Arkadaşlar öncelikle hepinizden özür diliyorum. HONDA ve LPG konusu bugüne kadar -Devlet Memuru halime bakmadan- benim de şiddetle karşı çıktığım bir olay idi. Ama Dünyanın en pahalı benzini ile arabaya binmek hakikaten acıtmaya başlamıştı. Utanarak söylüyorum LPG dönüşümü yaptırdım. Ve sizlere hem -tabi eğer doğru ise- bilgi aktarmak, doğruluğu konusunda bilgi almak ve deneyim, bilgi ve fikirlerinizi almak istedim. Arkadaşlar üyesi olduğum bir başka Honda Forum'undan bir arkadaşın verdiği ve de bana açıklaması ile de çok mantıklı gelen açıklamayı aşağıya ekleyeceğim. Sizlerden de konu hakkında yorumlarınızı ve deneyimlerinizi rica edeceğim. Benim aracım henüz 3.000 km de ve tüm direnişlerime rağmen malum benzin fiyatları yüzünden ben de teslim oldum ve de BRC My 11 pipolu sistem dönüşümü yaptırdım. Hangi LPG konusu sürekli kafamı meşgul eden bir konu. Konu hakkında bilgi ve deneyimlerinizi esirgemez iseniz sevinirim.
Not alıntı yaptığım forumu alıntı yapılan kişinin emeğine saygı amacıyla aşağıda vereceğim. Herhangi bir reklem ya da benzeri niyetim yoktur. Bahsi geçen forumdaki nickim stranger0609'dur. Ve bu forumda da henüz yeni bir üyeyim.
ALINTI:
http://hondakolik.com/lpg-arizalari/lpg-yi-nereden-alalim/Arkadaşlar öncelikle sizlere LPG hakkında biraz bilgi vereyim.
Malum o LPG dispenserlarını biz üretiyoruz. Yani işin içindeyim.
Öncelikle 2 tür LPG gazı var. Bunlardan 1.si yer altından doğal olarak çıkan petrol gazı, 2.si ise rafineride üretilen gaz.
Yer altından çıkan gaz ülkemize yurt dışından gemilerle getirilmektedir. Ki bunu da getiren çok fazla firma maalesef yok.
Yabancı dağıtım şirketlerinin yanısıra, Koç Holding markaları olan Aygaz ve Mogaz, Demirören Grubunun markaları olan Milangaz ve Likidgaz yurt dışından tüplerle getirmektedir. Bu işin en büyük oyuncusu hiç şüphesiz ki Demirören grubudur. Öyle ki ülkemizde bir çok dağıtım şirketine ya direkt olarak LPG satar, yada taşımacılığını yapar. Söz konusu tanklara ve gemilere sahip olan çok firma yoktur. Shell, Petrol Ofisi de Milangaz'dan alım yapanlar arasındadır.
Diğer yerli bir çok firma Tüpraş'tan alım yapar. Tüpraş bildiğiniz gibi ham petrolü rafine eden bir rafineri. Bu rafine işlemi sırasında LPG gazı üretimide yapılıyor. Ortaya çıkan gaz bütan ve propan eklenerek zenginleştiriliyor, ardından da kokması için merkaptan eklenir. Aksi takdirde lpg kokusuz bir gazdır. Neyse gelelim sözün özüne.
İthal gazları ile rafineri gaz arasında benzin olduğu gibi oktan farkı vardır. İthal gazlar 93 oktan ve üzeri olarak sınıflandırılırken, rafineri gazların oktanı üretimde 25 oktan olup, sonradan katkılar ile zenginleştirilerek oktan dediğimiz vuruntu oranları ayarlanmaktadır. Zaten rafinerilerde damıtma işlemi sırasında ham petrolün ısıtılması ile ortaya çıkan gazlardan bir tanesidir LPG.
Ayrıca katkılı gazların zararlı olduğu konusunda çelişkili bir çok yorumlar var. Ben aracı enjeksiyonlu olmayan arkadaşlara tavsiye ederim.
Aracın rölantisi bile fark ediyor. Ki Aygaz'ın yada Mogaz'ın katkılı otogazının 10 depodan sonra pistonlardaki temizliği de görülmeye değer. Yani LPG filtresini değiştirmek mi maliyetli yoksa pistonları mı orasını bilemiyorum artık
Ama benim marka sıralamam tercihime göre;
1. Demirören grubu. Yani milangaz veya likidgaz. ikiside aynıdır.
2. Aygaz-mogaz. Bunlarda aynı.
3. Total, BP, Lukoil.
Yerel firmalardan mümkün mertebe almıyorum. İthal yada rafineri olması şansınıza kalmıştır onlarda.
Meramgaz, habaş vs vs...
VE SONRA ŞU YAZI EKLENDİ
Doğru yakıtı kullanıcının kendisi belirler aslında. Her araç ve LPG dönüşüm kiti için ideal bir yakıt vardır. Kimi araç katkılı gazlarda performans ve ekonomi yaparken, kimi araçlar ise yakıt tüketimini artırmakta veya filtre yağlanması gibi sorunlar çıkartabilmektedir. O nedenle öncelikle katkılı mı yoksa katkısız otogaz da mı aracınız daha verimli onu tespit etmelisiniz. Aynı miktardaki LPG ile kat edilen yol ne? Alınan yakıt sonrasında aracınızın rölantisi ve çekişinde bir düşüklük var mı? Ve en önemlisi sıralı sistem araçlar için enjektörler. Enjektörlerinize zarar vermesi halinde yapılan ekonomi tamamen boşa gider. 4 enjektöre ortalama 500 lira verirsek, litresinde çok ufak bir ekonomi yaptığımız yakıtında bir kıymeti olmaz.
Katkısız gazlar, katkılı gazlara göre çok daha fazla tortu ve kurum oluşumuna sebebiyet vermektedir. Aygaz'ın 10 depo testi vardır bu konu ile alakalı. Noter onaylı bir testtir bu. 10 depo sonrasında pistonlardaki tortuların yaklaşık %70 oranda azaldığı görülüyor.
Bu arada İpragaz markasını atlamışım sanırım. İpragaz Hollanda'lı enerji devi olan SHVENERGY isimli bir markaya aittir. Türkiye'de İpragaz ve Bizimgaz markaları ile hizmet vermektedir. Ayrıca Prins ve Landi marka oto lpg dönüşüm sistemlerinin de Türkiye distribütörü İpragaz'dır. Landi ile Landirenzo aynı değil karışıklık olmasın.
İpragaz; Starpet, Termopet ve Soil istasyonları ile protokol imzalamış yada LPG bölümlerini satınalmış detayını tam olarak bilmiyorum. Fakat bundan sonra saydığım istasyonlarda da LPG pompasının gövde kapağına bakın. Sgaz logosu, StarLPG logosu, Termogaz logosu altında bir İpragaz A.Ş. markasıdır yazısı varsa İpragaz istasyonlarındaki aynı kalitedeki otogazı bu markalardan da alabilirsiniz.
Şimdiden teşekkürler...