gerekiyor. Tubitak'tan bahis ederken, sunum olarak boyle bir sunum yapmak, hem ureticinin kalitesini dusuruyor, hemde bilincli kullanicinin kafasinda soru isaretleri olusturuyor.
Kisacasi ECU'ya mudahale sart, hem benzin/hava haritasi hemde atesleme haritasinin mumkunse degistirilmesi, mumkun degilse bunlara etki eden sensorlerden ECU'ya giden sinyallerin, araya bir takim cihazlarla girilerek manipule edilmesi gerekmekte. Ancak o zaman ciddi rakamlardan bahsedebiliriz.
Tekrar yaziyorum, soylenen ve vaad edilen seyler yapilabilir, imkansiz olmayan seyler. %35 tasarrufta olabilir, daha fazla bile olabilir, guc'te artista saglanabilir; ancak yapilan islemler bilimsel bir sekilde, detayli olarak aciklanmadigi surece, insanlari tatmin etmez. Piyasadaki normal kullanicilari edebilir, ama konu hakkinda bilgisi olan insanlari edemez, bu yuzden de bugun burada oldugu gibi, diger tum forumlarda da bu tarz yazilarla karsilasirlar.
Belkide sistemleri aynen dedikleri gibi calisiyordur da, tanitim yaparken kendilerini ifade edememislerdir, bu da olasi bir ihtimal. Ben her zaman iyi niyetli olarak yaklasma taraftariyim, cunku hem soylenenler yapilabilecek seyler, hemde ulkemde boyle seylerin yayilmasini gormek, ileriye yonelik insana umut veriyor. Yine de tam aciklama gelene kadar, ben kimseye boyle bir sistem kullanmasini onermiyorum, detaylarini bilsek, ne tarz problemler cikartabilir cok daha net gorebiliriz.
Firma yetkililerinden umarim bir aciklama gelir, sanirim site uyelerinden bu firmadaki yetkiliyi taniyan birileri var.
P.S Olabildigince terimsiz ve okunabilir sekilde yazmaya calistim, turkce terimlerle pek aram olmadigindan normalde kullanilan terimlerin disinda karsiliklar yazmis olabilirim, surcu lisan ettiysem affola.