valla bildiklerimi söliyim neticede diğeri arkadan itişlik typer ise önden burda kalkıştatabikide typer avantajlı=arkadan itişli bir araç her zaman daha geç kalkar önden çekişli ise tam tersi,bir eşyayı çeker gib düşünürseniz anlarsınız,ama hp farkı var tabi onun kadar ağrlık farkıda var ama bence typer alır
maalesef bu dediğin arabalarda geçerli değil. Arkadan itişli arabalar her zaman daha hızlı kalkar ve her zaman daha atiktirler. Birinci sebebi senin dediğin eşyada amortisör yoktur ve kütle çekilir ya da itilirken salınım yaparak kütle transferi gerçekleştirmez. Ama arabalarda amortisör vardır yani kütle transferi gerçekleşir ve ağırlık önden arkaya doğru akar. Bundan dolayıda arka lastiklerin tutunma oranı daha fazladır. Yüksek hızlarda da arkadan itişliler daha atiktir nedenide rüzgar akımı arabanın önünü havaya kaldırarak arka lastiklere daha fazla ağırlık geçmesini sağlar. Bu nedenlerden dolayı her spor otomobiller genellikle arkadan itişli olarak üretilirler.
BMW 330 vs Type R konusuna gelince denemeden bişey belli olmaz. BMW ağırlıktan dolayı biraz dezavantajlı.
Doğru arkada itiş performans için daha iyi bir seçenek. İvmelenme anında önden arkaya ağırlık transferi olur. Yani ön aks'a düşen ağırlığın bir kısmı arkaya gider. Ve bir aksın üzerinde ne kadar ağırlık varsa güç o kadar yere iyi aktarılır. Bu :
F=N*k bağıntısıyla düşünülebilir.
F= yere iletilen teğetsel kuvvet
N=Ağırlık(aks ağırlığı)
k=tutunma katsayısı
Ağırlık arttığında yere iletilen kuvvet de artar.
Frenleme anında durum tam terstir. Arka akstan ön aksa doğru ağırlık transferi olur. Bu yüzden ön frenler genelde daha güçlüdür.
Bir de son olarak.
Ağırlık merkezini aşağıya indirmek ağırlık transferini azaltır. Bu nedenle spor otomobiller, alçak tasarlanır.
Sağ-sol arasındaki ağırlık transferini(viraj durumu) etkileyen diğer parametre de otomobilin genişiliğidir. Bu yüzden de geniştirler. Superspor otomobillerde(Enzo,Carrera GT, Pagani...) bu boyutları görebilirsiniz.
Son olarak fiziksel bağıntılara girmek istemiyorum ama süspansiyon olduğu için ağırlık transferi hesaplarını hesaplamak biraz zahmetli. Ama basit bir fikir kazanmak için süspansiyonu yok sayıp tekerleklere göre moment alıp dğerler bulunabilir.