Gönderen Konu: E-CVT Şanzuman  (Okunma sayısı 2242 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
E-CVT Şanzuman
« : Ocak 12, 2010, 07:39:00 ÖS »

Toyota hibrid sisteme sahip olan Prius’da vites sistemi olarak değişken oranlı E-CVT
transmisyon kullanılır. Bu sistem CVT (sürekli değişken transmisyon) transmisyonlar gibi
çalışmaktadır. Bu transmisyonun özelliği; sürekli değişken hız yeteneğine sahip olması ve en
yüksek ile en düşük vites arasında oranları sabit olmayan sürekli ve sonsuz sayıda olasılıkta
aktarma sağlamasıdır. Değişken oranlı transmisyon kullanan motorların performans haritaları
incelendiğinde, normal transmisyon sistemlerine oranla düşük motor devrinde daha yüksek
tork elde edildiği görülür. Bu transmisyonun verimli kullanılabilmesi için mikro işlemcili
yani elektronik kontrol ünitesi (ECU) kullanılmaktadır.

Benzinli motorun, elektrik motorunun ve jeneratörün kullanım safhaları:

1-) Düşük Hız Kullanımı
İlk hızlanma sırasında elektrik motoru temel güç kaynağıdır. Benzinli motor, bataryayı
dolduran jeneratörü çalıştırır ya da yüksek ivmelenme koşulu altında çalışır.

2-) Şehir İçi Kullanımı
İşletimin beyni; ileri kontrol sistemi (ACS) ile temsil edilir ve şehir içi sürüş
şartlarında seyrederken yakıt tüketimini minimize etmek için özel olarak programlanmıştır.
Hem benzinli motoru hem de elektrik motoru eşit olarak kullanılır.

3-) Otoyol Kullanımı
Yüksek hızlardaki otoyol sürüşünde ve yüksek hızlar için benzinli motor başlıca güç
kaynağı olarak kullanılır. Elektrik motoru ise; taşıt hızının değiştirilmesine yardımcı
olmaktadır.

4-) Yokuş Yukarı Çıkma
Taşıt, yüksek yerlere tırmanırken elektrik motoru hem batarya enerjisinden hem de
jeneratörden aldığı gücü kullanır. Benzinli motor jeneratör ile tekerlekler arasındaki güç
iletimini keser.
5-) Yokuş Aşağı İnme, Yavaşlama, Durma
Yokuş aşağı inme ya da frenleme sırasında elektrik motoru bataryayı doldurmak için
bir jeneratör gibi görev yapar. Taşıt durdurulduğunda benzin motoru da otomatik olarak
durur ve elektrik motoru otomobile güç vermek üzere hazır olarak bekletilir. Bu durumda
yakıt korunur ve rölanti devri nedeniyle oluşan egzoz emisyonlarını da ortadan kaldırır.


ALINTI DEĞİLDİR

Umarım işinize yarar