BRC enjektörlerinin çalışan parçaları lpg ile temas etmez ve dolayısıyla Yakıt kalitesinden etkilenmez. Ayrıca aşağıda BRC nin yaz kış ayarı ile ilgili yazdıklarınızda aralarda konu dışı doğru bilgiler olsa da genel anlamda yanlış.
Bir enjektörü kaliteli yapan faktörler onun sesli yada sessiz çalışması, boyutları, üstten, yandan ya da alttan beslemeli olması değildir.
Kaliteli bir enjektörün özelliklerini şöyle sıralıyabiliriz:
1) Açma zamanı(milisaniye) vs akış oranı(debi) grafiğinin lineer karakterde olması.
2) Enjektörün kararsız akış bölgesinin ya da ters karakterli akış bölgesinin mümkün olduğunca kısa sürede bitmesi,mümkünse böyle bir bölgenin olmaması.
3) Açma ölü zamanının(tepki süresi) ve kapatma ölü zamanının birbirine eşit ve mümkün olduğunca kısa olması.
4) Akış oranının, enjektör sıcaklığından en az etkilenmesi.
5) Enjektörün akış oranının, çalışma hayatı boyunca en az değişmesi.
6) O markanın ürettiği aynı tipteki tüm enjektörlerin eş akış oranına sahip olması, yani enjektörlerin aynı akış karakterine sahip olması, farklılık olmaması.
7) Akış oranının, enjektör sürme voltajındaki değişimlerden en az etkilenmesi. Aynı açma süresinde, 11V akü voltajında da 14V akü voltajında da yakın akış oranları vermesi.
Akış oranının, enjektörün girişi ve çıkışı arasındaki fark basıncından en az etkilenmesi.
9) Enjektörün hareket eden parçalarının gazla en az teması.
10) Uzun ömürlü olması.
Piyasadaki enjektörleri inceleyecek olursak;
RAIL, VALTEK, ECOTECH gurubu:
Bu enjektörlerin en büyük dezavantajı, hareket eden parçalarının büyük ve ağır, bobinlerinin büyük dolayısıyla yüksek indüktanslı olmasıdır, elektriksel ve mekanik zaman sabitleri yüksektir ve dolayısıyla ölü zamanları 3 ms. civarındadır ki oldukça yüksektir. Kararsız bölgeleri de uzun sürer.
Bu enjektörler 6. maddedeki eşit karakterlilik konusunda da iyi değillerdir. İki enjektör arasında %10 gibi farklılıklar gördüğüm olmuştur ki bu da aynı aracın iki silindirinin birbirine göre %10 farklı miktarlarda gazla beslenmesi demektir.
Hareket eden tüm parçaları gazla temas eder ancak çalışma toleransları (boşluklar) fazla olduğu için kirli gazdan etkilenmezler.
Basittirler, tamirleri mümkündür ama tamir için sökülüp takılınca eşitlikleri büsbütün bozulur.
Bunlar dışındaki maddelerde iyidirler, ucuzdurlar.
MATRIX :
Bu enjektörün en büyük dezavantajı, geçiş pasajlarının çok dar olması, gazla birlikte gelen parafin olefin ve yağın içinde birikmesi ve dolayısıyla da kirli gazdan etkilenmesidir. Hareketli parçaların tümü gazla temas eder. Tamiri kısmen mümkündür. Bunun dışındaki maddelerin tümünde çok iyidir.
Özellikle bu enjektör 0.5 ms. gibi bir ölü zamanla hız rekorunu elinde bulundurur. Karasız bölgesi yoktur, 0.5 ms. den sonra direk lineer karakter gösterir.
KEIHIN :
Pistonlu yapıdadır, çalışma toleransları düşüktür(piston ve gömlek arasındaki boşluk az), tüm hareketli parçalar gazla temas eder. Piston üzerinde gaz geçişini sağlayan küçük delikler bulunur. Kirli gaz hem pistonla gölek arasını doldurarak kirletmek suretiyle sıkışmalara hem de daha ağır durumlarda bu delikleri tıkayarak tıkanmalara sebep olabilir. Tamir kısmen mümkündür. Bunun dışındaki maddelerin tümünde çok iyidir. Pahalıdır.
BRC :
Tamiri mümkün değildir. Hareketli parçalar gazla temas etmez dolayısıyla kirli gazdan etkilenmez. Belirtilen maddelerin tümünde çok iyidir.
Benim sorumun cevabı bu değil. Ya da ben size bunu sormadım.Ben size BRC sisteminin neden lpg gaz kalitesinden etkilendiğini sordum. Ya da BRC etkileniyorsa diğer markalar neden etkilenmiyor?
Brc şuna göre seçer yakıtı.
Ilk kalibrasyondaki gazın kalitesini baz alarak verileri ona göre ecu ya kaydeder. Daha sonra bu gazın kalitesine yakın gazlarda arıza lambası yakmaz ama farklı bir gaz alındığında (mesela Hatay ve Kırıkkale den gelen gazlar birbirinden çok farklı kaliteye sahiptir) brc bu konuda hassas davranır ki zaten LPG aslında hassas bir sistemdir araçtaki hataları benzin gibi tölare etmez. Tabi ALINAN gazın kalitesindeki ani değişiklerdede zengin ve ya fakir karışım ya da o2 sensör gibi hatalar verdirerek arıza lambasını yakar. Tabi montajın kötülüğüne de oldukça duyarlıdır bu sistem. Bir enjektör hortumunun diğerinden 5 cm uzun olması aracınızı dansöze çevirebilir.
Kasko yok muska var 😁
Şöyle izah edeyim brc de Obd olmamasından dolayı farklı yakıta adapte olamıyor her zaman. Çünkü Obd ciddiye alınmasada bazen gerekli bir donanım kit için. Obd denen olay LPG kitine tekrar kalibrasyona girmeden %8 oranında +- düzeltme ve kendi kendine kalibrasyon yapma şansı sunuyor motor beyninden ALINAN verilere göre.
Ama brc de bu olmayınca kışın ayrı yazın ayrı kalibrasyon yaptırmak zorunda kalıyor kullanıcı ya da bu kış arabam çok LPG Yaktı gibi şikayetlere dönüşüyor olay hatta rakım bile etkiliyor aracın çekişini.
Ancak brc nin artı tarafı başka kitlerde mesela hava filtresi kirlense ya yakıt artıyor ya çekiş düşüyor ama brc ilk kalibrasyon ayarlarını koruduğu için bu gibi sıkıntıları da tölare edebiliyor.
Bir yandan da işin ucu kaliteli montaj ve doğru kalibrasyona dayanıyor ancak ne marka seçerseniz seçin tecrübeli ustaya gitmek ilk koşulunuz olsun.
Ayrıca brc enjektör tetikleme Hızı olarak piyasadaki çoğu kitten üstün tabi brc kullananların memnuniyetinin bir kısmı da performans Düşüşü yaşamamalarıyla alakalı bunu da tabi kaliteli montaj ile desteklemiş oldukları aşikâr.
Kasko yok muska var 😁