Gönderen Konu: DİREKSİYON SİSTEMLERİ [Görevleri,Yapısı,Direksiyon Usulleri]  (Okunma sayısı 3746 defa)

aRas

  • Furkan Aras Alağaç
  • İleti: 3334
1-) Görevleri
 Direksiyon sistemi aracın istenilen yöne kolay ve zahmetsiz yönlendirilmesine
olanak sağlar. Direksiyon sistemi bir bakıma aracın kılavuz ve yol gösterici
sistemidir.
 Araç dar ve virajlıyollarda sürülürken direksiyon sistemi ön tekerlekleri çabuk,
kolay ve muntazam bir şekilde çevirebilmelidir.
 Direksiyonu çevirmek için uygulanacak kuvvet, olumsuz bir etken yok ise fazla
olmamalıdır.
 Araç dönüşişlemini tamamlandıktan sonra direksiyon simdi düz konuma sürücü
fazla efor sarf etmeden dönebilmelidir.
 Bozuk yol yüzeyinden gelen darbelerin direksiyon hâkimiyetinin
kaybedilmesine neden olmamalıdır

2-) Genel Yapısı
Sürücünün direksiyon simidine uyguladığıçevirme hareketi, sistem tarafından ön
tekerleklerin yönlendirilmesinde kullanılmaktadır. Aynızamanda sistem, sürücüye yol
durumu ve araç dinamiği hakkındaki bilgileri de aktarmaktadır.
Gelişen teknoloji ile birlikte araçlara eklenen sistemlerden dolayıağırlıklarıartmıştır.
Aynızamanda araç hızlarında da artışolmuştur. Daha fazla güç kullanma gereği
duyulmuştur. Uzun süre kullanılan sonsuz dişli sistemlerinin yerini hafif ve çabuk tepki
veren sistemler almıştır.
Direksiyon sistemi sürücünün ön tekerlekleri çevirerek yönlendirmesi için
tasarlanmıştır. Bu işdireksiyon simidinin sürücü tarafından döndürülmesi ile gerçekleştirilir.
Direksiyon simidinden tekerleklere kadar uzanan bütün parça ve bağlantılar bu sistemi
oluşturur. Ön tekerlekler aracın gidişyönünü bulmasına yardımcıolmaktadır. Tekerlekler
direksiyon deveboynu ya da dingil başlarıtarafından taşınmaktadır. Direksiyon, deveboynu
ya da dingil başlarısalıncak kollarına mafsallarla bağlanmıştır. Küresel mafsallar dingil
başının sağa sola dönmesine müsaade eder. Tekerlekler de dingil başlarına tespit edilmiş
olduklarından dingil başının ya da direksiyon deveboynunun sağa sola hareketi tekere de
aynıhareketi yaptırır ve böylece araç istenilen yöne sevk edilmiş olur.

Basit bir direksiyon sistemi; direksiyon simidi direksiyon dişli kutusu, rotlar,
direksiyon deveboynu kollarıve tekerleklerden ibarettir. Ön tekerlekler, ön akslar
üzerindedir. Ön akslarda başlık pimi ya da küresel mafsallar üzerinden salıncak kollarına,
diğer taraftan da rotlara bağlanmışlardır. Direksiyon simidi herhangi bir yöne döndürüldüğü
zaman, direksiyon dişli kutusunun içindeki sektör dişlisi komuta kolunun sağa ya da sola
hareket etmesine yol açar. Komuta kolunun bu ileri geri çalışmasıdireksiyon deveboynu
üzerinde etki yapar ve direksiyon deveboynunu ya da dingil başınıiter veya çeker. Bunlara
bağlıolarak tekerlekler istenilen yöne doğru dönmeye zorlanır ve böylece istenilen yönde
hareket eder.

3-) Direksiyon Usulleri
Direksiyon bağlantısırotların bir birleşimidir ve kollar direksiyon dişlisinin hareketini
sağve sol ön tekerleklere aktarır.
Direksiyon bağlantısı, direksiyon simidinin hareketini ön tekerleklere, sürüşesnasında
aşağıyukarıhareket etmelerine rağmen aktarabilmelidir. Bunu temin etmek için de çeşitli
tipte bağlantıve mafsallar tasarlanmıştır. Yapılan tasarımın uygunluğu ölçüsünde sürüşde
istikrarlıolacaktır.

-Bağımsız Ön Süspansiyon İçin Direksiyon Bağlantısı
Sağve sol tekerlekler birbirinden bağımsız olarak aşağıyukarıhareket ettiğinden
deveboynu arasındaki mesafe farklıolacaktır. Yani bir rot her iki tekerlek bağlantısında
kullanılırsa tekerleklerin aşağıve yukarıhareketinde toe-in bozulacaktır. Bu nedenle
bağımsız süspansiyon tipler için direksiyon bağlantısında iki rot kullanılır. Bir uzun ara rot
ile bağlantıları vardır.

-Sabit AkslıTip Süspansiyon İçin Direksiyon Bağlantısı
Sabit akslıtip süspansiyonlar için direksiyon bağlantısıkomuta kolu (pitman), kısa rot,
uzun rot, deveboynu ve rot başından ibarettir. Sabit akslıtip süspansiyonlarda araç
gövdesinin dikey hareketleri tekerlek izinin (sağve sol tekerlekler arsındaki mesafe)
değişmesine neden olmaz. Böylece sağve sol deveboynu tek bir uzun rot ile bağlanabilir.
Direksiyon dişlisi şaseye montaj edildiğinden kısa rot deveboynuna bağlıdır,
süspansiyonun yaprak makaslarının hareketi ile kısa rotun her iki ucundaki küresel bir
mafsal ile aşağıyukarıhareketine müsaade edecek şekilde donatılmıştır.



Ders kitaplarımdan alıntıdır.
Emeğe Saygı