Makul fiyatlı sürüş keyfinin adı eskiden basitçe GTI'dı. Günümüzdeyse birçok güçlü kompaktın model adında, "racer" yani katılımçı anlamında bir R harfi kullanılıyor.İlk GTI ile yapısal olarak en çok benzeşen otomobilse Honda Civic Type R Civic Type R'nin sadece 3 kapılı üretilmesi ve 2.0 lt'lik motorunun 200 HP'lik hatırı sayılır gücü, karşılaştırmadaki en düşük kütleyi (1235 kg) hareket ettiriyor. Otomobilin sivri hatlı ön kaputunun altında, Japon motor üretim sanatının mucizelerinden biri görev yapıyor. Honda geleneklerine bağlı olarak motor, maksimum torkuna 5900 d/d'de ulaşıyor. Dört silindirli motor, yüksek bir gürültü eşliğinde hedefine saldıran bir canavar gibi çalışıyor ve gücünü 17 inçlik jantlara sahip ön lastiklere gönderiyor. Seçilen vitesten bağımsız olarak motor, küçük otomobili neredeyse kopararak hızlandırıyor ve rahatlıkla 8000 d/d seviyesine tırmanıyor. Rakipler arasında bu kadar yüksek devir çeviren ikinci bir araç daha yok. Bu etkileyici gücün ardında, i-VTEC teknolojisi bulunuyor. Gerçekten de 200 km/s'de bile sunulan hızlanma kabiliyeti, Civic'in kendisinden daha güçlü 6 silindirli motorlarla bile başa çıkabilmesine izin veriyor. Ralli otomobillerinde olduğu gibi Type R'ın da gümüş renkli vites kolu, direksiyona oldukça yakın konumlandırılmış ve bu sayede yıldırım hızıyla vites değiştirmeye imkan veriyor. Civic Type R'ın asıl sürüş keyfiyse trafiğe kapalı pistlerde çıkıyor. ESP'nin bulunmaması nedeniyle otomobil, mutlak sürüş kabiliyeti gerektiriyor. Tahta kadar sert süspansiyonu üzerinde Type R, virajlarda kontrollü bir şekilde ön tekerlekleri üzerinde kayıyor. Ancak bu sırada direksiyon, anlık durum hakkında sürücüsüne gereği kadar bilgi gönderemiyor. Gaza basıldığında direksiyonun geri dönme kuvvetleri de yeterli değil. Sportif kullanım odaklı bir otomobilde direkt ve hisli bir direksiyon çok önemli olduğundan Type R, önemli puanlar kaybetti.
Megane, güvenlik ve konforuyla parıldıyor.Örneğin ESP standart donanımda. Xenon farlar, lastik basınç kontrolü, sis farları, hız sabitleyici ve otomatik yanan farlar da otomobilin standart donanım kalemleri arasında. Megane ailesinin bu en sportif versiyonu da Fransızlar'ın konfora düşkünlüklerini kanıtlıyor. Karşılaştırmanın en konforlu süspansiyonuna sahip olan otomobil, enlemesine zemin darbelerini, zemindeki delikleri ve asfalttaki anormalliklerin etkilerini iç mekanına rakiplerine göre çok daha az yansıtıyor. Biraz yumuşak bir karaktere sahip olmasına rağmen Megane Sport, kesinlikle dinamik bir görüntü çiziyor. İki yanında sis farı yuvalarının bulunduğu devasa hava girişi, geniş lastikler, çıkıntılı çamurluklar, arka tamponun iki parçalı ve petek kafesli yarıklarının arasında birbirine yakın konumlandırılan iki adet egzoz borusu, otomobilin gücü hakkında ipuçları veriyor. Otomobilin turbo motoru, Vel Satis, Espace ve Laguna'da da kullanılıyor. Ancak optimize edilen pistonlar, krank mili ve turbo sayesinde elde edilen 224 HP'lik motor gücü (Twin Scroll türbin tam basınçla çalıştığında), kardeşlerine göre yüzde 20 daha fazla. Bu güç seviyesiyle Megane Sport, Leon ile neredeyse eş güçte ve Audi A3 3.2 gibi daha güçlü rakiplerinin hemen ensesinde bir otomobil haline geliyor. Aşırı beslemeye rağmen motorun devirlere güç dağılımı oldukça homojen. Bunun yanı sıra motor, 6 ileri vitesli şanzıman ve sportif süspansiyonla çok iyi uyum sağlıyor. Ancak maksimum yüklenerek kullanıldığında ön tekerleklerden ses gelmeye başlıyor ve sürüş özellikleri homojenliğini kaybediyor. Bu olumsuzlukların ardındaki en önemli neden, sadece 50 km/s hıza kadar devre dışı bırakılabilen ESP. İkinci nedense süspansiyon ayarlarının yumuşaklığı. Genel olarak bakıldığındaysa Megane Sport, konfor ve dinamizm arasındaki dengeyi en iyi tutturan otomobil. Bu erdemleriyle Fransız katılımçı, ilk GTI'da da olduğu gibi, aile kullanımına da çok uygun.
Leon'un turbosu, hassas bir sağ ayak gerektiriyor.Otomobilin VW'den alınan turbo motoru, Passat, New Beetle, Bora, Audi A4 ve TT'de de görev yapıyor. Leon'un motor ayarları da TT'den alınmış ve böylece 225 HP'lik kayda değer bir güce ulaşılmış. Sadece 1.8 lt hacimden bu gücü alabilmek için mühendisler, silindir kapağı ve intercoolerda oynamalar yapmış. Bir İspanyol divası gibi bu motor da davet istiyor. Aslına bakılırsa bu, turbo motorların tipik bir özelliği: Vasat bir hızlanmanın ardından güçlü bir ivme patlaması yaşanıyor. Güç seviyesindeki zıplamalardan kurtulabilmek için sürücünün gaz pedalına basan ayağının birbirini takip eden virajlarda çok hassas olması gerekiyor. Neyse ki Seat, standart olarak ESP'ye donatılmış bir otomobil. Diğer taraftan Cupra R, elektronik yardımcı kapalıyken de başarılı sürüş özellikleri sergileyebiliyor: Önemli bir zayıflık yok ve gaz komutlarıyla iyice zorlandığında biraz arkadan kayıyor. İşte modern bir GTI tam da böyle olmalı. İyi dozlanan frenler ve konforlu Recaro koltuklarsa bu güç paketini çok iyi tamamlıyor. Bu kadar yüksek bir sportifliğin kullanışlılığı mutlaka olumsuz etkilemesi gerekmediğini kanıtlayan Seat, 5 kapılı Leon ile gerçekten kullanışlı 4 adet koltuk, yeterli bagaj alanı ve yükleme kapasitesi sunabiliyor. İç mekandaki plastik aksamın biraz kaba ve özensiz olması, otomobilde eleştiri alan tek olumsuzluk. Gerçekten de birkaç çekici ayrıntıya yer verilmesi, her şeyi değiştirebilirdi. Güzel iç ve dış mekan, Megane Sport'un erdemleri arasında. Clio V6'nın ardından Renault, Megane Sport ile çok satan model bazlı ikinci güç paketini sunmuş oldu. Ancak Clio'nun aksine Megane Sport'ta baz modelin önde enlemesine yerleştirilmiş motor ve önden çekiş gibi ana yapısal özelliklere sadık kalınmış. Bu sayede otomobil, günlük kullanıma uygunluk özelliklerini korurken yüksek bir güç de sunabiliyor. Teste konuk olan 5 kapılı versiyonun yanı sıra Megane Sport'ta 3 kapılı karoser seçeneği de bulunuyor. İç mekan genişliği konusunda rakipleri Civic ve Leon'u geride bırakan otomobil, güvenlik ve konfor disiplinlerinde de çıtanın yüksekliğini belirliyor.
Honda: Kokpit okunaklı ve ferah.Ayrıca oturma pozisyonu da iyi ama direksiyon sadece yükseklik ayarlı.
Renault: Oturma pozisyonu hızlı direksiyon manevraları için optimum değil.Kumandalara rahat ulaşılıyor.
Seat: Ralli otomobilleri gibi direksiyonun "0" konumu kırmızıyla işaretlenmiş. Beyaz zeminli göstergeler oldukça şık.
________________________________________________________________________
Honda: Değişken supap zamanlaması sayesinde motor, 8000 d/d’ye tırmanabiliyor ve turboya gerek olmadan 200 HP üretiyor.
Renault: Gücü 224 HP'ye çıkarılan 2.0 litrelik turbo motorun güç dağılımı oldukça dengeli, sesiyse sportif.
Seat: Turbo beslemeli 1.8 lt'lik motor Audi TT'den alınmış.20 supap ve KKK turbo sayesinde motor 225 HP üretebiliyor.
_________________________________________________________________________
Honda: Hızlı virajlarda ön tekerlekler üzerinde kayan Honda'nın zorlandığında arka tekerleği havalanıyor.
Renault: 50 km/s'den itibaren devrede kalan ESP, Megane Sport'un gerçek karekterini görebilmemizi engelliyor.
Seat: ESP sistemi devre dışı bırakıldığında bile Leon, başarılı yol tutuş özellikleri sergiliyor.
TEKNİK VERİLERPuan TablosuBu karşılaştırma için puan şemasının biraz değiştirilmesi gerekiyordu. 0/100 km/s hızlanmanın en hızlısı olan Megane, 28 puan aldı. Ancak 0-200 km/s hızda Leon'un öne geçtiğini hatırlatmak gerekiyor. Renault'nun diğer bir başarısıysa, mükemmel denebilecek güçteki frenleri. Yükleme kapasitesi konusunda Civic, en kötü puanı alarak büyük bir fark yedi.
En yüksek sürüş keyfini Civic ve Leon veriyor. Seat'ın direksiyonu en yüksek yönlendirme hassasiyetini sunuyor. Honda'nın geri dönüş özellikleri yetersiz direksiyonu, 12 puanla cezalandırılmasına neden oldu. Megane ise konforlu ve yeterince sportif süspansiyonuyla yüksek puanlar aldı.
Rakiplerin teknik reçeteleri Modern GTI'lar, teknoloji meraklılarının beğendiği araçlar. Her üç otomobil de kendine özgü özelliklere sahip.
Renault: "Twin Scroll" turbo sisteminde iki egzoz kanalı bulunuyor. Bu sistemde turbo pallerine egzoz gazı, önce 1. ve 4., sonra da 2. ve 3. manifoldlardan gönderiliyor. Böylece silindirlere daha hızlı temiz hava alınarak güç artışı sağlanıyor.
Seat: Silindir kapağındaki supaplar, toplu çıkışa hazırlanan atletler gibi görev yapmayı bekliyor. Üç adet emme ve 2 egzoz supapı, silindirlerin içindeki gaz değişiminin daha hızlı gerçekleşmesini sağlıyor. Ayrıca Seat, yanma odalarının dolumunu optimize eden ard arda konumlandırılmış iki adet intercoolera sahip.
Honda: i-VTEC sistemi supapların açılma sürelerini ve stroklarını değişken olarak kontrol edebiliyor. Eksantrik milinin hareketleriyle supapların erken ya da geç açılmaları mümkün oluyor. Bu sayede karışım oluşumu iyileşip güç artışı elde ediliyor.
SONUÇGTI'nın sözcük anlamıyla yeniden tanımlanmış hali, kesinlikle Civic Type R olmalı. Devirlenmeye aç bir motor, süper sert bir yürüyen aksam ve başarılı koltuklar, anlık keyifler için ideal. Buna rağmen Type R, sonunculuktan kurtulamadı. Çünkü mutlak sportiflik üzerine yoğunlaşılmış ve günlük kullanıma uygunluk kesinlikle gözardı edilmiş. Cupra R ve Megane Sport birer yetişkin oyuncağı olmaktan daha fazlasını sunuyor. Özellikle Megane, konfor ve sportiflik arasındaki dengeyi çok iyi kurarak, hem işe giderken hem de hafta sonu azgınlıkları için kullanılabilecek bir otomobil olduğunu kanıtlıyor.
kaynak auto show