Şu devir ve km konusuna ben de katılayım:)
Benim aracımda 5.viteste 3000 devirde 115-120 km yi görüyorum. Şahsen aracıma güvensem de ben 140-150 yi geçmeyen biriyim, ama bu hızlarda bile devir 4000-4500 arasında.2. Viteste motoru cok zorladıgım bir gün 6000 leri gecmişti, 80 km hızı da gördüm.
Ancak genel olarak,opel,pejo,vw ve fiat grubunu kullanmış biri olarak aracın ivmelenmesi biraz farklı...
Size 2 aracın vites oranlarını vereceğim ve konuyla ilgili başka bir sitedeki bir kullanıcının yazdığı makaleyi aktaracağım.
Araçların biri ecotec motorlu opel astra 1.6 16v bir araç, diğeri de bizim euro civicler....
1997 HONDA Euro Civic 1,6i
Motor 4 silindir
Motor hacmi 1590cc 16V
Eksantrik Üstten tek eksantrikli
Besleme Püskürtme
Maksimum Güç 113 HP / 6200 d/d
Maksimum Tork 140 Nm / 5100 d/d
Maksimum Hız 192 km/h
Hızlanma 0-100km/s 10,10 sn
Ağırlık 1130 kg
Aktarma Önden
Frenler ( ön / arka ) Soğutmalı Disk / Disk
Şanzıman Manuel
1. Vites 3,25
2. Vites 1,9
3. Vites 1,25
4. Vites 0,91
5. Vites 0,7
Lastikler 185/65/14
Gövde Tipi Hatchback
----------------------------------------------------------------------------------------
2001 OPEL Astra 1,6i CD
Motor 4 silindir
Motor hacmi 1598cc 16V
Eksantrik Üstten tek eksantrikli
Besleme Püskürtme
Maksimum Güç 100 HP / 6000 d/d
Maksimum Tork 150 Nm / 3600 d/d
Maksimum Hız 188 km/h
Hızlanma 0-100km/s 11,20 sn
Ağırlık 1062 kg
Aktarma Önden
Frenler ( ön / arka ) Disk / Kampana
Şanzıman Manuel
1. Vites 3,73
2. Vites 2,14
3. Vites 1,41
4. Vites 1,12
5. Vites 0,89
Lastikler 195/60/15
Gövde Tipi Sedan
-----------------------------------------------------------------------------------------
Makale ;
bir aracın yakıt tüketimini genel olarak şunlar belirler; motor hacmi ve teknolojisi,gücü ve güç eğrisi,aerodinamisi,ağırlığı,aktarım oranları ve adedi(vites),yere temas yüzeyi
motor gücü üretiyor,şanzıman bu gücü eksantrikten alıp tekerleğe oranlayıp gönderiyor.burada vites oranı çok önemli,örneğin 1. vitesin oranı 3 olsun.bu demektir ki,motor 3 kez döndürme gücü veriyor tekerlek 1 kez dönüyor..demek ki bu oran 1'in altına düşmeden ekonomiden bahsedemeyiz.ne zaman 1 in altına düşüyor= 5.vites..buna yaklaşık 0,80 dersek,motor 0,8 döndürme gücü verdiğinde tekerlek 1 kez dönüyor
peki biz bunu 0,6 yapamaz mıydık mesela,yapardık ama bu sefer aracın hızlanma isteği ortadan kalkardı.100 den 130'a çıkana kadar ya sabır beklerdik.işte bunu için sollarken vites küçültüyoruz,şanzıman oranı küçülüyor,motor daha yüksek devri tekere aktarıyor, bu da ivme demek
ama motoru başarılı dizayn eder maksimum torku alt devirlerde verdirmeyi başarırsanız bu araca 6. vitesi ekleyebilir yada 5. vitesi uzun oranlı tutabilirsiniz.
yani maksimum torkunu 2500 devirde veren motorla 3500 devirde veren motor bir üst vitesi kullanabilmeniz açısından ciddi ekonomik fark sağlayacaktır
aynı vites oranlarına sahip 1.6 ve 2.0 motorlar düşünelim peki,birisi 100 km hızda 3000 devirde giderken diğeri 2500 devirde gidebilecektir.demek ki 2.0 motorda 4 ve 5. vitesler uzun tutulabilir ve ekonomi sağlanır.veya 2.0 motora 6. vites koylabilir,bunu 1.6 motora koysanız 6 viteste çekiş sağlayamazsınız pek
100 km hızdan sonra aerodinami çok büyük önem kazanıyor,rüzgar ve sürtünme tüketime ciddi etkiler bırakıyor
Bu makaleden de görebileceğimiz gibi honda araçlar neden az yakarı görebiliriz. Vites oranlarımız düşük viteslerde oldukça az.Opel astrayı örnek verdim ki hem kullanıp az yaktıgını gördüm hem de ekonomik ecotec motorlu diye bilinir. Bizim araçlarımız daha yüksek motor gücüne sahip olmasına karşın daha az yakıt tüketiyor görünüyor. Motor teknolojileri acısından iki arac aşağı yukarı aynı karakteristikelre sahipse de, astranın maksimum gücü daha düsük devirlerde ürettigini görüyoruz. Bu da kanımda su anlama geliyor, örnegin astra ,3 viteste motoru bagırttıgınız zaman 100 km hıza kabaca 5 sn de cıkacaksa civic imiz 7 saniyede cıkacak...Bu da aracımızın yüksek viteslerde neden sagır kaldıgını acıklıyor diye dusunuyorum....Yani bir katılım yapılsa yakıt tüketiminde civic önde iken, katılımı önce kim tamamlar konusunda astra öne gecer gibi görünüyor. Tabi bütün bunlar benim yorumum arkadaşlar...
Tabiiki bu kıyaslamayı mükemmel durumdaki iki araç için yapabiliriz. Yoksa benim aracımda öyle degil dememek lazım.Zira bizim 11-12 yaşında araclarımızla 7-8 yasındaki araçlarla birebir kıyas yapamayız.
Fabrika verileri otokritik.com dan alınmıştır.
Makale ise basgaza.com diye bir siteden....
Yayınlamak benden yorumlar sizden...