Bu kayibin bir kac sebebi olabilir.
Birincisi LPG oktaninin Benzin oktanindan daha yuksek olmasindan oturu, alt devirlerde benzine oranla daha cok kaybettirmesi, benzinle calissin diye uretilmis ve sikistirma orani, atesleme haritalari vs vs benzine gore olan bir arac icin gayet normal. Devir arttikca fark azalacaktir ki zaten bunu gozlemlemissin, yine lgp'nin benzine gore daha yuksek oktanli olmasindan kaynaklaniyor olabilir. Yuksek oktan = Iyi diye bir mantik yok, ya da yuksek oktan = daha cok enerjisi gibi bir mantikta yok. Bunlari silmek lazim kafalardan. LPG ne kadar daha yuksek oktanli olsada, LPG'nin birim hacim basina yandigi zaman aciga cikarttigi enerji, benzinden daha azdir.
Ikincisi benzinli araci LPG'ye cevirirken, yakit sarfiyati birebir benzinle ayni miktarda tutulup, atesleme haritasinda da oynama yapilmazsa, normal olarak LPG li arac daha az guc uretecektir. Buda yine LPG'nin birim basina aciga cikarttigi enerjinin az olmasindan kaynaklanir.
Ucuncusu LPG sistemi uygulandiktan sonra, motorun atesleme ve diger ayarlari ile oynanmamis olabilir ve bu yuzden arac hala benzinde calismaya gore ayarli iken siz motorda lpg yakiyorsunuzdur, sonuc olarak daha kotu bir performans elde edersiniz.
LPG'den performans istiyorsak, aracin LPG'ye gore ince ince ayarlanmasi gereklidir. Ozellikle sikistirmayi arttirmak (ince kapak contasi olabilir, kapak taslama olabilir ama tavsiye edilmez), yakit ve atesleme haritalarina mudahale etmek, LPG li bir sistem ile, aracin benzinli haline gore daha iyi bir performans almak gayet mumkun. Sonucta benzinli halinin ayarlari fabrika ayarlari oldugu icin bir cok kisitlamaya maruz kalinarak olusturulmus bir ayardir, o yuzden aracin gucunu LPG ile bile arttirmak, fabrikaninkilere oranla daha agresif ayarlarla mumkundur.
ANCAK, LPG performans icin degil, yakit tasarrufu icin kullanilan bir sistemdir, bu yuzden bu uygulamadaki hedef yuksek performans degil, dusuk harcamadir. Dolayisiyla, kimse benzinden daha cok parayi LPG'ye verip, benzine gore bir parca daha iyi performans almak istemez. Eger hedef Performanssa, benzin, LPG'den cok daha fizibilitesi yuksek bir yakit olarak karsimiza cikmaktadir. Methanol vs enjeksyonlu bir sistem olusturarak, hem benzinin yanmadan dolayi aciga cikarttigi yuksek enerjiden faydalaniriz, hemde ornek olarak 95 oktan olarak aldigimiz benzinimizin sanki 100+ oktan benzin gibi sikistirmaya karsi direncini arttirmis oluruz. Bu direnc bize atesleme/benzin/basinc vs gibi haritalarinin daha agresif bir hale getirebilmesine olanak tanir ve sonuc olarak daha yuksek gucler elde ederiz. Tabi yakita verdigimiz maliyet artar, enjeksyon sitemini aracimiza uygulamamiz icin belirli bir maliyet gerekir (metanol gibi bir maddeyi kullanmak icin ne benzin depomuz uygundur ne de benzin hortumlarimiz ve diger yakit sistemi bilesenlerimiz), surekli metanol takviyesi yapmamiz gerekir vs gibi zorluklarida yaninda bulundurur.
SONUC
LPG yakittan maliyet icin kullanilan bir sistemdir. LPG kullanip, hemyakittan kazanip hemde daha hizli gitmek fizik kurallarina ve kimyaya gore pek mumkun degildir. Kabaca ne kadar ekmek o kadar kofte diyebiliriz.
LPG'nin oktani, benzinden yuksektir.
Oktan, yanmadan sonra aciga cikacak gucu belirten bir belirtec degildir. Hele ki farkli maddelerin oktan kiyasi yapilarak aciga cikartacaklari guc bakimindan degerlendirilmesi son derece yanlistir.